2022-10-28, 19:44
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Könet bestäms av könsorganet man föds med. Dina genus kan du ta någon annanstans.
Litet exempel: Ett marsvin med ett kvinnligt könsorgan beter sig som ett manligt marsvin. Är det då ett manligt marsvin eller ett kvinnligt som beter sig som ett manligt.
Det är lite mer komplicerat än så. Ibland föds man med två könsorgan och ibland stämmer inte könsorganet överens med resten.

Skillnaderna mellan män och kvinnor är betydligt fler och större än vad som finns mellan benen.
Citera
2022-10-28, 19:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Du får ringa språkpolisen och anmäla saken. Tycker det är rätt tydligt i Sverige där vi använder ordet genus. Värre på engelska. Om man däremot sätter sig in lite i saken så blir det inte ett dugg svprtr att avgöra vad som åsyftas men givetvis borde ord vara så tydliga som möjligt så att folk inte ska behöva sätta sig in för att kunna förstå.

Nej. Manliga transvestiter är inte kvinnor. En stransvestit är en cis-man (dvs en man som identifierar sig som man) som tycker om att klä sig i kvinnokläder.
Ja men då är frågan vad kön och kvinna är. Jag säger att en kvinna är någon som fötts med ett kvinnligt könsorgan. Där verkar vi vara överens.

Sen börjar du påstå att man kan ha ett annat kön i huvudet. Där anser jag att du är helt ute och cyklar. Däremot är jag inte emot att transvestiter ska får vara det och jag förstår att vissa kan känna sig som något annat än de fötts till.
Utan vad jag vänder mig emot är språkbruket som jag anser syftar till att försöka göra man och kvinna till något diffust för man tror att acceptansen för transvestiter blir större om man hittar på saker som sociala kön.

Problemet är tvärtom, att människor känner instinktivt att det här inte stämmer och folk blir faktiskt förbannade, helt enkelt för att man framställer verkligheten som den inte är. Man försöker tvinga på människor en lögn. Vissa är lättledda och går på det här. Men fortfarande är det en ren konstruktion som jag skulle vilja påstå är ideologisk, men även inte håller ihop.
Citera
2022-10-28, 19:47
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Och det är en ordlek.

En transkvinna är en man som väljer att leva sitt liv som om han vore en kvinna.
Det är lite som att säga att en homosexuell är en heterosexuell som attraheras till personer av samma kön.
Citera
2022-10-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorreborre
Då missar du även den bollen.
Föraktet du nämner är inte mot transpersoner, det är mot vänsterextremister.
Precis som alla andra, ej kristna extremister, personer som uttalat sig.
Det är inte mot transpersoner eller homosexuella de uttalar sig negativt och föraktfullt. Det är aktivisterna och de företag som helt oblygt tjänar enorma pengar på behandlingarna som erbjuds.

Mot allt som inte passar in i hans socialkonservativa värld. Allt som sticker ut från hur han själv vill ha det. Han är en djupt religiös tradcon som tycker att alla ska leva som man gjorde förr.
Citera
2022-10-28, 19:51
Medlem
Citat:
Då missar du även den bollen.
Föraktet du nämner är inte mot transpersoner, det är mot vänsterextremister.
Precis som alla andra, ej kristna extremister, personer som uttalat sig.
Det är inte mot transpersoner eller homosexuella de uttalar sig negativt och föraktfullt. Det är aktivisterna och de företag som helt oblygt tjänar enorma pengar på behandlingarna som erbjuds.

Om man någonstans runt om i världen skulle hitta homosexuella personer så misstänker jag starkt att många av t.ex. Matt Walsh vänner är det. Och vilket han högst troligtvis känner till och välkomnar.

Problemet är att folk kan på riktigt inte koppla det.
Om någon säger att endast en biologisk man kan vara en man, så måste det betyda att den personen hatar transexuella och homosexuella.
TRAMS

Nej. Det är inte bara att han säger att en biologisk man är en man. Orkar inte skriva en uppsats om mongot nu och leta citat och grejer men kanske orkar det imorrn eller nåt. Får se.

Får lägga mig på den punkten för tillfället.
Citera
2022-10-28, 19:55
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Jo det spelar en väldigt stor roll. Ta hon, där kvinnan (minns inte vad hon heter) som bestämde sig för att leva som man i ett år (eller vad det var) och sen skrev en bok om det. Dras upp relativt ofta på forumet. Kan försöka googla om du inte vet vem jag menar.

Hon valde att leva sitt liv som man (en period) men hon identifierar sig fortfarande son kvinna. Hon är cis-kvinna, inte transman. Det handlar om vad man identifierar sig som.

Ja, hon är kvinna. Man kan låtsas att man av det kön man inte är.

Du vet dock inte om den man som hävdar att han är en kvinna gör det för att han tror att han på riktigt ÄR en kvinna, om han gör det för att han ÖNSKAR att han VORE en kvinna, om han gör det för att han föredrar att presentera sig så (väl medveten om att han inte är en riktig kvinna) eller om han helt enkelt låtsas. Det finns inget sätt för dig att avgöra vad den verkliga förklaringen är.
Citera
2022-10-28, 19:56
Medlem
Citat:
Nej. Det är inte bara att han säger att en biologisk man är en man. Orkar inte skriva en uppsats om mongot nu och leta citat och grejer men kanske orkar det imorrn eller nåt. Får se.

Får lägga mig på den punkten för tillfället.

Du behöver varken leta citat eller driva punkten vidare.
Vi kan släppa det helt och hållet.

Gå in på denna väg istället.
Man kanske helt och fullt skall skita i VEM som säger något och lyssna på VAD som faktiskt sägs.

Men nu tackar jag för idag, ha en trevlig kväll.
Citera
2022-10-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja men då är frågan vad kön och kvinna är. Jag säger att en kvinna är någon som fötts med ett kvinnligt könsorgan. Där verkar vi vara överens.

Sen börjar du påstå att man kan ha ett annat kön i huvudet. Där anser jag att du är helt ute och cyklar. Däremot är jag inte emot att transvestiter ska får vara det och jag förstår att vissa kan känna sig som något annat än de fötts till.
Utan vad jag vänder mig emot är språkbruket som jag anser syftar till att försöka göra man och kvinna till något diffust för man tror att acceptansen för transvestiter blir större om man hittar på saker som sociala kön.

Problemet är tvärtom, att människor känner instinktivt att det här inte stämmer och folk blir faktiskt förbannade, helt enkelt för att man framställer verkligheten som den inte är. Man försöker tvinga på människor en lögn. Vissa är lättledda och går på det här. Men fortfarande är det en ren konstruktion som jag skulle vilja påstå är ideologisk, men även inte håller ihop.

Nej inte riktigt. Om någon föds med en fitta men har man som könsidentitet så är det en transman.

Nej man framställer inte verkligheten som något annat än den är. Tror man det så har man inte förstått skillnaden mellan kön och genus eller förstått vad en transperson är, trots att det yar varit på tapeten i flera, flera år vid detta laget.
Citera
2022-10-28, 19:58
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Det är lite som att säga att en homosexuell är en heterosexuell som attraheras till personer av samma kön.

Nej det är det inte.

Det är som att säga att en flata är en kvinna som attraheras av kvinnor.
Citera
2022-10-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ja, hon är kvinna. Man kan låtsas att man av det kön man inte är.

Du vet dock inte om den man som hävdar att han är en kvinna gör det för att han tror att han på riktigt ÄR en kvinna, om han gör det för att han ÖNSKAR att han VORE en kvinna, om han gör det för att han föredrar att presentera sig så (väl medveten om att han inte är en riktig kvinna) eller om han helt enkelt låtsas. Det finns inget sätt för dig att avgöra vad den verkliga förklaringen är.

Nä man får helt enkelt gå på vad personen säger och hur stark och långvarig känslan är. Iom att det verkar finnas biologiska skillnader i hjärnstrukturen så kanske vi, en vacker dag kan avgöra det på ett mer objektivt sätt men eftersom identitet är subjektivt så kan det bli svårt.

Jag skiter egentligen i vilket. Om någon uttrycker att den vill bli kallad hon så gör jag det av ren artighet om inte annat. Men detta har inte hänt än och det verkar inte vara något som speciellt många människor stöter på irl.
Citera
2022-10-28, 20:02
Medlem
Citat:
Du behöver varken leta citat eller driva punkten vidare.
Vi kan släppa det helt och hållet.

Gå in på denna väg istället.
Man kanske helt och fullt skall skita i VEM som säger något och lyssna på VAD som faktiskt sägs.

Men nu tackar jag för idag, ha en trevlig kväll.

Jo. Det ärbdet jag har gjort. Orkar som sagt inte sitta och gå igenom hans trasiga klipp nu men kanske imorrn när jag tar bussen eller nåt.

Ha en trevlig kväll du med.
Citera
2022-10-28, 20:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Det är lite mer komplicerat än så. Ibland föds man med två könsorgan och ibland stämmer inte könsorganet överens med resten.

Skillnaderna mellan män och kvinnor är betydligt fler och större än vad som finns mellan benen.
Helt meningslöst och svaret på marsvinet som är givet, ville du inte svara på.

Jag pratar inte om vad man känner sig som, utan vad man är. Jag pratar inte om de mentala skillnaderna, utan de medfödda fysiska. Jag förstår förstås att man kan känna sig annorlunda än det man fötts till, precis som marsvinet. Men det förändrar inte vem man är. Är man född till något och känner sig som något annat är det inte känslan som avgör, utan verkligheten. Det är min poäng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in