2022-10-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ukraina ville ha krig och fick som de ville.

Snarare Ryssland som ville ha krig. Eller, rättare sagt, uppmärksamhet.

Min teori om kriget är denna:
Världen var i stort någorlunda lugn och fredlig ändå, de flesta människor levde sina liv och allt gick sin gilla gång. Folk reste, länderna handlade med varandra och ingen brydde sig särskilt mycket om andra än sig själv och sin närhet. Ingen, absolut ingen, såg eller lade märke till Ryssland. Ryssland levererade sin olja och sin gas och alla var nöjda när man promenerade iväg för att köpa en ny el-bil eller ny kostym eller gå på krogen. Men ingen hade en tanke på Ryssland. Till och med annekteringen av Krim 2014 var bortglömd. Allt gick sin gilla gång. Ingen brydde sig om det gigantiska utanförskapsområdet Ryssland. Eftersom det var ett eget land var det ingen som funderade över att göra några sociala insatser där.

De enda gånger Ryssland fick uppmärksamhet var när man fängslade eller mördade nån regimkritiker. Men inte ens det ledde till mer än notiser på sidan 11 i tidningarna.

Då prövade Putin att likt ett barn skrika och kräva uppmärksamhet, men inte heller det hjälpte. Ingen brydde sig om Ryssland och ryssarna ändå.

Nu blev situationen oacceptabel för Putin. "Ryssland är en stormakt" dundrade han. "Och ser inte världen det, så ska vi visa dem att vi är viktiga!". Då började han fundera ut åtgärd. Nån föreslog invasion av Belarus, men någon annan svarade då: "Nä, alla i väst hatar Lukashenko, avsätter vi honom blir de bara glada och sedan glömmer de vår insats bums". Då kom man på idén att invadera Ukraina istället. Putin tänkte: "ja, det är precis det vi behöver för att få den uppmärksamhet och respekt som vi förtjänar!".

Och där är vi idag.
Senast redigerad av Auric 2022-10-28 kl. 08:47.
Citera
2022-10-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Sveriges BNP ökar, det går bra nu. USA ekonomi ökar. Det blir ingen kollaps denna gång heller, och det ska väl alla rysstroll vara glada över, deras socialbidrag kan ju sjunka om det kollapsar.

? Vad pratar du om. Vem pratar om kollaps. Vi diskuterar viljan att stödja Ukraina och de spricker som kan finnas. I det finns det gaslagring och prismekanismen. Jag känner ingen människa som har lyckats värma sig med högre BNP.
Citera
2022-10-28, 08:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dröm vidare, stödet kommer inte att ändra bara för att republikanerna tar makten. Det finns ett brett stöd över hela det politiska spektrumet att stöda Ukraina.

Den där pro-ryssen följer bara manuset från Kreml, dock är det anmärkningsvärt hur undermålig koll Kreml har på USA när de sätter sina förhoppningar på Republikanerna.

McCarthy fick genast uppläxning av senior republicans för sitt "blank cheque"-uttalande. Nu heter det att uttalandet tagits ur sin kontext.

Joe Biden är alldeles för soft mot ryssarna och republikanerna håller sig tillbaka av inrikespolitiska skäl just nu.

När de republikanska hökarna kommer fram i ljuset är det Game Over för terrorstaten Ryssland.

Hökarna kommer att skada Ryssland på riktigt.
Citera
2022-10-28, 08:52
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
? Vad pratar du om. Vem pratar om kollaps. Vi diskuterar viljan att stödja Ukraina och de spricker som kan finnas. I det finns det gaslagring och prismekanismen. Jag känner ingen människa som har lyckats värma sig med högre BNP.

Okej, lagren är fulla. Om du inte förstår hur man lyckats värma sig med hjälp av starkare ekonomiska förutsättningar, ja då vet jag inte hur du är funtad.
Citera
2022-10-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Okej, lagren är fulla. Om du inte förstår hur man lyckats värma sig med hjälp av starkare ekonomiska förutsättningar, ja då vet jag inte hur du är funtad.

Ekonomin kan vara hur bra som helst. Sverige i normalfallet behöver nettoimportera el under 40 timmar under en vinter. Normalt inga problem. Nu har det uppstått lite problem hos de vi importerar av. Dessutom har det uppstått problem i Sverige. Så risken är att Sverige behöver nettoimportera el under 2-3 veckor under vintern, om det blir kallt

Prismekanismen gör att priset kommer bli extremt högt. Om nu Sverige kommer kunna importera el. Det är brist i Europa. Och det beror inte bara på gasen utan att även hälften av alla franska kärnkraftverk står.

Sen kan Europa och Sverige ha en jättebra ekonomi. Men det spelar ingen roll om du inte kan köpa el.

Nu tror jag att Europa fixar det. Några har nämnt fulla gaslager mm. Men om priset på el går upp för mycket så kommer viljan att stödja Ukraina gå ner.
Citera
2022-10-28, 09:04
Medlem
Har Ryssland nu blivit en förgrening eller kopia av terrororganistionen IS?
För ryska utsändningar låter ju faktiskt idag precis som det man förväntar sig från islamistiska hatpredikanter.

Saxat från Expressen:
Citat:
Ryssland är indraget i en ”jihad” mot Ukraina.
Det hävdar ryske programledaren Vladimir Solovjov i statskontrollerade tv-kanalen Rossiya-1.
Vi slåss mot hela satanistiska apparaten från väst.

Han tar även upp onsdagens kärnvapenövning där Ryssland testade sina robotar från land och från ubåtar, och ställer sig frågande till om Ryssland har något annat än kärnvapen att sätta emot väst.
– Jag hoppas vi faktiskt har dem. Jag hoppas åtminstone på detta, att vi fortfarande har kapaciteten.

https://www.expressen.se/nyheter/orden-i-rysk-stats-tv-havdar-heligt-krig-/
Citera
2022-10-28, 09:07
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad skall vi tro om ryssarnas nya ”Wagner-linje” i öst? Forbes citerar en rysk telegramlla som visar att den går rakt österut, och alltså lämnar N Luhansk utanför.
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/10/24/go-through-or-go-around-russias-desperate-fort-building-in-eastern-ukraine-wont-stop-the-ukrainian-c ounteroffensive/

Sedan är det väl frågan hur effektiv en sådan linje blir relativt arbetet det kräver. Med de glesa linjerna som ryssarna hat frågar jag mig om man kan effektivt försvara en fast befästningslinje.

Den där linjen är ett skämt, kommer inte stoppa något alls. Åk mot Norska gränsen och kika på hur de svenska andra världskriget värnen och stridsvagnshindren ser ut.
Citera
2022-10-28, 09:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nej. Det har aldrig varit tal om något annat än en ren invasion av Ukraina.
Invasionen är ett resultat av Ukrainas vägran att avstå från att ansöka om medlemskap i Nato.
Citera
2022-10-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
I detta fall: Hur trolig är en rättsprocess och hur och var skulle den hållas? Ge gärna exempel på ett liknande fall.
Om detta var utfört av en stat, vilket känns rimligt att gissa, så har väl alla stater kapaciteten att göra något sådant utan att lämna bevis efter sig.
Utan bevis blir det svårt att dra igång en rättegång. Men man kanske kan sätta samman en haverikommission som man gjorde efter Estonia och ställa samman en rapport?
Citera
2022-10-28, 09:17
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Har Ryssland nu blivit en förgrening eller kopia av terrororganistionen IS?
För ryska utsändningar låter ju faktiskt idag precis som det man förväntar sig från islamistiska hatpredikanter.

Saxat från Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/orden-i-rysk-stats-tv-havdar-heligt-krig-/

Makalös felkalkylering av Kreml.

Den där dörren ska ryssarna inte ens försöka öppna.

Ukraina har ingenting med förtryck av muslimer att göra, det har däremot Ryssland.

När den där dörren öppnats, kan det plötsligt explodera pipelines och viktig infrastruktur för ekonomin i Ryssland.

Grupper som utför denna typ av skador på rysk infrastruktur kommer givetvis att stödjas med dollars utifrån.
Citera
2022-10-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Invasionen är ett resultat av Ukrainas vägran att avstå från att ansöka om medlemskap i Nato.

Verkligen kul att ni mongoloider gått på den historien.
Ni tycker inte det är konstigt att det inte varit ett problem med baltländerna, Turkiet mfl tidigare som direkt gränsar mot pizzlandet?
Kaliningrad ligger t.o.m. helt instängt mellan NATOländer.

Fatta istället att allt handlar om att Ryzzland inte till något pris vill att ett land med så mycket gemensamma kontakter mellan länderna skall bli en riktig västdemokrati.
Familjer som lever i båda länderna, historia och släktskap som går långt tillbaka.
Det är det absolut största hotet mot regimen.
Tänk denna skräcktanke, att folk i Ryzzland skulle vilja ha helt fria val utan att oppositionen sitter inspärrade..
Hua mig..
Citera
2022-10-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Angriparen kan alltid hitta på ett skäl till attack. ”Han tittade snett på mig så därför högg jag honom” funkar inte som försvar i en rättegång. På samma sätt har Ryssland ingen rätt att angripa ett annat land pga eventuellt Nato-medlemskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in