2022-10-28, 16:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Man kan ju fundera på vad det gör med vanliga ryssars stridsmoral att veta att den som är granne i skyttegraven kan vara tvångsrekryterad och kanske även är ukrainare.

Ryzzens stridsmoral är redan så låg att det behövs två nivåer av spärrtrupper.

Man kan jämföra med hur det fungerade under sovjettiden.... Soldaterna var mer rädda för spärrtrupperna än för fienden.

https://arwidson.wordpress.com/2021/03/07/sovjetiska-sparrtrupper-under-kriget/
Citera
2022-10-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Oavsett kan ju ALDRIG lösningen på det du beskriver vara ett fullskaligt krig som dödar tiotusentals människor. Hur ska någonting bli bättre för någon med ett krig?

Man kan ju också driva fram ett fullskaligt krig genom att förtrycka minoriteter i ett land och splittra befolkningen. Det är ju inte precis som att Ukraina har behandlat den ryska minoriteten väl sedan 2014 - utan tvärt om skärpt tonen och kraven på att bli "riktiga ukrainare". Vafan är det att bötbelägga folk som hälsar på varandra i offentliga sammanhang med ett minoritetsspråk? En sådan lag började gälla i Ukraina förra året. Ok - böterna verkar bara varit typ 1500 kronor men du kan väl ändå fatta att sådant känns otrevligt?

Det är inte en part som drivit fram detta krig utan det är maktintressen som står emot varandra. Det är ju helt tydligt. Onda och goda som krigar med varandra hör mest hemma i sagornas värld.
Citera
2022-10-28, 16:47
Medlem
Taggads avatar
Överheten har talat:
Citat:
Sjojgu: Mobiliseringen av ryska soldater är klar
Den ryska mobiliseringen är klar, uppger landets försvarsminister Sergej Sjojgu för president Putin enligt Reuters.

300 000 soldater har mobiliserats, enligt Sjojgu. 82 000 har skickats till ”konfliktzonen”, och 218 000 befinner sig i träningsstadiet.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Ofta betalvägg:
Citat:
Russia's Shoigu says partial mobilisation complete, 82,000 recruits in conflict zone - REUTERS
https://reuters.omni.se/russia-s-shoigu-says-partial-mobilisation-complete-82-000-recruits-in-conflict-zone/a/7635QB
Citera
2022-10-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Man kan ju också driva fram ett fullskaligt krig genom att förtrycka minoriteter i ett land och splittra befolkningen. Det är ju inte precis som att Ukraina har behandlat den ryska minoriteten väl sedan 2014 - utan tvärt om skärpt tonen och kraven på att bli "riktiga ukrainare". Vafan är det att bötbelägga folk som hälsar på varandra i offentliga sammanhang med ett minoritetsspråk? En sådan lag började gälla i Ukraina förra året. Ok - böterna verkar bara varit typ 1500 kronor men du kan väl ändå fatta att sådant känns otrevligt?

Det är inte en part som drivit fram detta krig utan det är maktintressen som står emot varandra. Det är ju helt tydligt. Onda och goda som krigar med varandra hör mest hemma i sagornas värld.

Jo men oavsett vilka missförhållanden som du säger funnits så blir ju allt 100 gånger värre för alla genom fullskaligt krig och hur du än vrider och vänder på det så anföll Ryssland Ukraina inte tvärtom.
Citera
2022-10-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Överheten har talat:

Ofta betalvägg:

Känns lite tveksamt med deras siffror, visst att Ukraina är mycket starkare idag med alla västs vapen jmf 24/2. Men 82000, och ryssarna tappar terräng dagligen, var har de 82000 placerats? Man har ju inte gjort några framryckningar, eller haft några framgångar överhuvudtaget. Jag kan ha fel, men känns som den siffran har kryddats. Sen känns det osannolikt att de överhuvudtaget lyckats med 300 000 som skulle mobiliseras.. inga avhopp eller liknande
Citera
2022-10-28, 17:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Ehh nej.
Man kan inte "driva fram ett fullskaligt krig genom att förtrycka minoriteter i ett land".
Helt omöjligt.
Möjligen kan det leda till ett inbördeskrig om det går riktigt illa.
För att "fullskaligt krig" krävs att ett annat land startar en attack.

Tänk att framföra böter för en hälsningsfras som ett argument i en tråd om en fullskalig invasion av ett grannland. Det säger rätt mycket...
Citera
2022-10-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Putin är "dessvärre" populär i Ryssland, han skulle säkert vinna valet även utan att manipulera utgången. Kanske inte med 99%, men ändå. För ryssarna är han den store hjälten, mannen som gett dem välstånd och trygghet. Jämfört med tidigare ryska ledare är han ett under av pålitlighet och stabilitet. Ryssar tänker inte riktigt som vi, det är litet mer av "man vet vad man har, men man vet inte vad man får". Om man röstar bort Putin, vad kommer istället..?
För en gång skull stämmer det du skriver någorlunda bra.

Efter all min tid i Ryssland har jag konstaterat att han inte är populär men att han får duga eftersom de inte vet vad alternativet skulle kunna bli.

Någon stor hjälte är han definitivt inte, fråga gärna om du vill veta mer hur situationen ser ut i Ryssland och hur ryssar på fabriksgolvet resonerar.
Citera
2022-10-28, 17:07
Medlem
DikTs avatar
Vore intressant att höra vad ni Putin-vänner som härjar i tråden anser att anledningen till invasionen var?
Nu pratar inte ens Putin om avnazifiering längre.
Senaste är väl desatanisering...?! Eller "Jihad" mot väst?

Så varför invaderade Putin Ukraina?
Någon som vet?
Förutom det uppenbara då - att han vill återupprätta Stor-ryssland, men det vet jag att ni Putin-vänner inte alls tror på.
Citera
2022-10-28, 17:08
Medlem
hashs avatar
Belarus och Ryssland förväntas snart anfalla från norr tillsammans, enligt Denys Davydov.
Denys har en känd Youtube blog.
Citera
2022-10-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Vi pratar om olika saker. Jag pratar om en f.d. stormakt som trodde ua skulle lägga sig platt på en vecka. Ur det perspektivet är det ett historiskt magplask. Du pratar om att Ryssland lyckas bita sig fast med stora förluster som att det "går bra". Lyssnade på podd som analyserade det brevet, ska ta mig tid att läsa det innan jag kastar ur mig. Men det jag fick ut av att lyssna på insatta lät inte helt knasigt. UA får inte en blank check att krossa Ryssland med alla USAs resurser, det bör finnas en tanke om att upprätta någon slags diplomatiska kontakter. Jag håller med. Inte konstigt.

Ja och så finns det en annan stormakt som trodde att Ryssland skulle lägga sig platt efter mycket hårda sanktioner och jättelika vapen och penningsändningar till deras proxies.

Det är inte en part som räknat fel utan två. Jag tror Putin trodde att ryska armen skulle lyckas bättre på slagfältet men jag tror Biden trodda han skulle lyckas bättre med sanktioner. När nu Ryssland satsar hårdare militärt om de lyckas med det så kan de kanske lyckas på slagfältet men till priset av otaliga ryssar och ukrainares liv.

Jag som står utanför denna konflikt etniskt och aslla andra som gör det bör hjälpa till för att en förhandlingslösning skall ske. Jag vill varken se döda ukrainare eller ryssar men framförallt vill jag inte ha kärnvapenkrig som det nu börjat pratas om. Vi som inte är inblandade etniskt i denna konflikt borde ha lättare än andra att förorda en så fredlig lösning som möjligt. Finna något som båda parter motvilligt kan acceptera.

Det var väl mest för att ett militärt misslyckande i Ukraina, vilket ju faktiskt nu verkar vara på väg för USA, kunde hota deras framtida politiska karriärer som de där Demokratiska ledmöterna som skall ställa upp i omval skrev brevet. Jag har själv inte läst det.
Citera
2022-10-28, 17:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
För en gång skull stämmer det du skriver någorlunda bra.

Efter all min tid i Ryssland har jag konstaterat att han inte är populär men att han får duga eftersom de inte vet vad alternativet skulle kunna bli.

Någon stor hjälte är han definitivt inte, fråga gärna om du vill veta mer hur situationen ser ut i Ryssland och hur ryssar på fabriksgolvet resonerar.
Det är alltid intressant att veta hur ryssen i allmänhet ser på Putin och kriget. Jag har läst en del om Ryssland och tror mig ha en god inblick i hur det ryska folket fungerar och tänker. Någon "frihet" (vad är det?) som t ex folk i USA kräver finns inte i tankevärlden hos ryssarna. Man hur "fria" är amerikanarna egentligen? En Hollywood-dröm om att kunna resa vart man vill, fast de flesta egentligen sitter fast i skiten och är fastlåsta ev skulder och usel ekonomi. Är folk i USA egentligen mer fria än de i Ryssland?
Citera
2022-10-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ehh nej.
Man kan inte "driva fram ett fullskaligt krig genom att förtrycka minoriteter i ett land".
Helt omöjligt.

Möjligen kan det leda till ett inbördeskrig om det går riktigt illa.
För att "fullskaligt krig" krävs att ett annat land startar en attack.

Tänk att framföra böter för en hälsningsfras som ett argument i en tråd om en fullskalig invasion av ett grannland. Det säger rätt mycket...

Jo, om den minoriteten majoritet i ett grannland har det uppenbarligen funkat. Inbördeskriget började ju redan 2014 och jag pratade om utvecklingen efter det. Helt utan tvekan har man behandlat rysktalande och "Ryssar" som identifierar sig själva som ryssar sämre och sämre sedan 2014. Det går faktiskt inte att bestrida.

Att kriget blev fullskaligt och inte bara ett inbördeskrig har ukrainas minoritetspolitik spelat roll för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in