2022-10-27, 19:18
Medlem
Strongmanx2s avatar
Utan att veta vad hon faktiskt är sjukskriven för och vad hon har lagt upp på sociala medier har jag inte mycket att säga.

Är man sjukskriven 75% för ångest, självmordsförsök och liknande ser jag inga problem med att man lägger upp bilder och videor på sociala medier.

Är man däremot sjukskriven för skador som gör att man har svårt att röra sig och sedan dansar någon jävla dans på tiktok så anser jag att en ny bedömning kring hennes situation bör utredas.
Citera
2022-10-27, 19:20
Medlem
"influencer" är världens mest värdelösa "jobbtitel"

Sen kan man inte ens räkna henne som det, 31k följare på Instagram, det är typ vadå, 0,3 % av Sveriges befolkning?

Avskyr bidragstagare och orkar hon 25% "influencer" kan hon utan tvekan jobba 25% eller mer med något riktigt jobb, om så hemifrån om hon har någon sjukdom som förhindrar rörelse.
Citera
2022-10-27, 19:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Förtidspension och sjukpension är två olika saker !!

Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Vad är det för skillnad?

Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Det ena får du pga sjukdom, det andra får du tillexempel om ditt företag lägger ner ditt lokala kontor eller avdelning och det bara är några år kvar til din vanliga pension ..

Nja, vare sig förtidspension eller sjukpension från staten existerar idag. Båda begreppen används trots det ofta och syftar på det som idag heter sjukersättning.
Citera
2022-10-27, 19:30
Avstängd
Onan-erarens avatar
influenser är ju ett jobb eftersom hon tjänar pengar på det. Är man sjuk å inte kan jobba så är det något annat. Försäkringskassan gör rätt i detta fallet.
Citera
2022-10-27, 19:36
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Fasen du måste ju vara lastgammal då detta togs bort 1991

Jag fintade mig sälv och tänkte på avtalspension

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nja, vare sig förtidspension eller sjukpension från staten existerar idag. Båda begreppen används trots det ofta och syftar på det som idag heter sjukersättning.

ja jag lurade mig själv....avtalspension tänkte jag på
Citera
2022-10-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Charlotta är influencer på 25 procent. De övriga 75 procenten är hon sjukskriven.

Nu vill*Försäkringskassan*dra in hennes sjukpenning. De menar att Charlotta sociala medier visar att hon är friskare än vad hon säger. I Aftonbladet drar tanten en snyfthistoria och ljuger ihop både det ena och det andra.

"– Jag är ju sjuk och har varit det i flera år, vilket Försäkringskassans egna har utrett och kan intyga. Det gör mig helt kall i kroppen när jag tänker på att de baserar min rätt till sjukpenning på vad jag lägger upp på sociala medier, säger Charlotta"

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Moo11E/influencer-far-indragen-sjukersattning-pa-grund-av-sociala-medier

Vad tänker FB om detta skrälle?
Jag tänker att läkare ska avgöra om folk behöver vara sjukskrivna, inte Flashback.

Men att det som sjukskriven skulle vara absolut förbjudet att använda sociala och Youtube låter ju helt absurt.
Citera
2022-10-27, 19:38
Medlem
FederalAgents avatar
Citat:
Jaha ock jag är sjukskriven och kan springa görnet 300 meter som vilken människa som helst, du kan se mig på gym lyfta skrot eller vad som helst. Därför att det gör jag den dagen jag mår bra andra dagar kan jag kollapsa och måste sova 19 timmar rakt av. Eller får musikverk och vill bara sitta och stirra tomt framför mig. Har väldigt dåligt immunförsvar uppe på det. Som gör att en förkylning drar ut extra länge och har massor med hosta efteråt som gör att det inte går att jobba. Det är väldigt mycket hostningar kraftiga. Jag tål inte starka parfymer eller rökare.

Har blivit väldigt trött och lider av hjärtötthet och motion vill min läkare och terapeut att jag håller på med. Jag är extremt glömsk också så jag kan gå och hämta saker men har alltid glömt något.

Men klaffar det så kan jag hjälpa någon som flyttar men inte lika mycket som förut.

Jag har försökt ta motorcykelkort med det blir för jobbigt. Men du kan se mig i joggingspåret eller p gymmet och på krogen någon gång.

Vad säger du vill du anställa mig? Nä just det.

Ja men de jag känner som är förtidspensionerade är verkligen fullt friska för jag känner dem, vet deras historik och hur de resonerar och lever.

Sen vet jag att om man är sjuk på riktigt så kan sjukdom gå upp och ner, den är inte statisk.

Men förr i tiden behövde man inte dölja att man var frisk när man levde på FK. Det måste man idag.

Citat:
Fasen du måste ju vara lastgammal då detta togs bort 1991

Jag rekommenderar filmen "En på miljonen" med Tomas Von Brömssen i huvudrollen. En ganska rolig film där man filmen igenom förespråkar förtidspension som ett sätt lösa 55+ personers arbetslöshet.

Ja, det var förr i tiden man kunde förtidspensionera sig om man inte fick jobb. Det är andra tider nu.
Citera
2022-10-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Utan att veta vad hon faktiskt är sjukskriven för och vad hon har lagt upp på sociala medier har jag inte mycket att säga.

Är man sjukskriven 75% för ångest, självmordsförsök och liknande ser jag inga problem med att man lägger upp bilder och videor på sociala medier.

Är man däremot sjukskriven för skador som gör att man har svårt att röra sig och sedan dansar någon jävla dans på tiktok så anser jag att en ny bedömning kring hennes situation bör utredas.

Exakt, och man får ju fan vara i alla fall lite försiktig trotts att man faktiskt inte mår bra på riktigt.

Jag hjälpte en kompis inom yrket och sa från skarpt att du lägger inte upp något på sociala media för man vet aldrig, ingen vet ju om jag satt där på en stol och bara visar andra hur man gör jobbet men att man knäpper bilden så att den ser fin ut på Nätet. jag var jävligt trött och orkade inte alls som förut märkte jag och fick mest bekräftat att kroppen orkar inte med det där mer så på det sättet fick jag verkigen bekräftat att jag inte mår särkillt bra, jag tror i omgångar att jag håller på att bli frisk me dimper ner i skiten på nytt om och om igen.

Fixade körkortstillstånd men redan riskettan fick mig att ge upp och efter det har jag vart tröttare. vart lite nojjig att snart ringer något från FK app app app om du hålla på med övningskörning så är du frisk. Jag har inte orkat mig dit och inser nu att det ens var dumt att tänka på det. Men detta gäller i fem år så och förhoppningsvis så blir även jag bättre och kan knalla till jobbet. jag vill fan det och är redigt trött på den här skiten. Jag vill bli frisk.
Citera
2022-10-27, 20:13
Medlem
Förövrigt så kan ju någon tipsa FK men jag tycker att man som mer ska vara säker och vet vad man snackar om, en som ska vara förlamad börjar knalla runt eller någon släpper kryckan. Men man kan ju ha typ als eller någon muskelsjukdom eller vad som helst som gör att man inte kan gå bra visa perioder och man mår bra i bland så var gärna lite mer säker.

har själv haft jäkligt ont i en axel och bara det kan ju trycka ner en rejält så man tappar all glädje och en massa. Men det lättade något när jag var ute och gick och fick upp värmen, så... var inte så dömande. Sjuktalen har gått ner rejält och det är ju bra, annat var det på åttiotalet och början på nittiotalet då kunde man vara förtidspensionär för att man hade ont i fingret eller var långtidsarbetslös.

var ett sosseknep för att få ner statistiken för arbetslösa
Citera
2022-10-27, 20:23
Medlem
Alla arbetslösa över 50 borde förtidspensioneras. De har ingen chans att få jobb ändå. Arbetsförmedlingen skickar dem på låtsas-arbetsträning som straff. Staten hade kunnat spara in mycket på att bara ge dem pension o låta dem vara ifred.
Citera
2022-10-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Alla arbetslösa över 50 borde förtidspensioneras. De har ingen chans att få jobb ändå. Arbetsförmedlingen skickar dem på låtsas-arbetsträning som straff. Staten hade kunnat spara in mycket på att bara ge dem pension o låta dem vara ifred.

Sant samt så frigör det så ungdomar faktiskt kan få jobba.
Citera
2022-10-27, 20:58
Medlem
Doubts avatar
Tja, med hennes preferenser om att stå i max en minut och inte behöva lyfta över 2kg hade hon klarat mitt jobb i teorin.
Jag ser ingen anledning till att hon bör vara sjukskriven på den nivån, hon har uppenbarligen någorlunda datorkunskaper eftersom hon kan redigera filmer. Så alla arbeten där man sitter vid datorn/telefonen är öppna för henne. Kundtjänster, sekreterare, tekniker vi lever i ett tjänstesamhälle, vid det här lager är väl närmare 20% av jobben något du gör via datorn.
Hon åker ut i skogen och kan röra sig med krycka, så ta sig till och från arbetsplatsen låter inte som ett problem.

Sideask:
Har hon följare och drar in några pengar på det eller är det bara att FK använt det i sin utredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in