Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Du får ringa språkpolisen och anmäla saken. Tycker det är rätt tydligt i Sverige där vi använder ordet genus. Värre på engelska. Om man däremot sätter sig in lite i saken så blir det inte ett dugg svprtr att avgöra vad som åsyftas men givetvis borde ord vara så tydliga som möjligt så att folk inte ska behöva sätta sig in för att kunna förstå.
Nej. Manliga transvestiter är inte kvinnor. En stransvestit är en cis-man (dvs en man som identifierar sig som man) som tycker om att klä sig i kvinnokläder.
Ja men då är frågan vad kön och kvinna är. Jag säger att en kvinna är någon som fötts med ett kvinnligt könsorgan. Där verkar vi vara överens.
Sen börjar du påstå att man kan ha ett annat kön i huvudet. Där anser jag att du är helt ute och cyklar. Däremot är jag inte emot att transvestiter ska får vara det och jag förstår att vissa kan känna sig som något annat än de fötts till.
Utan vad jag vänder mig emot är språkbruket som jag anser syftar till att försöka göra man och kvinna till något diffust för man tror att acceptansen för transvestiter blir större om man hittar på saker som sociala kön.
Problemet är tvärtom, att människor känner instinktivt att det här inte stämmer och folk blir faktiskt förbannade, helt enkelt för att man framställer verkligheten som den inte är. Man försöker tvinga på människor en lögn. Vissa är lättledda och går på det här. Men fortfarande är det en ren konstruktion som jag skulle vilja påstå är ideologisk, men även inte håller ihop.