2022-10-28, 13:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Alla beslut får konsekvenser. Och av vad du skriver så är ju allt i sin ordning. Vart saken skulle leda fanns det ju inget tvivel om.
Exakt, alla beslut får konsekvenser. Det är just därför den högst mediokra militärmakten Ryssland inte alls klarar av ta över sitt betydligt mindre grannland. Putins beslut att invadera sitt grannland fick konsekvensen att grannlandet fick omvärldens stöd. Så varje rysk yngling som skjuts ihjäl, flera gånger per timme medan vi för denna diskussion, är helt på Putins och hans regims samvete.
Citera
2022-10-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det tar inte 3,5 månader för att beställa mer.
Ligger typ 30 fartyg och väntar på att lasta av, har iofs kanske en del att göra med att priset är för lågt nu
Citera
2022-10-28, 13:46
Medlem
Snapcounts avatar
"Karriären" för Wagners nya soldater, inklusive fängelse-snubbarna :

Ifølge Ukrainske soldater brukes ferske Wagner-leiesoldater, der flere kommer rett fra fengsel, som menneskelige lokkeduer for å hjelpe russisk artilleri.

Ifølge den ukrainske soldaten Anton, skjer det samme stort sett hver kveld, like etter at solen går ned.

– Disse soldatene, uten erfaring, blir sendt mot våre våpen og blir i siktlinjen i noen få minutter, sier han.

– Deres jobb er å avansere mot oss, og tvinge oss til å skyte mot dem og dermed avsløre våre posisjoner, påpeker han. Ukrainerne har omdøpt de ferske leiesoldatene til forbrukssoldater. Mange av dem blir drept, mens andre blir såret og fanget.

En av dem forklarte i avhør etter å ha blitt pågrepet at han kom fra fengselet Kopeika, fra Voronesj sørvest i Russland. Alle hans medsoldater var det samme som ham, tidligere innsatte som var rekruttert med lovnad om amnesti. Nyhetsbyrået har sett en video fra avhøret, men har ikke kunnet uavhengig verifisere det.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/10/28/195880736/ukraina-russerne-bruker-forbrukssoldater-som-lokkeduer
Citera
2022-10-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tror inte många som sagt att det inte finns sypatier för Ryssland i de områderna, och många som längtade tillbaka till Sovjet bara det att allt pekar på att de var i minoritet, åt minnstonne i Donnbass, de källor som finns indikerar <5%. Krim är nog svårare och där fanns en större del för, om de var i majoritet eller inte är nog svårt att 100% svara på.

Finns forfarande de som läntat tillbaka till Sovjet, framför allt innom militären och många statsanställdai samtliga gamla sovjetrepubliker. Även om det nästan dött ut i balt staterna.
Man hade stora förmåner, levde bättre än andra i samhället bara man följde det ledarna pekade på.

Men frågan är vad som hänt om Ryssland inte valt att ockupera områderna och vad beslutet bakom det var?
Kom inte och säg att det inte var medvetet, att du tror att det är OK för Ryssk trupp att åka på semester utomlands fullt utrustade för Krig?
Nu tror jag inte allt som Ryssar skriver, men jag har en tendens att tro på de utsgor det som igångsatte oroligheterna i Donbass och det är att utan Ryssk inverkan hade det dött ut innom några veckor och ett fåtal hade blivit fängslade för upploppen.

Men att det fanns

Ja alltså. Den här nissen jag diskuterade med förnekade fullständigt att det fanns sympatier för Ryssland på Krim och i Donbass och när man påstår sådant är man antingen helt oinformerad eller fräck lögnare.

Det du skriver om att folk stödjer det som gynnar deras privata intressen skriver jag gärna under på. I Ukraina har det ju sagts att arbetaklassen är mer rysslandsvänlig och medelklassen är mer eu vänlig om man nu bortser från etnisk tillhörighet och det tror jag stämmer. Finansiella öveklasse styrs däremot mer av vilket håll som gynnar deras privata affärer mest. :-)

Tror förresten det finns få folk i världen som fått inrätta sig i läget för stunden "lite lagom" vad gäller härskare som befolkningen i Ukraina. När man var med härskarna ena dagen och inte snabbt bytte sida när nya kom blev det ens död. Tror säkert medelklassryssar i Kiev är mer rysslandsfientliga än vanliga "svenne"-ukrainare som något Nato-troll tidigare idag påstod.
Citera
2022-10-28, 13:52
Medlem
KillPus avatar
Äckliga Z-orcher visar igen på vilken neandertalarnivå stannade deras utveckling...

https://twitter.com/IrynaVoichuk/status/1585632697551970304
Citera
2022-10-28, 13:58
Medlem
KillPus avatar
Lend-Lease! Vackert! Fortsätt att döda "rusnja", UAF/ZSU! Slava Ukraini!

https://twitter.com/small10space/status/1585582196609499137
Citera
2022-10-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Invasionen är ett resultat av Ukrainas vägran att avstå från att ansöka om medlemskap i Nato.
Vilket inte var aktuellt överhuvudtaget, framför allt inte eftersom de var inblandade i en konflikt sedan den ryska invasionen av Krim 2014. NATO tar inte in nationer i som är i konflikter
Citera
2022-10-28, 14:23
Medlem
Snapcounts avatar
Visar sig att massakern vid Butscha var mer organiserad än vad man tidigare har trott. Skall komma en dokumentär om det.

– Drep alle. Den russiske volden i Ukraina var strategisk, viser gransking.
Drepte sivile lå igjen i gatene etter at russerne trakk seg ut. Volden i Butsja var systematisk og organisert, viser en større gjennomgang av de russiske krigsplanene.

Läs gärna hela artikeln : https://www.aftenposten.no/verden/i/xgmP7G/drep-alle-den-russiske-volden-i-ukraina-var-strategisk-viser-gransking

Detta är helt jämförbart med vad einsatzgruppen gjorde under ww2.
Senast redigerad av Snapcount 2022-10-28 kl. 14:36.
Citera
2022-10-28, 14:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
"det går bra här och nu i verkligheten" och jag trodde faktiskt Ukraina skulle lyckas med sin offensiv i Cherson ganska länge.

Att Demokrater/Biden i USA och för den delen även en hel del Republikaner tyckt krigsutvecklingen i Ukraina och offensiverna varit viktig för mellanårsvalen kan ju ingen förneka.

Inte minst tydligt har det ju blivit när offensiverna börjat gå sämre så har 30 demokrat ledamöter skrivit brev om fredsförhandlingar så de inte skall förlora i valet.

Ja ja... vad som sägs mellan Biden och Zelenski/mellan Nato-"rådgivare" och ukrainska armeledningen vet varken du ekller jag. Däremot har de ukrainska offensiverna tydligt planerats enligt vanligt Nato-maner som tillämpats i många länder och går mycket offensivt och snabbt. När sådana offensiver möter starkt och organsiserat motstånd kan de dock bli mycket förlustbringande.

Ja ja... ryss-trollrykten avfärdar du det med men en hel del talar för att de är sanna.

För övrigt florerar nu ett annat ryss-trollrykte som om det är sant skulle vara en mardröm för Nato: För ett mindra antal år sedan beslöt ryska armeledningen/vapenindustrin att avancerade vapen skulle tillverkas med inhmska komponenter och rysk vapenindustri började tillverka avancerad elektronik själva i mindre skala för tex robotar. Lagret av Kalibr kanske inte kommer ta slut? Jag tror själv inte på detta men det vore faktiskt en önskedröm.

Jag tror och hoppas att båda sidor i detta krig börjar förstå att kriget måste ta slut och de själva måste göra eftergifter.

Jag vill bara påpeka att:

1. Endast en minoritet av republikanerna i Representalhuset och i Senaten är för att minska stödet till Ukraina.

2. Lend-lease påverkas, inte, av mellanårsvalet. President Biden har fritt att bestämma över det.

3. Skulle demokraterna vilja så kan de, innan mellamårsvalet, besluta om ett gigantiskt stödpaket till Ukraina. Ja, de kan faktiskt göra de ända fram till nyår. Då de nya kongress- och Senatledamöterna inte tillträder förän efter nyår.
Citera
2022-10-28, 14:33
Medlem
Här är en beskrivning om varför ryssarna missade bomben på bron.

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1585945621504172033

"So it seems likely that the failure to detect the bomb that damaged the bridge wasn't just about technical failures or a lack of facilities, but a more general systemic failure of the Russian Ministry of Transport's ability to ensure security."

Ett riktigt misslyckande som hände på grund vi pratar om Ryssland.
Citera
2022-10-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Verkligen? Vilken självständig statsledning har med de egna medborgarnas bästa för ögonen lett Ukraina dit de idag befinner sig? Ekonomiskt, medborgarrättsligt, försvarspolitiskt? Enligt mig rena vansinnet, i vilket jag förstår och vet att de flesta i denna tråd inte håller med om.

Ukraina är i dag beslutsmässigt helt i händerna på krigshetsarna i USA och England - och dessutom helt beroende av allmosor från omvärlden för den ekonomiska fortlevnaden.
Alla länder väljer väl sina egna vägar och vilka de vill samarbeta med, är liksom det självständighet innebär. Vill befolkningen något annorlunda så får de straffa dem i ett val eller protestera genom demonstrationer. Skett i Skottland på 80-talet, Frankrike titt som tätt, Sverige var och varannan facklig löneförhandling och Ukraina 2014
Citera
2022-10-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja alltså. Den här nissen jag diskuterade med förnekade fullständigt att det fanns sympatier för Ryssland på Krim och i Donbass och när man påstår sådant är man antingen helt oinformerad eller fräck lögnare.

Det du skriver om att folk stödjer det som gynnar deras privata intressen skriver jag gärna under på. I Ukraina har det ju sagts att arbetaklassen är mer rysslandsvänlig och medelklassen är mer eu vänlig om man nu bortser från etnisk tillhörighet och det tror jag stämmer. Finansiella öveklasse styrs däremot mer av vilket håll som gynnar deras privata affärer mest. :-)

Tror förresten det finns få folk i världen som fått inrätta sig i läget för stunden "lite lagom" vad gäller härskare som befolkningen i Ukraina. När man var med härskarna ena dagen och inte snabbt bytte sida när nya kom blev det ens död. Tror säkert medelklassryssar i Kiev är mer rysslandsfientliga än vanliga "svenne"-ukrainare som något Nato-troll tidigare idag påstod.

Absolut.
Men nu pratar vi Rysslands invasion av Ukraina.¨
Och då ser jag det som oresonligt att invadera delar av ett annat land för att minoritet stöder det.
Är man en mioritet så får man försöka acceptera det majoriteten vill eller flytta.
Dessutom finns få eller inga bevis på att något folkmord har genomförts för denna minoritet.
Möjligen kan man väl hävda att de som beväpnat sig och skjutit på sina grannar har mött motstånd.
Men det är faktiskt samma sak i Sverige, skall man kalla det folkmord att ett antal gängkriminella somalier blivit fängslade i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in