Tycker att förslaget är helt idiotiskt. Först och främst för att det är ansvarslöst utformat. De som idag sitter med långa avtal med låga priser får extremt billig el. Ska verkligen staten ge ut miljarder i skattestöd på ett så nonchalant sätt? Att det skulle vara svårt att beräkna stödet på individnivå är givetvis rent skitsnack. Elbolagen har koll på varenda kWh som vi förbrukar och vad vi betalar för dessa. Är de på elbolagen inte helt inkompetenta kan de plocka ut alla uppgifter på alla kunder på några timmar. Ett mycket bättre alternativ hade varit att sätta en lägsta nivå för när stödet kopplas in, exempelvis ges inget stöd för elpriser under 150 öre/kWh, därefter avräknas det 1:1 upp till (för SE3) 205 öre. För att därefter försvinna. På det sättet tar kunderna största kostnaderna, men de med dyra rörliga avtal får hjälp med största delen av kostnaden för den förväntade merkostnaden av det dyrare avtalet. Däremot kommer de fortfarande ha starka incitament att spara på el under de dagar och timmar när priserna verkligen sticker iväg.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det är ju bara att sätta ett pristak. Jag är ganska säker på att alla högkonsumenter tecknat fastpris och staten skulle kunna gå in och sätta ett pristak under vintermånaderna. Att tro att folk helt plötsligt skulle börja konsumera som fan bara därför tror jag inte alls på. Det är bara okunniga påståenden med lite avundsjuka som krydda.
Det beror helt och hållet på hur det utformas. Ska det kopplas till totala månadskostnaden eller kWh-kostnaden? Och jo, man ska
alltid räkna med att folk kommer utnyttja systemen. Det är ju bara att läsa i den här tråden om folk med låga fasta avtal som talar om att nu kommer de börja köra bastu och pool 24/7..
Citat:
Ursprungligen postat av
curlingstaten
Javisst men varför göra det komplicerat.
Riv det idiotiska avtalet som styr elpriset och bestäm att priset låses till medelspotpriset som var 2015 - 2019 och vilket påslag elproducenterna får göra (t ex samma som pensionerna räknas upp) och svenskt behov skall tillgodoses innan en enda kWh får exporteras.
Sverige får inte begränsa exporten till EU, så det förslaget är döfött. Och att koppla det till medelspotpriset kan göra förbrukningen blir alldeles för hög i en situation där produktionskapaciteten kraftigt minskat. Folk fattar inte att det liksom inte går att trolla med knäna, speciellt inte med något så viktigt som elen som
hela tiden måste vara i balans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bandida.loca
Så nu ska staten betala folk som inte haft vett att binda elpriset... och villor med direktverkande el m.m
Direktverkande el är givetvis förkastligt, men bundet pris eller rörligt påverkar inte utbudet. Vi måste se detta på makronivå och inte bara på enskilda användares kostnad. Hur gör vi för att skapa en situation där vi alla delar jämt på bördorna, och detta utan att enskilda företag gör gigantiska vinster på en bristsituation som de inte tagit med i kalkylerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emhan
Klokt! Jag har en bekant i Värmland som gick plus efter att norra Sverige fick el-kompensation sist. Pengar rätt in på sparkontot. Var finns logiken där?
Det finns ingen logik alls. Samma sak hände en bekant till mig. Trots att han hade tre gånger så hög förbrukning som mig så fick han i slutändan en lägre räkning. Ett stöd som kan ge den typen av konsekvenser är ju helt idiotiskt.