Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Ja alltså. Den här nissen jag diskuterade med förnekade fullständigt att det fanns sympatier för Ryssland på Krim och i Donbass och när man påstår sådant är man antingen helt oinformerad eller fräck lögnare.
Det du skriver om att folk stödjer det som gynnar deras privata intressen skriver jag gärna under på. I Ukraina har det ju sagts att arbetaklassen är mer rysslandsvänlig och medelklassen är mer eu vänlig om man nu bortser från etnisk tillhörighet och det tror jag stämmer. Finansiella öveklasse styrs däremot mer av vilket håll som gynnar deras privata affärer mest. :-)
Tror förresten det finns få folk i världen som fått inrätta sig i läget för stunden "lite lagom" vad gäller härskare som befolkningen i Ukraina. När man var med härskarna ena dagen och inte snabbt bytte sida när nya kom blev det ens död. Tror säkert medelklassryssar i Kiev är mer rysslandsfientliga än vanliga "svenne"-ukrainare som något Nato-troll tidigare idag påstod.
Absolut.
Men nu pratar vi Rysslands invasion av Ukraina.¨
Och då ser jag det som oresonligt att invadera delar av ett annat land för att minoritet stöder det.
Är man en mioritet så får man försöka acceptera det majoriteten vill eller flytta.
Dessutom finns få eller inga bevis på att något folkmord har genomförts för denna minoritet.
Möjligen kan man väl hävda att de som beväpnat sig och skjutit på sina grannar har mött motstånd.
Men det är faktiskt samma sak i Sverige, skall man kalla det folkmord att ett antal gängkriminella somalier blivit fängslade i Sverige?