2022-10-28, 10:36
Medlem
Hej om man har skatt som ska vara betald sista oktober, kan man ställa av bilen nu och sedan ställa på den om någon vecka , har man då 21 dagar på sig att betala skatten och kan köra med bilen sålänge ? Tack
Citera
2022-10-28, 10:37
Medlem
Alltså för att kunna betala skatten i november istället för nu sista okt
Citera
2022-10-28, 15:43
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allyie
Hej om man har skatt som ska vara betald sista oktober, kan man ställa av bilen nu och sedan ställa på den om någon vecka , har man då 21 dagar på sig att betala skatten och kan köra med bilen sålänge ? Tack
Vilket krångel. Orka ställa av och på fordonet för att inte betala skatt 1 månad.

Betala nu i oktober eller kör oskattat 1 månad till sista november?

Detta hittade jag på Transportstyrelsens hemsida om betalning av skatt: "Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad."
Senast redigerad av dayweed 2022-10-28 kl. 15:47.
Citera
2023-06-17, 09:09
Medlem
Hej!

Lånar tråden lite:

Jag har blivit påkörd och min bil står på skadeverkstad. Den är okörbar och beräknas bli lagad i September. Jag har nu fått en faktura om skatt på bilen. Därav så ställde jag av bilen idag i hopp om att slippa betala den och ligga ute med pengar. Speciellt i semestertider.

Fakturan avser första Juli till sista Oktober. Så om inte bilen blir lagad tidigare så kommer jag att behöva betala för September och Oktober. D.v.s. hälften av nuvarande faktura. Men det hoppas jag alltså att få betala i September (eller sista Augusti?) i stället för nu.

Så, kommer jag lyckas eller blir det till att inta doggystyle? Kommer självklart höra av mig till transsportstyrelsen på måndag, men vill höra vad ni tror.
Citera
2023-06-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av time2go
Hej!

Lånar tråden lite:

Jag har blivit påkörd och min bil står på skadeverkstad. Den är okörbar och beräknas bli lagad i September. Jag har nu fått en faktura om skatt på bilen. Därav så ställde jag av bilen idag i hopp om att slippa betala den och ligga ute med pengar. Speciellt i semestertider.

Fakturan avser första Juli till sista Oktober. Så om inte bilen blir lagad tidigare så kommer jag att behöva betala för September och Oktober. D.v.s. hälften av nuvarande faktura. Men det hoppas jag alltså att få betala i September (eller sista Augusti?) i stället för nu.

Så, kommer jag lyckas eller blir det till att inta doggystyle? Kommer självklart höra av mig till transsportstyrelsen på måndag, men vill höra vad ni tror.

Om du ställer av nu behöver du inte betala för juli och augusti (om du ställer på i september igen).

Betala fakturan för säkerhetsskull så det inte blir nått strul, Transportstyrelsen skickar direkt till kronofogden efter första påminnelsen. (du får tillbaka alltihop när du ställer av, och en ny faktura i september)
Citera
2023-06-17, 14:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Hej!

Lånar tråden lite:

Är det verkligen värt det krånglet och den tiden tycker jag att du skall fråga dig.

Det är max två månaders skatt som du kan slippa undan som jag tolkar det. Hur mycket pengar rör det sig om?
Citera
2023-06-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Är det verkligen värt det krånglet och den tiden tycker jag att du skall fråga dig.

Det är max två månaders skatt som du kan slippa undan som jag tolkar det. Hur mycket pengar rör det sig om?

fakturan jag har nu är på ca 2000 kr. så jag skulle slippa ca 1000 kr.
Citera
2023-06-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om du ställer av nu behöver du inte betala för juli och augusti (om du ställer på i september igen).

Betala fakturan för säkerhetsskull så det inte blir nått strul, Transportstyrelsen skickar direkt till kronofogden efter första påminnelsen. (du får tillbaka alltihop när du ställer av, och en ny faktura i september)

Jag ska ringa och prata med dem på måndag, så får vi se vad de säger.
Citera
2023-06-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp

Det är väldigt lite krångel faktiskt

Ställa av: 30 sekunder
Ställa på i höst: 30 sekunder.

Ev lägga in en extra inbetalning banken: 2 minuter

Dvs 3 minuters jobb för 1000 kr som han skrev, det en timlön på 20 000 spänn. Skattefritt.
Citera
2023-06-17, 16:09
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
fakturan jag har nu är på ca 2000 kr. så jag skulle slippa ca 1000 kr.

Jo, det var ju rätt hög skatt håller jag med om. Nästan chockerande hög. Då är det ju helt klart värt det!

Inte riktigt van vid så enormt höga vägskatter (vägskatten för våra egna bilar ligger på runt 300-400 kr för ett helt år per bil).
Citera
2023-06-17, 17:50
Moderator
Citat:
Hej!

Lånar tråden lite:

Du behöver inte göra nånting, det som händer är att du kommer få en återbetalning på återstående skatt om beloppet överstiger 100:- och du kan med gott samvete riva fakturan du fått och så får du en ny när du ställer på bilen. Men upplys verkstaden om att bilen är avställd och oförsäkrad så att inte de åker på nåt om de ska provköra eller transportera bilen mellan olika ställen.
Citera
2023-06-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du behöver inte göra nånting, det som händer är att du kommer få en återbetalning på återstående skatt om beloppet överstiger 100:- och du kan med gott samvete riva fakturan du fått och så får du en ny när du ställer på bilen. Men upplys verkstaden om att bilen är avställd och oförsäkrad så att inte de åker på nåt om de ska provköra eller transportera bilen mellan olika ställen.

Den är bara avställd? jag har inte sagt upp försäkringen eller något sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in