2022-10-27, 18:30
Medlem
Bunsofsteels avatar
Band mitt elavtal (tre år) för ett år sedan till 48 öre/kwh.

Tror jag skall dra igång bastun (el) och fira med en öl i kväll.

Citera
2022-10-27, 18:30
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, högkostnadsskyddet nu är för kommande vinter. Det utgavs ett elstöd i våras som var för föregående vinter. Det gavs i efterskott och detta ges i förskott. Naturligtvis kan man lägga in ett pris- och förbrukningstak så att man hamnar i realtid.

Vad det handlar om är ju att detta stöd bygger på flaskhalspengar som går tillbaka till konsumenterna i stället för till Svenska kraftnät. Det är alltså inget riktigt stöd som staten subventionerar.

Precis det är inte retroaktivt stöd, bara historiskt beräknat.
Ja, du verkar ha rätt, och det är ju i så fall total katastrof. Med de elpriser som är på väg kommer 50 öre/kWh knappt hjälpa överhuvudtaget.
Citera
2022-10-27, 18:31
Medlem
Lokasyes avatar
Hur funkar de om man tidigare bott i lägenhet och gjort av med t.ex 2000Kwh under perioden och sedan flyttat till hus med större förbrukning? Baseras stödet då på den tidigare adressen eller vad den nya adressen man flyttar till gjort av med under perioden? Om så är fallet blir då dom som flyttar in i nyproducerade bostäder utan stöd. Och om det inte är så får då två personer som tidigare bott på olika adresser men flyttat ihop till en bostad dubbel ersättning?
Citera
Medlem
Som jag tidigare har sagt varför bara inte anamma Norges modell? Pristak på säg 1-1,2kr/kWh resterande står staten för.
Inte jättebilligt men det måste samtidigt göra så att svenskarna förbrukar mindre el.

I och med denna modell får såna dom jag med bundet elpris tillbaka en bra slant. Tycker det är fel egentligen då detta endast borde gå till dom med riktiga problem.
Dock betalar jag för mycket skatt och känner ändå att det är skönt att få tillbaka en slant (jag är för en platt skatt).
Dessa pengar kommer jag stoppa undan för att senare investera i solceller om inte elkrisen har löst sig till vintern 2024
Citera
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du menar att du förbrukar t.ex vatten som en dåre bara för att det nästan är gratis?

Utan incitament att spara nöjer man sig förmodligen inte med 17 °, utan eldar på upp till 21 °. ¿Comprende?
Citera
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Med tanke på inflationen var detta idiotiskt… men inte så idiotiskt som att betala en del av elkostnaderna kommande vinter. Det hade tömt Sverige och det borde även de som skriver svikare nu, inse. Förstår däremot reaktionen.
Kanske vi menar samma. Ja, det var idiotiskt, men sossarnas subvention var dubbelidiotisk, vet inte om det går att göra detta på ett bra sätt
Citera
2022-10-27, 18:32
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har förstått rätt och ingen inom SE1 och SE2 får något alls.

Bra start för denna jävla fitt regering med dvärgen Kristersson som statsminister... moderaterna visar återigen sitt förakt för Norrland... inte en enda norrlänning representerad i regeringen och så pissar man oss i ansiktet med att endast ge de folkrikaste delarna billigare el... om missnöjet var stort förut här uppe så kommer det bli ännu högre nu...

Hans jävla skitsnack om att förena alla svenskar och vara statsminister för hela Sverige var inget annat än tomma ord... jag hoppas den där dvärgen blir avsatt jävla kräkmedel är vad han är.
Citera
2022-10-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Är det inte bisarrt att basera det per konsumerad kwh? Om jag bränner på alla lampor,ugn diskmaskin osv på natten då priset är lägre än ersättningen, får jag då betalt för att konsumera el?

Ja om du har en sedelpress och en massa servrar som går dygnet runt kan du säkert håva in en slant för besväret. Särskilt om du har bundit.
Citera
Medlem
50-79 öre... kommer inte påverka något när elen kostar 10 kr/kwh.
50-79 öre... kommer inte värma när elen stängs av mitt i smällkalla vintern, för att för många använder el.
Svenska folket ville göra Sverige till ett u-land, grattis och tack säger vi till alla er som gjort det möjligt.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Om jag förstått det hela rätt så får man fortsätta att snåla med elen.
Stängde av min värme december förra året och gick från 14.000kWh/år till ca 6000kWh för i år (är ju lite kvar av året men förbrukar nästan samma varje månad oavsett årstid så de lär inte ändras).
Är ju så klart trist att inte kunna duscha, laga mat och framför allt ha på värmen som vanligt längre men läget är ju va de är och det finns dom som har de värre.
Beskedet om stöd är välkommet men ändrar inte så mycket, mer än att de så klart hjälper till att få tillbaka för ett helt år, även för de månader under perioden när det inte varit så extremt.
Det kunde varit mer men pengarna ska ju komma någonstans ifrån och det finns väldigt många stora hål där mycket pengar behövs om det ska gå att få vårt land på fötter igen.
Jag är tacksam att det ens blev något.

Jo, jag eldar i en kamin för att hålla värmen och det fungerar riktigt bra.
Citera
2022-10-27, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Nja, jag köper inte den förklaringen. Men låt gå.
Bryr mig egentligen inte. Jag är ändå nöjd över att staten är villig att ösa pengar över mig trots att det inte behövs. Och som jag skrivit tidigare. Om denna modell används även nästa år med det väntade elpriset i vinter så kan jag gå i pension efter det.. 😄
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha denna kommentar ser man titt som tätt. Skulle man verkligen det? Du menar att du förbrukar t.ex vatten som en dåre bara för att det nästan är gratis?

Det var såklart en liten överdrift mest för att göra en poäng. Men det skulle naturligtvis minska incitamentet till att dra ned på sin elförbrukning.
Senast redigerad av trazke 2022-10-27 kl. 18:43.
Citera
2022-10-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
De klarar inte av att bli självständiga
Vad bygger du det resonemanget på ? Utjämningssystemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in