2022-10-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Det har jag inte uttalat. Jag skrev att man inte borde subventionera elkonsumtion på det här sättet och rikta in sig på specifika geografier, inte att man ska införa en straffskatt på elkonsumtion. Det ena implicerar inte det andra. Jag menar att det som är klokast ur ekonomisk synpunkt är att subventionera produktion eftersom vi har en produktionsbrist i södra Sverige. Anledningen till varför man inte gör det är för att det tar för lång tid. Nu har man förvisso skjutit upp problemet istället med en ev högre inflation till följd.

Jag skulle säga att alla dessa lösningar är plåster på en avhuggen lem. Liksom den man nu valde. Känns mest som ett köttben för massorna. Med det sagt så tror jag knappast detta kommer göra varken från eller till på inflationen då det även gäller producenter av varor. Problemet fortsätter vara brist på energi överlag, ett problem som är långvarigt och tragiskt.
Citera
2022-10-27, 22:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
"Lina Bertling Tjernberg, professor i elnät på Kungliga tekniska högskolan, var med då elprisområdena infördes 2011 och förklarar varför de finns:

– Man började se problem med flaskhalsar i överföringen av el från Norrland. Då bestämde man att elprisområden skulle införas för att synliggöra var problemen fanns. Det skulle vara ett incitament för att investera i elproduktion där det saknades el.

Syftet var alltså att kraftproducenterna skulle storsatsa i söder och bygga mer elproduktion där. Ett slags grundläggande marknadstänkande, där det blir mer lönsamt att producera där elen ger bättre betalt."

https://www.svd.se/a/Q7ygKW/experter-ingen-vits-att-slopa-elomraden
Professorn i fråga: https://www.kth.se/profile/linab

Det där är ju bara ett teoretiskt slag i luften, speciellt eftersom man gick åt andra hållet från S-regeringen och tillsammans med MP effektskattade bort kärnkraften 2015.

I följande motion nämns bakgrunden:
Indelningen i elprisområden är enligt regeringen en nödvändig anpassning till EU:s regelverk. Bakgrunden är att den danska branschföreningen Dansk Energi anmälde Sverige till kommissionen för regelbrott mot EU-rätten 2006. Svenska Kraftnät hade enligt anmälan begränsat exporten av el till Danmark och istället gynnat svenska konsumenter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/elprisomraden_H102N407

Nationalekonomer, politiker och professorer verkar vända sig från verkligheten och ser inte vad som händer. Det pratas om investeringar och alla vet ju att sådana tar enormt lång tid. Elpriset har däremot skenat iväg på en gång. Elmarknaden är ett lysande exempel på en imperfekt marknad där konsumenten är helt rättslös och inte kan agera alls.

De pratar som om de skulle möta en härjande skogsbrand med att planera för en brandstation om 15 år. Det är otroligt så mycket goja de släpper ur sig.

Citat:
De blir inte direkt straffade, det är sant. Det jag menar är att subventionen minskar incitamentet för att strama åt elkonsumtionen, t ex sänka värmen i huset, investera i en värmepump etc. När vi har elunderskott bör vi gåra åtgärder som stimulerar minskad användning och ökad produktion, inte ökad konsumtion.

Det här är ju också ett accepterande resonemang, typiskt för nutidens människor som inte ställer politiker till svars. Att man ska behöva spara el i ett välfärdssamhälle är fullkomligt barockt. Politikerna har byggt tillbaka det moderna samhället till 40-talet.

Orsaken till att det är som det är kan förklaras med:

1. Merkel lierade sig med Putin och skrev gasavtal, för att kunna dräpa kärnkraften
2. EU införde marginalprissättning på energi så att dyraste energislaget sätter priset, för att gynna grön energi
3. EU och USA sanktionerar Ryssland och gör gas till en vara med knapp tillgång
4. Priset på gas skjuter i höjden och drar med sig elpriset

Det ovanstående händer inte på en fungerande marknad. Att Sverige dessutom lagt ner kärnkraft och maximerat sina energiskatter är ytterligare sådant som gör marknaden imperfekt och försvagar konsumentens ställning.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-10-27 kl. 22:34.
Citera
2022-10-27, 22:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Vad är det för idioti att basera stödet på förra årets förbrukning?

Det är Svenska kraftnäts snabbt framarbetade lösning. Naturligtvis fullkomligt snedvriden.
Citera
2022-10-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achief
Med tanke på att vårat elpris här i elområde 1 är knappt märkbart högre än normalt så finns det inget att gnälla över. Jag fick mina 6000kr i kompensation i våras trots att den enda månad som var något dyrare än normalt var december, den blev ca 800kr mer än en normal månad. Dessutom har vi alltid lägre energiskatt på vår el så att folket i de södra delarna av landet som faktiskt på riktigt är drabbade får kompensation är fullt rättvist. Jag är mer intresserad huruvida man kommer att hålla sina löften gällande drivmedelspriserna.
Exakt!
Citera
2022-10-27, 22:12
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är Svenska kraftnäts snabbt framarbetade lösning. Naturligtvis fullkomligt snedvriden.

Det hjälper ju knappast den kommande vintern.
Citera
2022-10-27, 22:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Går bra när staten har gigantiska intäkter från olja och gas.

All subvention av något leder f.ö. till slöseri. I Norge lär ju ingen sänka inomhustemperaturen för att spara el.
Handlar inte om intäkterna från olja och gas utan att Norge har oerhört mycket vattenkraft. Så de har kunnat producera exakt när det behövs och sälja detta för höga priser och sedan om de så önskat köpt väldigt billig el från övriga länder när vår vindkraft skapat ett överskott.
Citera
2022-10-27, 22:13
Medlem
Citat:

Det är väl en fullt rimlig metod för att förhindra skojare och annat pack från att utnyttja "rabatten" i år och det uppmuntrar dessutom till att inte slösa med el i år eftersom dessa timmar inte blir rabatterade, vad man vet.

Citat:
Det hjälper ju knappast den kommande vintern.

Rimligen så har du ungefär samma förbrukning alla vintrar och därmed spelar det ingen roll men man blir av med bidragsfuskare och annat pack som utnyttjar "rabatten" eftersom elen redan är förbrukad.

El du börjar slösa på nu vet du inte om du kommer få rabatt på och på så vis håller man nere totalförbrukningen.
Senast redigerad av kalleboool 2022-10-27 kl. 22:16.
Citera
2022-10-27, 22:14
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Kan ge spännande effekt:

- om du sålt din gamla bostad
- om du köpt ny bostad
- om du flyttat in i en helt nyproducerad bostad
Citera
2022-10-27, 22:15
Medlem
I grunden tycker jag att hela Sverige ska ha samma elpris. Överföringar, skatter mm. Men i samma andetag tycker jag då att man ska ha samma samhällsservice. Sjukvård, polis, fiber, vägar mm mm.
Citera
2022-10-27, 22:17
Medlem
Oj vad mycket det finns att skriva om detta och hur katastrofalt illa det sköts.
Exakt samma system med ersättning per förbrukad kWh blev totalsågad av regeringen som nu inför den igen.
Jag kan inte räkna fram ett mer orättvist system men här följer ett exempel på hur detta drabbar mig och många många fler medan andra faktiskt kan gå med vinst ut detta.

Vi valde att sänka värmen i huset med 4grader och har nu mellan 17-18 C vi köpte ved för över 10000:- och har nästan halverat vår förbrukning, (bor i ombyggs sommarstuga med direktverkande el) och har haft ett medelpris på 200-250öre
Det betyder att vi kommer ha betalt 150-200 öre/kWh under 2021 trotts att vi gjort vad vi kunnat för att sänka förbrukningen.

Min granne har fastpris 35öre/kWh han har en elbil och en hybrid (Porsche och BMW) skryter gärna om hur gott det är att basta och dra igång bubbelpoolen nu när han ändå har fastpris.
Han kommer tjäna 15öre per förbrukad kWh alltså i hans fall gå med vinst på ca 10000:-
(Få tillbaka mer än inbetalt, för de som behöver få detta förtydligat)
Citera
2022-10-27, 22:18
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ehh... Marknadsekonomi är alltså åt helsike och bör genast ersättas med planekonomi.
Dumheter. Den här elmarknaden är väldigt långt från faktisk marknadsekonomi.
I en marknadsekonomi är saker värda vad någon vill köpa dem för. På elmarknaden är en kWh fast prissatt utifrån produktionskostnaden i den dyraste procucerande enhet som är igång.
Citera
2022-10-27, 22:19
Medlem
Tillssons avatar
[quote=ToorMan|82197565]Hon ser ut som ett Ryskt luder!
Och gapar som en skata...WT![/QUOTE

OK - då vet vi att du vet du hur ryska luder ser ut - vi behöver/vill inte ställa mer frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in