2022-10-28, 09:11
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Kommer få tillbaka 9000, 50% mer än av sossarna

Jag fick tillbaka 100:- av Sossarna på en elräkning , det gick till inkassos kostnader för just den elräkningen.

Så detta är rejält bättre än sist
Citera
2022-10-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Kommer få tillbaka 9000, 50% mer än av sossarna

Det var sossarna som beställde utredningen.
Citera
2022-10-28, 09:16
Medlem
ceyifam2s avatar
Jaha. Min morbror med bundet elpris tackar och tar emot, det verkar som att han kommer att ha värmt upp villan gratis det senaste året. Möjligen får han lite mer tillbaks än han betalat (borträknat nätavgift etc). Jävligt märkligt stöd måste jag säga. Eller så har jag missförstått.
Citera
2022-10-28, 09:28
Medlem
Det hjälpte inte att byta regering, det är fortfarande idioter som styr.
Citera
2022-10-28, 09:35
Medlem
Fråga. Hur funkar det om jag flyttade till villa i januari 2022. Missar man hela stödet då?
Citera
2022-10-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrtramparen
Undrar om det inte blir ett himla liv på dem som bor i område 1 och 2. Dessa områden producerar mycket el via vattenkraften. Södern suger ju ut vattenkraften, malmen, skogen från norra sverige redan tidigare. Dessutom så är vintrarna kallare i dessa områden med ofta höga elräkningar dom följd där det inye finns fjärrvärme.

Typiskt norrländska offerkoftan i kombination med okunskap.
1. Södra Sverige håller Norrland under armarna med A statsbidrag till regioner och kommuner och B kommunutjämningsbidrag till kommunerna och C Försäkringskassan till alla ”sjuka” och ”sjukpensionärer” à la Jägarna. (Jobbat på NUS ett tag).
2. Södra Sverige har signifikant högre elpriser än norr
3. Fjärrvärme är ingen fördelaktig konstruktion för elkunderna. Många är de som förbannat att de hoppade på och gjorde sig beroende av fjärrvärme genom att göra sig av med pannor och andra alternativ. Elleverantörerna har skruvat upp priserna eftersom de också vet att kunderna sitter med höga exitbarrlärer.
4. Många i norr har tillgång till egen ved, vilket syns vid valfri roadtrip där.
Citera
2022-10-28, 09:39
Medlem
Elprisstödet har blivit mer en fråga om geopolitik
än ett seröst försök att lösa Sveriges energifråga.
Citera
2022-10-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jayman1
Fråga. Hur funkar det om jag flyttade till villa i januari 2022. Missar man hela stödet då?

Undrar samma. Fast jag flyttade i Juni
Citera
2022-10-28, 09:41
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Sänkningen på en krona gäller skatten som är en del utav det onödigt höga bränslepriset, den stora sänkningen vill de ska ske genom att sänka reduktionsplikten.
Varför den inte kan sänkas lika snabbt som skatten vet jag dock inte. Regler eller hittepå förmodar jag.

Sen har vi en rätt stor höjning av reseavdraget att vänta som definitivt kommer hjälpa dom som måste ta bilen till jobbet.

Pinsamt!
Alla tre partier, M, KD och SD klagade på S regeringen om varför de inte sänkte bränslepriserna och löste de höga el-priserna.

Sedan gick de på val att...röstar du på oss, kommer vi att sänka bränslepriset med 5kr (M) och 10kr (SD).
Man skulle också lösa el-priserna till 15 nov.

De sa att det var Magda-priser. Fast nu ser de verkligheten. Det är lätt att gnälla när man är baksätesförare och inte har att infotmation.
Nu har verkligheten kommit i fatt dem.

Detta är ett enormt svek mot sina väljare@
Citera
2022-10-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Den kraftiga säkningen är EN krona!
Inte 10 eller 5 som man lovade innan valet.

M, SD, KD och L har lovat ett högkostnadsskydd på plats från 1 november.
Jag antar att du syftar på SD:s löfte om en sänkning av dieselpriset på 10kr/L ?

Och det stämmer.
Men om du medvetet eller p.g.av okunskap försöker förminska SD:s löfte vet jag inte..?

SD har hela tiden hävdat att om de får majoritet kommer detta att genomföras.

Nu har de ju inte egen majoritet.
De får inte heller ingå i någon regeringskonstellation.
De kan endast fortsätta driva denna fråga med sina "samarbetspartier".
Citera
2022-10-28, 09:53
Medlem
Conceptions avatar
Spelar det egentligen någon roll vilket förslag regeringen hade kommit med?

Oavsett så hade det gnällts.

Svenskar är världsmästare på att gnälla. Aldrig är de nöjda. Vad beror detta på.

Bekvämlighet.
Citera
2022-10-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jayman1
Har jag uppfattat det rätt, kommer du få ersättning baserat på din förbrukning från januari t.o.m september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in