Citat:
Ursprungligen postat av
YBB641
Vi pratar om olika saker. Jag pratar om en f.d. stormakt som trodde ua skulle lägga sig platt på en vecka. Ur det perspektivet är det ett historiskt magplask. Du pratar om att Ryssland lyckas bita sig fast med stora förluster som att det "går bra". Lyssnade på podd som analyserade det brevet, ska ta mig tid att läsa det innan jag kastar ur mig. Men det jag fick ut av att lyssna på insatta lät inte helt knasigt. UA får inte en blank check att krossa Ryssland med alla USAs resurser, det bör finnas en tanke om att upprätta någon slags diplomatiska kontakter. Jag håller med. Inte konstigt.
Ja och så finns det en annan stormakt som trodde att Ryssland skulle lägga sig platt efter mycket hårda sanktioner och jättelika vapen och penningsändningar till deras proxies.
Det är inte en part som räknat fel utan två. Jag tror Putin trodde att ryska armen skulle lyckas bättre på slagfältet men jag tror Biden trodda han skulle lyckas bättre med sanktioner. När nu Ryssland satsar hårdare militärt om de lyckas med det så kan de kanske lyckas på slagfältet men till priset av otaliga ryssar och ukrainares liv.
Jag som står utanför denna konflikt etniskt och aslla andra som gör det bör hjälpa till för att en förhandlingslösning skall ske. Jag vill varken se döda ukrainare eller ryssar men framförallt vill jag inte ha kärnvapenkrig som det nu börjat pratas om. Vi som inte är inblandade etniskt i denna konflikt borde ha lättare än andra att förorda en så fredlig lösning som möjligt. Finna något som båda parter motvilligt kan acceptera.
Det var väl mest för att ett militärt misslyckande i Ukraina, vilket ju faktiskt nu verkar vara på väg för USA, kunde hota deras framtida politiska karriärer som de där Demokratiska ledmöterna som skall ställa upp i omval skrev brevet. Jag har själv inte läst det.