Citat:
Det är väl bara att titta på vilka/vilken som är mest demokratisk av de spelare som varit inblandade?
Ryssland har aldrig ens försökt att demokratisera något land någonsin? Det har aldrig hänt och begreppet är helt okänt i Ryssland. Eller hur?
USA är ett demokratiskt land och har försökt och förvisso även misslyckats vid ett antal tillfällen, men även lyckats.
Ryssland har bara ett långt track-record av att införda diktaturer i närstrid. Ta Tjetejeninen Georgien och Belarus så utifrån det så är jag helt övertygad om att du är tillräckligt smart för att räkna ut vilken sida som stått för vad i den här konflikten. Ryssland har aldrig någonsin i världshistorien demokratiserat något.
Ryssland har aldrig ens försökt att demokratisera något land någonsin? Det har aldrig hänt och begreppet är helt okänt i Ryssland. Eller hur?
USA är ett demokratiskt land och har försökt och förvisso även misslyckats vid ett antal tillfällen, men även lyckats.
Ryssland har bara ett långt track-record av att införda diktaturer i närstrid. Ta Tjetejeninen Georgien och Belarus så utifrån det så är jag helt övertygad om att du är tillräckligt smart för att räkna ut vilken sida som stått för vad i den här konflikten. Ryssland har aldrig någonsin i världshistorien demokratiserat något.
Jag vet inte vilken fråga du inte tyckte jag svarade på. Om det är den första, så tycker jag skillnaden mellan Ryssland och Ukraina är låg, och även USAs agerande när de stöttade regimskifte med nazister i den nya regimen gör att jag inte anser att där är någon demokrativinst i att stötta Ukraina. Om USA & de västvänliga hade gjort som de gjorde runt 2005 (där de stöttade den orange revolution) hade jag varit mycket mer positivt inställd till att demokrati var en anledning att stötta Ukraina. Nu ser jag snarast en risk att (icke-demokratisk) högerextremism* sprids från Ukraina in i Europa vid ukrainsk vinst. Förhoppningsvis denazifierar USA dem i det tysta. Man ser i alla fall inte så många nazi-symboler längre som man gjorde i starten av kriget, eller andra konstiga uttalanden. Men det är mest en förhoppning.
Om du menar frågan om vem som historiskt har bäst demokratiserings-ratio, så tycker jag det är offtopic (och också komplicerat. Sovjet (är det Ryssland?) har gjort en hel del för ekonomisk demokratisering, men väldigt lite för representativ demokrati. Vissa länder som USA stöttade var röv (t ex Sydkorea och Taiwan) men de blev bra sen. Var det folkets förtjänst eller USAs? (bra outcome, tveksamma mål) I andra fall har USA visat fin vilja men exekverat uselt. (bra mål, usel outcome). Så den får du diskutera med någon annan.

....