2022-10-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Låter ju fint att en handfull programmerare bestämmer sånt där. Oavsett om mjukvaran är open source.

Hela diskussionen börjar bli lite surrealistisk och meningslös eftersom du/ni hela tiden jämför saker som faktiskt existerar (t ex paypal) med saker som kanske kan någon gång komma att existera (fast ingen kan förklara hur).

Ni jämför alltså verkligheten med förhoppningar. Det är ingen seriös diskussion.

Att diskussioner med dig inte blir särskilt seriösa kan jag hålla med om. Ibland får jag känslan att du arbetar på en bank eller något och med näbbar och klor försöker försvara en världsbild i vilken du inte har kastat bort ditt arbetsliv.

Lightning fungerar i dag. Jag använde det senast igår och kommer eventuellt att använda det igen senare i kväll.

Jag tänker inte försöka förklara för dig olika möjliga skalningsvägar och vilka eventuella uppgraderingar av Bitcoin som i så fall kan behövas, men informationen finns där ute. Den som söker skall finna.

Med detta får denna diskussion vara över för min del, för den här gången åtminstone.
2022-10-27, 20:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag tänker inte försöka förklara för dig olika möjliga skalningsvägar och vilka eventuella uppgraderingar av Bitcoin som i så fall kan behövas, men informationen finns där ute. Den som söker skall finna.
Eftersom du inte känner till några, men hoppas/tror att det blir bra.

Just därför blir diskussionen något bisarr. Jag utgår bara från verkligheten, å andra sidan.
2022-10-27, 20:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men inga implementationer va? Kan du berätta lite om hur det är tänkt att fungera? Inte genom att posta en länk, utan en egen förklaring tack.

Annars kan man ju tro att du bara namedroppar saker på slump i förhoppning om att stänga en debatt.
Låter de som är bättre på tekniken förklara den. Jag kan bara hänvisa till vad jag hört och läst experter tala om kring routingproblematiken.

Om någon med rätt kompetens (dvs inte du) säger att Lightning aldrig kommer gå att skala oavsett metod, så är jag berädd att lyssna. Om tillräckligt många experter med rätt kompetens håller med, så kommer jag anta att dom vet vad dom pratar om.

Att du lyssnat på Rick Falkvinge, tillika en BCH förespråkare som har allt att förlora på att Lightning skalar Bitcoin, ger dig inte mycket eldkraft. Speciellt med tanke på att många debunkat hans argument genom åren, och ingen har tagit upp hans tappade stafettpinne sedan 2018.
Senast redigerad av Leaston 2022-10-27 kl. 20:13.
2022-10-27, 20:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om någon med rätt kompetens (dvs inte du) säger att Lightning aldrig kommer gå att skala oavsett metod, så är jag berädd att lyssna. Om tillräckligt många experter med rätt kompetens håller med, så kommer jag anta att dom vet vad dom pratar om.
De flesta experter orkar inte ens bemöda sig med sådana tramsiga diskussioner på samma sätt som fysiker inte spenderar nämnvärd tid på att förklara för allmänheten varför evighetsmaskiner inte kan existera.

Men det låter alltså som att du inte har en susning och är helt inkompetent tekniskt, utan väljer bara att tro på lightning för att din investering ska kännas bra. Rätt uppfattat?
2022-10-27, 20:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Men det låter alltså som att du inte har en susning och är helt inkompetent tekniskt, utan väljer bara att tro på lightning för att din investering ska kännas bra. Rätt uppfattat?
Fel uppfattat
2022-10-27, 21:19
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Låter ju fint att en handfull programmerare bestämmer sånt där. Oavsett om mjukvaran är open source.

Hela diskussionen börjar bli lite surrealistisk och meningslös eftersom du/ni hela tiden jämför saker som faktiskt existerar (t ex paypal) med saker som kanske kan någon gång komma att existera (fast ingen kan förklara hur).

Ni jämför alltså verkligheten med förhoppningar. Det är ingen seriös diskussion.
Det är en inte ”en handfull programmerare som bestämmer”. Var har du fått den informationen från?

Någon/några lägger ett förslag på BIP och sedan är det upp till miners att nå konsensus. I vanlig ordning är du riktigt dåligt informerad.
2022-10-27, 21:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det är en inte ”en handfull programmerare som bestämmer”. Var har du fått den informationen från?

Någon/några lägger ett förslag på BIP och sedan är det upp till miners att nå konsensus. I vanlig ordning är du riktigt dåligt informerad.
Vilka tror du att utvecklarna av bitcoin core består av? Och vilka godkänner pull requests till den kodbasen?

Undrar vem som är dåligt informerad.
2022-10-27, 21:54
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Vilka tror du att utvecklarna av bitcoin core består av? Och vilka godkänner pull requests till den kodbasen?

Undrar vem som är dåligt informerad.
De utformar förslag. De bestämmer inte. Miners gör det. Ganska enkelt koncept som du inte förstår.
2022-10-27, 21:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
De utformar förslag. De bestämmer inte. Miners gör det. Ganska enkelt koncept som du inte förstår.
Jaha, du menar de miners varav majoriteten ingår i 3-4 mining pools?

Vad gör det där utvecklingsteamet "bitcoin core", tro? Antar att den mjukvaran inte behövs då.
2022-10-27, 22:06
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jaha, du menar de miners varav majoriteten ingår i 3-4 mining pools?

Vad gör det där utvecklingsteamet "bitcoin core", tro? Antar att den mjukvaran inte behövs då.
Ja, miners når konsensus. Utan konsensus blir det ingen ändring. Nu har jag sagt det tre gånger. Det verkar ju dessutom som att du håller med om just det men du försöker desperat vrida frågan till något annat. Håller du inte med om att miners måste nå konsensus för att göra ändringar i protokollet?

Nu är det andra gången jag förklarar att utvecklarna lägger fram förslag på BIP. Håller du inte med om att så är fallet?

Du är desperat nu kebaben. Jag gillar det.
2022-10-27, 22:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, miners når konsensus. Utan konsensus blir det ingen ändring. Nu har jag sagt det tre gånger. Det verkar ju dessutom som att du håller med om just det men du försöker desperat vrida frågan till något annat. Håller du inte med om att miners måste nå konsensus för att göra ändringar i protokollet?

Nu är det andra gången jag förklarar att utvecklarna lägger fram förslag på BIP. Håller du inte med om att så är fallet?

Du är desperat nu kebaben. Jag gillar det.
Om du med "desperat" menar "väldigt road", så ja.

Det är kul att se hur du blandar koncept hej vilt.

Litar du på att mjukvaran i bitcoin core fungerar till 100% som du tror? I så fall varför?
2022-10-27, 22:20
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Om du med "desperat" menar "väldigt road", så ja.

Det är kul att se hur du blandar koncept hej vilt.

Litar du på att mjukvaran i bitcoin core fungerar till 100% som du tror? I så fall varför?
Du byter ämne och försöker greppa ett nytt halmstrå. Denna gången tänkte jag hålla kvar dig i ett ämne. Jag ställde ett par frågor ovan. Du får dem igen:
Håller du inte med om att miners måste nå konsensus för att göra ändringar i protokollet?
Utvecklarna lägger fram förslag på BIP. Håller du inte med om att så är fallet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in