2022-10-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej så är det givetvis inte. Det som gäller är att 70 % ska reserveras för export. Om Sverige skulle producera på en högre nivå än nu skulle en mindre mängd behöva importeras. Alla är rörande överens, även Vattenfalls VD, att om kärnkraften fått vara kvar skulle svenska elpriser varit längre över hela landet.

Om man blicka tillbaka på elpriset under året har ju Tyskland legat högre än Sverige. Det är ju således inte på det sättet att hela det tyska priset slår igenom i Sverige.

Men nu verkar det i alla fall som att några tyskar börjar förstå att det inte går att bygga ett nationellt energisystem med bara vindkraft:

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Germany-Is-Dismantling-A-Wind-Farm-To-Make-Way-For-A-Coal-Mine.html

Nu river man en vindkraftspark och bygger kolkraft istället. Sent ska syndaren vakna heter det efter att man har stängt ner alla kolkraftverk och nästan alla kärnkraftverk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så stödet betalas ut även till dom med låga bundna avtal?
sjukt i så fall. vet de som har bundet på 50 öre i område 4, de tjänar alltså pengar istället på detta system. Förstår inte varför man inte kan göra ett system som är mer rättvist för alla. sänk skatten exempelvis, så slår det lika. ju högre pris du har på kwh ju högre skatt betalar man.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Allt du har förutom renskav och vattenfall.

Jaså? Aluminium,El,Skog m.m har vi här uppe... så återigen vad är det ni har?
Citera
2022-10-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Inga problem egentligen med att söder får dessa stöd... men vi blir förbannade här uppe när politiker struntar helt i Norrland och de orättvisor som annars varit mot oss men när vi för en gång skull har något som söder inte har då ska politikerna genast se till att "fixa" det... ungefär som att säga till oss att ni är andra klassens medborgare... och vi bryr oss inte ett skit.

Det är ju det jag vill komma till, att stödet bara gäller vissa.
Citera
2022-10-27, 18:58
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Haha, vika pajasar.
Jag betalar nu 64 öre/kWh i fast avtal och ska alltså få 50 öre i bidrag?
Hittills har jag tjänat på högerfascisterna, först 3000 kr i minskat isk-skatt nästa och nu 1000 spänn i elbidrag.

Berätta vilket avtal du har där du betalar 64 öre/kWh för allt, dvs elkostnad, nätkostnad, skatt och moms. Du tänker sannolikt bara på el-delen, netto.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Vad tror du utjämningsbudraget beror på?
Det beror på att mindre kommuner tar kostnader för utbildning och annat skit för folk som sen väljer flytta till större städer. Vad händer med den investeringen?
Ett självständigt Norrland skulle genast begränsa utförseln av humankapital.
Jag är genuint orolig för vad regeringen håller på med för jag ser Sverige som en enhetsstat. Men om detta förslag får laga kraft är risken att konsekvenserna kan bli ödesdigra.
Helt rätt. Dvärgen sa att vi " Ska ena Sverige" ...tog nio (9) dagar att slå en yxa mellan norr och syd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
sjukt i så fall. vet de som har bundet på 50 öre i område 4, de tjänar alltså pengar istället på detta system. Förstår inte varför man inte kan göra ett system som är mer rättvist för alla. sänk skatten exempelvis, så slår det lika. ju högre pris du har på kwh ju högre skatt betalar man.

Förra gången fick många på jobbet väldigt mycket pengar pga att de var låsta på 0.39 öre
Citera
2022-10-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Förra gången fick många på jobbet väldigt mycket pengar pga att de var låsta på 0.39 öre
??????
Citera
2022-10-27, 18:59
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Det är ju det jag vill komma till, att stödet bara gäller vissa.

Som sagt jag har inga problem om regeringen skulle se till att satsa här uppe också istället för att strunta i oss men så fort vi får det lite bättre då ska man minsan fixa det... kolonialtänket om oss som ett Indien från Oxenstierna lever i allra högsta grad där i Stockholm

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Plast, dildos, smör, vete, tandkräm, bilar…

Smör gör vi själv här... och mjölk... vete importeras...
Citera
2022-10-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggsecken
Någon som vet om stödet berör de som värmer upp huset med gas?

nja, det är ny regering koncentrerad till stockholm så håll inte andan i väntan på kompensation..

"Om Socialdemokraterna vinner valet utlovar de ett extra stöd till skånska hushåll som värmer upp sin bostad med gas. "

"Det har fått energiminister Khashayar Farmanbar (S) att utlova ett extra stöd på cirka 100 miljoner kronor till 12 500 hushåll som värmer upp sin bostad med gas – om Socialdemokraterna vinner valet. Tanken är att täcka hushållens förbrukningskostnader för gas upp till ett tak under 2022 och 2023, med minst 2 000 kronor per hushåll per månad, enligt Khashayar Farmanbar."

https://fastighetstidningen.se/energistod-kan-ges-till-hushall-men-foretag-blir-utan/
Citera
2022-10-27, 19:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Vilket jävla bullshit. En ny regering sätter en egen agenda. Kalla det "Force Majeure" Än en gång ska vi smarta norrlänningar stötta korkade skåningar!

Du har väl inte gjort ett skit. Vattenkraften är utbyggd med arbetskraft från hela landet. Du äger inte naturen bara för att du bor där. Kraftnätet för att du alls ska få el har svenska staten byggt. Att du lägger norrlänning och skåning i samma mening visar bara att du inte kan geografi. Skåne är ett landskap och Norrland en landsdel.

Det är knappast götalänningar (däribland skåningar) och svealänningar (där ibland Mälardalen) som bad om att S med MP skulle lägga ner fullt fungerande kärnkraft där. Varför ska du försöka annektera svenska statens egendom som naturen är?

Jag bor i SE1, men jag inser att det vore orimligt att kräva kompensation för ett elpris som låg på 40 öre (fast jag hade avtal på 60 öre) när det i SE4 låg på 4 kronor. Bara en inbilsk norrpundare kan göra det. Nu kommer elpriset att stiga i norr, så nästa år kanske du får 75 öre i kompensation och bara betala 3,25/kWh. Blir du glad då?
Citera
2022-10-27, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
yxa, ved, kakelugn, värmepump. Ska nog gå bra detta året också. Dock är det många som sitter med endast elvärme i husen. Till de som inte röstat för det här, skänker jag en tanke.

Det är inte ett politiskt hantverk detta. Det är Svenska kraftnät på S-regeringens uppdrag som tagit fram kompensationsmodellen som lagts i den nya regeringens knä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in