2022-10-27, 21:12
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
influenser är ju ett jobb eftersom hon tjänar pengar på det. Är man sjuk å inte kan jobba så är det något annat. Försäkringskassan gör rätt i detta fallet.
Ok, så jobbet hon har är också ett förvärvsarbete? Är jobbet hon utför skattesubvetionerat, avdragsgillt, giltigt för underlag gällande beräkning av pension, har hon råd att betala försäkringar, mm. Många är mina frågor.
Vanligt lönearbete vs influenserarbete?
Betalar hon inkomstskatt?

Helt rätt att försäkringskassan gör som de gör, precis som du skrev, någonstans stod det att hon hade stöd för ryggen (ett bord) som inte syntes på bild när hon höll i något. Mycket märkligt och säkerligen en efterkonstruktion utan dess like.
Tanten bör ut i arbetslivet på riktigt de 25% hon kan förvärvsarbeta.
Latkärringen!
När nu blå laget styr lär det förhoppningsvis snabbt bli slut med sossebidragen för dessa parasiter.

Läser man hennes beskrivning på Youtube så verkar hon kunna jobba betydligt mer än 25%.
https://www.youtube.com/user/TheRokokotant/about
Senast redigerad av Avengersson 2022-10-27 kl. 21:27.
Citera
2022-10-27, 21:43
Avstängd
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Ok, så jobbet hon har är också ett förvärvsarbete? Är jobbet hon utför skattesubvetionerat, avdragsgillt, giltigt för underlag gällande beräkning av pension, har hon råd att betala försäkringar, mm. Många är mina frågor.
Vanligt lönearbete vs influenserarbete?
Betalar hon inkomstskatt?

Helt rätt att försäkringskassan gör som de gör, precis som du skrev, någonstans stod det att hon hade stöd för ryggen (ett bord) som inte syntes på bild när hon höll i något. Mycket märkligt och säkerligen en efterkonstruktion utan dess like.
Tanten bör ut i arbetslivet på riktigt de 25% hon kan förvärvsarbeta.
Latkärringen!
När nu blå laget styr lär det förhoppningsvis snabbt bli slut med sossebidragen för dessa parasiter.

Läser man hennes beskrivning på Youtube så verkar hon kunna jobba betydligt mer än 25%.
https://www.youtube.com/user/TheRokokotant/about

Hon skriver ingenting om sin sjukdom, det borde hon ha gjort å att hon endast kan arbeta 25%. Nu är inte jag nån expert verkligen inte men jag skulle nog bedömma henne som 50 kanske 75% arbetsför, men det är jag det å jag jobbar INTE på försäkringskassan. Jag ät bara ett vanligt butiksbiträde.
Citera
2022-10-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Influänser på 25 procent. Hur går det ihop? Snyfthistoria som inte är värd media.

Det finns andra exempel. Influänsern zaitr0s 28 år gammal är sjukskriven till 75% enligt egen utsago. Han är så pass sjuk att det enda han orkar göra är att spela spel om dagarna, lägenheten ser ut som en sopstation och maten införskaffas på närmsta pizzeria. Han har i dagarna fått hemtjänst som ska bestyra med hans sysslor där hemma så han kan fokusera på att bli frisk!

https://m.youtube.com/c/zaitr0s

https://www.instagram.com/zaitr0s/
Citera
2022-10-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jaha ock jag är sjukskriven och kan springa görnet 300 meter som vilken människa som helst, du kan se mig på gym lyfta skrot eller vad som helst. Därför att det gör jag den dagen jag mår bra andra dagar kan jag kollapsa och måste sova 19 timmar rakt av. Eller får musikverk och vill bara sitta och stirra tomt framför mig. Har väldigt dåligt immunförsvar uppe på det. Som gör att en förkylning drar ut extra länge och har massor med hosta efteråt som gör att det inte går att jobba. Det är väldigt mycket hostningar kraftiga. Jag tål inte starka parfymer eller rökare.

Har blivit väldigt trött och lider av hjärtötthet och motion vill min läkare och terapeut att jag håller på med. Jag är extremt glömsk också så jag kan gå och hämta saker men har alltid glömt något.

Men klaffar det så kan jag hjälpa någon som flyttar men inte lika mycket som förut.

Jag har försökt ta motorcykelkort med det blir för jobbigt. Men du kan se mig i joggingspåret eller p gymmet och på krogen någon gång.

Vad säger du vill du anställa mig? Nä just det.

Det handlar ju inte överhuvudtaget om någon vill anställa dig utan om du har en arbetsförmåga, vilket du ju verkar ha till viss del. Väldigt få har 0% arbetsförmåga.
Precis som det för Influencern inte handlar om att hon inte ska få använda sociala medier. Det handlar om att hon verkar ha en arbetsförmåga som överstiger 25%.
Citera
2022-10-27, 22:07
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Tja, med hennes preferenser om att stå i max en minut och inte behöva lyfta över 2kg hade hon klarat mitt jobb i teorin.
Jag ser ingen anledning till att hon bör vara sjukskriven på den nivån, hon har uppenbarligen någorlunda datorkunskaper eftersom hon kan redigera filmer. Så alla arbeten där man sitter vid datorn/telefonen är öppna för henne. Kundtjänster, sekreterare, tekniker vi lever i ett tjänstesamhälle, vid det här lager är väl närmare 20% av jobben något du gör via datorn.
Hon åker ut i skogen och kan röra sig med krycka, så ta sig till och från arbetsplatsen låter inte som ett problem.

Sideask:
Har hon följare och drar in några pengar på det eller är det bara att FK använt det i sin utredning?

Det finns massvis av människor som varje dag går till en dagsysselsättning men ändå har förtidspension (eller permanent sjukersättning).

De går, står och tar sig för egen maskin till dagverksamheten, är aktiva hela dagen (om än på en låg nivå) och tar sig hem igen. Men för dessa är det tydligen helt okey med aktivitet och få leva på FK.

Vissa människor tror till och med att det är aktivitetsplikt om man har förtidspension, att man har en skyldighet att gå på dagsysselsättning.
Citera
2022-10-27, 22:13
Medlem
zombie-nations avatar
Det är synd att man måste "se sjuk ut" för att vara sjuk. Hon kom i trubbel för att hon ser glad ut. Man ska vara ful i ansiktet och grå, då är man sjuk. Inte då att hon kanske sminkat sig.

FK börjar resonera att man ibland kan ta hand om sig själv som arbetsförmåga. Jaha, du kunde bajsa, då kan du jobba.

Jag är sjukpensionär och jag försöker verkligen inte deppa ner min omgivning genom att ständigt gnälla om hur jag mår. Det tjänar ju inget till. Man försöker njuta av det lilla och skratta med sina vänner.

Men ser FK det, då har man arbetsförmåga. Då kan man nog sitta i kundtjänst. Eller kanske inte.

Även om man blir utförsäkrad får man ju inget jobb, vem vill anställa någon som orkar komma in en dag i veckan för att sedan få ett sammanbrott av stressen, för när kroppen är sjuk, har man ingen stresskänslighet alls.

Jag tycker dock man borde få ett lägre belopp och sedan ska man få jobba de dagarna man orkar. För med sjukdom kan man funka en dag och en annan dag kan man inte bre en macka för man har glömt hur man gör. Det var lite så jag trodde 75 % sjukskrivning skulle funka, men tydligen får man inte gå ut om man är sjuk och man får inte se glad ut på bilder.

Jag har ALLTID blivit trodd och lite till, av FK. Men alla har inte den turen. Trots underdrev jag när jag fick 100 % sjukskrivning, den är bara baserad på en enda diagnos, och jag har sju till. Så här efteråt är jag lite rädd att min läkare inte ville blanda in mer än en diagnos, för tänk om just den diagnosen i framtiden anses att man är jättefrisk med?

Hon borde dock förstått att man inte ska visa tecken till livslust. Att det ser illa ut att vara utomhus, att försöka rehabilitera sig eller se frisk ut. För tydligen kan man se på ett kort om någon är frisk.

Något många glömmer är att även om man kan göra en del intressen så är det inte säkert att det finns ett arbete som motsvarar det. Letar fortfarande efter ett betalande jobb som motsvarar att skriva på Flashback.
Citera
2022-10-27, 22:44
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Konstigt, jag vet många förtidspensionerade som är fullt friska och springer i skogen med sina hundar varje dag.

De blev förvisso förtidspensionerade för runt 20 år sedan men det är tydligen nya tider nu.

Det är trist att man inte längre kan få förtidspension trots att man är arbetsför.

Det var längesen det var lätt att få sjukpenning. Minst tio år sen om inte längre tillbaks. Idag praktiskt taget omöjligt.
Citera
2022-10-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ett intressant fall. Försäkringskassan har i detta fall inte tagit hänsyn till inkomst vilket jag först trodde var fallet. Istället tas beslutet efter en granskning av kvinnans innehåll på sociala medier där de säger sig vara säkra på att hon är friskare än vad hon tidigare angett sig vara.

Är det inte allmänt känt idag att livet på internet som vissa vill porträttera aldrig stämmer. Det ger en polerad, förfinad och framförallt en falsk illusion av den vardag som en människa lever. Varför skulle detta inte gälla för människor som lever med handikapp, dvs. att de försöker polera bort sina brister medelst retuschering..? Somliga adderar filter för att se snyggare ut, andra klipper bort kryckor och ledsagning.

Håller med… då måste ju allt vara sant på sociala medier… då hade väl sådana som bingo och katrin förlorat sina barn om allt stämde på instagram?
Idioti…. Så man får inte vara social längre haha
Citera
2022-10-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är synd att man måste "se sjuk ut" för att vara sjuk. Hon kom i trubbel för att hon ser glad ut. Man ska vara ful i ansiktet och grå, då är man sjuk. Inte då att hon kanske sminkat sig.

FK börjar resonera att man ibland kan ta hand om sig själv som arbetsförmåga. Jaha, du kunde bajsa, då kan du jobba.

Jag är sjukpensionär och jag försöker verkligen inte deppa ner min omgivning genom att ständigt gnälla om hur jag mår. Det tjänar ju inget till. Man försöker njuta av det lilla och skratta med sina vänner.

Men ser FK det, då har man arbetsförmåga. Då kan man nog sitta i kundtjänst. Eller kanske inte.

Även om man blir utförsäkrad får man ju inget jobb, vem vill anställa någon som orkar komma in en dag i veckan för att sedan få ett sammanbrott av stressen, för när kroppen är sjuk, har man ingen stresskänslighet alls.

Jag tycker dock man borde få ett lägre belopp och sedan ska man få jobba de dagarna man orkar. För med sjukdom kan man funka en dag och en annan dag kan man inte bre en macka för man har glömt hur man gör. Det var lite så jag trodde 75 % sjukskrivning skulle funka, men tydligen får man inte gå ut om man är sjuk och man får inte se glad ut på bilder.

Jag har ALLTID blivit trodd och lite till, av FK. Men alla har inte den turen. Trots underdrev jag när jag fick 100 % sjukskrivning, den är bara baserad på en enda diagnos, och jag har sju till. Så här efteråt är jag lite rädd att min läkare inte ville blanda in mer än en diagnos, för tänk om just den diagnosen i framtiden anses att man är jättefrisk med?

Hon borde dock förstått att man inte ska visa tecken till livslust. Att det ser illa ut att vara utomhus, att försöka rehabilitera sig eller se frisk ut. För tydligen kan man se på ett kort om någon är frisk.

Något många glömmer är att även om man kan göra en del intressen så är det inte säkert att det finns ett arbete som motsvarar det. Letar fortfarande efter ett betalande jobb som motsvarar att skriva på Flashback.

bra poäng, japp som jag kan ju faktiskt ge mig ut och vandra till fjälls och köra bilen själv dit. Blir jag trött när jag kör bil så stannar jag hur länge jag vill. jag kan gå väldigt kort bit på fjället, sätta upp tältet och sova hur läge jag vill när jag behöver och orkar jag ingenting så kan jag stanna på samma fläck och bara softa hela dagen.
Skulle jag ta samma tur som anställd där man ska prestera och ge max resultat då lär jag krascha på max en vecka och måste börja om från början. Men jag känner det på mig och håller mig borta från att posta några bilder på nätet som kan misstolkas. Jag vågar inte ta den risken för skulle jag bli av med FK nu så vet jag fan inte hur jag skulle klara mig.

Såna här grejer ger extra oro... Fan börjar FK hårdna till så det liknar Jesus kan gå på vatten igen. Var ju helt skevt hur det var ett tag och hoppas verkligen att vi aldrig får se det igen.

jag tycker ju att det är sjuk att vi har ju fått ner sjuktalen till ok nivå och vi alla betalar ju för den här försäkringen. Så även arbetsgivarna så det borde ju finnas ett intresse av att det faktiskt fungerar även från arbetsgivarnas håll.
Är man sjuk så ska man få sin försäkring . punkt.

Sen om några fuskar ja det finns men det har inget med oss sjuka att göra, skärp straffen då i stället och lös det på annat håll, i helvetet kanske.
Citera
2022-10-27, 23:39
Medlem
Hon har tydligen psoriasis, "skadad rygg", "skadad höft", "skadad handled", och dessutom en "muskelsjukdom på det".

https://www.youtube.com/watch?v=MLZH6oxkqgM

Hon hävdar även att hon är medial och kan prata med djur, samt att hon kan hela människor med hjälp av en sten. Hon har bland annat "healat" sig själv ner i vikt.

Jag är ganska okunnig inom healing, så jag antar att man behöver en betydligt större sten för att hela till exempel ryggar.
Citera
2022-10-28, 00:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Hon har tydligen psoriasis, "skadad rygg", "skadad höft", "skadad handled", och dessutom en "muskelsjukdom på det".

https://www.youtube.com/watch?v=MLZH6oxkqgM

Hon hävdar även att hon är medial och kan prata med djur, samt att hon kan hela människor med hjälp av en sten. Hon har bland annat "healat" sig själv ner i vikt.

Jag är ganska okunnig inom healing, så jag antar att man behöver en betydligt större sten för att hela till exempel ryggar.

Suck!

Kroppen läker skador i höft, handled och rygg. Mycket sällan blir skadorna här så svåra att man inte fungerar rörelsemässigt framöver. Psoriasis i sig är inte heller sjukskrivningsgrundande diagnos.
Om det är allt hon har som ska göra att hon inte kan jobba tre veckor av månadens fyra veckor är det tunt. Väldigt tunt.

Hon parasiterar sannolikt på välfärden, den som egentligen är till för de riktigt svårt sjuka. De som inte alls klarar någonting. Även blinda jobbar, rullstolsburna och rörelsehindrade jobbar, kroniskt sjuka jobbar.

Folk sliter häcken av sig på sina jobb, pusslar i vardagen och kämpar. Klart den här sminkade donnan inte ska försörjas av dessa personer medan hon leker runt och postar inlägg.

Sopa gator, klistra kuvert, trädgårdsarbete, korrekturläsa, sekreterare för dikterade skrifter, rensa sly..
Allt detta går vanligen att pausa en stund om man mår dåligt eller jobbar långsamt.
Det viktiga är att hon ska vara sysselsatt - inte ledig och sjukskriven. Annars arbetslös med arbetssmarknadsåtgärder, AMF. Eller studier. Men naturligtvis inte sjukskriven med allt hon visar upp att hon hinner med på sina bilder.
Senast redigerad av coli 2022-10-28 kl. 01:28.
Citera
2022-10-28, 00:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jaha ock jag är sjukskriven och kan springa görnet 300 meter som vilken människa som helst, du kan se mig på gym lyfta skrot eller vad som helst. Därför att det gör jag den dagen jag mår bra andra dagar kan jag kollapsa och måste sova 19 timmar rakt av. Eller får musikverk och vill bara sitta och stirra tomt framför mig. Har väldigt dåligt immunförsvar uppe på det. Som gör att en förkylning drar ut extra länge och har massor med hosta efteråt som gör att det inte går att jobba. Det är väldigt mycket hostningar kraftiga. Jag tål inte starka parfymer eller rökare.

Har blivit väldigt trött och lider av hjärtötthet och motion vill min läkare och terapeut att jag håller på med. Jag är extremt glömsk också så jag kan gå och hämta saker men har alltid glömt något.

Men klaffar det så kan jag hjälpa någon som flyttar men inte lika mycket som förut.

Jag har försökt ta motorcykelkort med det blir för jobbigt. Men du kan se mig i joggingspåret eller p gymmet och på krogen någon gång.

Vad säger du vill du anställa mig? Nä just det.

Varför ska just någon annan ta ansvaret/risken och anställa dig?
Du får väl jobba på timmar, starta eget, bli konsult. Väldigt många människor jobbar inte som anställda hos någon annan. Varför måste just du?

Du kan ju inte vara sjukskriven för att du inte hittar ett jobb. Har du arbetsförmåga får du väl checka in som arbetslös med arbetsmarknadsåtgärder.
Senast redigerad av coli 2022-10-28 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in