2022-10-27, 12:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är väl bara att titta på vilka/vilken som är mest demokratisk av de spelare som varit inblandade?

Ryssland har aldrig ens försökt att demokratisera något land någonsin? Det har aldrig hänt och begreppet är helt okänt i Ryssland. Eller hur?

USA är ett demokratiskt land och har försökt och förvisso även misslyckats vid ett antal tillfällen, men även lyckats.

Ryssland har bara ett långt track-record av att införda diktaturer i närstrid. Ta Tjetejeninen Georgien och Belarus så utifrån det så är jag helt övertygad om att du är tillräckligt smart för att räkna ut vilken sida som stått för vad i den här konflikten. Ryssland har aldrig någonsin i världshistorien demokratiserat något.

Jag vet inte vilken fråga du inte tyckte jag svarade på. Om det är den första, så tycker jag skillnaden mellan Ryssland och Ukraina är låg, och även USAs agerande när de stöttade regimskifte med nazister i den nya regimen gör att jag inte anser att där är någon demokrativinst i att stötta Ukraina. Om USA & de västvänliga hade gjort som de gjorde runt 2005 (där de stöttade den orange revolution) hade jag varit mycket mer positivt inställd till att demokrati var en anledning att stötta Ukraina. Nu ser jag snarast en risk att (icke-demokratisk) högerextremism* sprids från Ukraina in i Europa vid ukrainsk vinst. Förhoppningsvis denazifierar USA dem i det tysta. Man ser i alla fall inte så många nazi-symboler längre som man gjorde i starten av kriget, eller andra konstiga uttalanden. Men det är mest en förhoppning.

Om du menar frågan om vem som historiskt har bäst demokratiserings-ratio, så tycker jag det är offtopic (och också komplicerat. Sovjet (är det Ryssland?) har gjort en hel del för ekonomisk demokratisering, men väldigt lite för representativ demokrati. Vissa länder som USA stöttade var röv (t ex Sydkorea och Taiwan) men de blev bra sen. Var det folkets förtjänst eller USAs? (bra outcome, tveksamma mål) I andra fall har USA visat fin vilja men exekverat uselt. (bra mål, usel outcome). Så den får du diskutera med någon annan.
Citera
2022-10-27, 12:20
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Båda ovannämnda länder är korrupta så in i helvete och gör detta för ekonomiskt bistånd. Du ser ju hur Polen tigger pengar från Tyskland varannan vecka.

https://sverigesradio.se/artikel/polen-kraver-att-tyskland-betalar-skadestand-efter-andra-varldskriget
€126 million in pre-financing to Estonia

Fler frågor?

Vad har det med saken att göra? Sovjet och Ryssland bistod väl även de med saker? Ändå vill de inte ha något med Ryssland och göra.

Korrupta? Mindre än kleptokratin de inte vill ha att göra med

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex
Senast redigerad av FranzMarc 2022-10-27 kl. 12:25.
Citera
2022-10-27, 12:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hertigdömena, som Gurra gav sina söner var en decentralisering av makten i Sverige. Det Gurra hade motverkat under hela sin tid som kung. Det var alltså innehållet av titeln. Den gav makt åt några söner i vissa områden och minskad makt åt EriK XIV. Du kan inte jmf med andra länder och epoker då titeln har ett annat innehåll. Att vara Hertig av Wales innebär normalt i England att man är tronföljare.

Om vi ska knyta det hela till strängen vi är i. Så kan man se att delar av befolkningen i Donbass ville decentralisera makten från Kiev. Det passade grannen Ryssland. Sen när började smälla ville ryssland först annektera/frigöra hela Donbass från Ukraina 2014. Det gick inget bra för Ryssland. Så nu 2022 vill man ha hela Ukraina. Det går inget bra det heller, så vi får se om Ryssland får behålla en brödsmula i form av kanske Krim skulle jag tro.
Dålig jämförelse, Kiev har inte satt andra att styra Donbas. Rysslands styre av sina lydstater stämmer bättre. Men vi är i fel forum.
Citera
2022-10-27, 12:22
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag förstår inte hur du menar med Gustav Eriksson Vasa och medeltiden. Prince of Wales finns fortfarande.
Tanken är väl att tronföljaren ska ha ett område att träna på, innan han blir kung.

Nu snurrar vi in oss riktigt OT men det är ju inte så att Wales är ett på något sätt fritt hertigdöme och så är inte heller tex Östergötland, där Estelle är hertiginna nu. Det är bara frågan om titulär titlar, dvs titlar utan tjänst, en form av hederstitel för att ge en person en formell rang. På medeltiden kunde däremot ett hertigdöme ha en stor del självbestämmande och frihet. Och detta hade även framförallt Johan (sedermera Johan III) i Finland under sin tid där 1557-1563 och tex inledde han som hertigdöme på egen hand krig mot Ryssland ... Detta gillades dock inte av Erik XIV som avsatte och fängslade Johan. Detta var väl det som menades med medeltida, dvs att Gustav gav sina söner faktiska hertigdömen (Karl hade Södermanland och Magnus Östergötland) och inte bara titlar. Från 1604 kan man dock inte tala om något hertigdöme Finland utan det Sverige förlorade 1809 var egentligen en rad av Sveriges östliga landskap/län.
Citera
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det går givetvis bra att undra. Det kan jag bevisa.
Den kleptokratiska diktaturen i Kreml släppte nämligen av misstag ett manifest två dagar efter invasionen. Det drogs snabbt tillbaka, men lyckades fastna i wayback-machines cache. Där framgår det att Putins mål med invasionen var att ta över hela Ukraina och ena de ryska folken. Despoten i Kreml tycker att de ryska folken hör ihop och ska vara enade i en ny stormakt under hans egen ledning.
Intressant. Kan man få se denna? Förklarar den varför de vill ta över hela Ukraina utöver det du nämnde eller var det den enda anledningen?
Citera
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Du vet vad jag tycker, så varför ska jag upprepa samma svar gång på gång? Jag tycker att det är synd och att det här kriget ska upphöra genom att Zelensky sätter sig ned med Putin och förhandlar om fred.

https://t.me/azmilitary11/26856

Här ser du att CIA är med i bilden och påverkar. Du tror att de är oskyldiga när det gäller propagandakriget? Nu när Sverige är på väg in i NATO, så har de definitivt påverkat vår media också. Du kan hävda motsatsen hur mycket du vill, men till och med en apa förstår att så inte är fallet. Tror du att CIA skulle gå ut öppet om att de hjärntvättar er idioter? Ja… vad ska man säga

När folk diskuterar hur jävla pundiga ni rysstroll är och hur kass er propaganda är så slänger du fram telegram!
Är ni så här dumma på riktigt eller är det en fasad ni måste hålla?
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Hur vet du att Ukraina knappt ljuger? Kan du se igenom all propaganda? Isåfall borde du ringa cia direkt och berätta allt du vet.

Jag kan se skillnad på när ett land har som ambition att inte ljuga sönder sin krigsinsats och era Rysstrolls befängda lögner.

Det kan alla som gått ut mellanstadiet…
Citera
2022-10-27, 12:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Pengarna skall in. Jag är beredd att satsa. Känns som en nyttig bantning av plånboken.... ....

Jag tycker dock att Ukraina blir hederligare men Ryssland sjunker i lögner om smutsiga bomber och tidigare biolabs.

Kriget går väldigt dåligt för Ryssland och propagandalögnerna slår fel nästan hela tiden. Nya ledare måste tillträda som styr upp, så här kan det inte fortsätta. 246 dagar and counting....

Lögner om amerikanska biolabs i Ukraina?

En googling bort:
” The Pentagon said on Thursday that it has operated 46 biolabs in Ukraine handling dangerous pathogens, after previously dismissing the charges as Russian propaganda.”

https://www.peoplesworld.org/article/after-months-of-denial-u-s-admits-to-running-ukraine-biolabs/
Citera
2022-10-27, 12:26
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Jag kan se skillnad på när ett land har som ambition att inte ljuga sönder sin krigsinsats och era Rysstrolls befängda lögner.

Ett land som är i krig har alltid en anledning till att ljuga, motivering, höjning av moral. Det är tradition att alla länder ljuger konstant i krig. Ryssland ljuger i krig, Ukraina ljuger, Usa ljuger. Eller ska du påstå att Ukraina är det första landet i världshistorian som aldrig ljuger under krig. Varför är du så rädd att vara kritisk över Ukraina?
Truth is the first casualty of war.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma

Precis, finns vita lögner som har ett gott syfte, stärka moral etc, och så finns det modell ryska lögner som bara syftar till att dölja övergrepp, brottslighet, moraliskt förkastliga handlingar etc, men ni ryssvänner kan inte se denna skillnad, eftersom ni saknar moralisk kompass.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Du vet vad jag tycker, så varför ska jag upprepa samma svar gång på gång? Jag tycker att det är synd och att det här kriget ska upphöra genom att Zelensky sätter sig ned med Putin och förhandlar om fred.

https://t.me/azmilitary11/26856

Här ser du att CIA är med i bilden och påverkar. Du tror att de är oskyldiga när det gäller propagandakriget? Nu när Sverige är på väg in i NATO, så har de definitivt påverkat vår media också. Du kan hävda motsatsen hur mycket du vill, men till och med en apa förstår att så inte är fallet. Tror du att CIA skulle gå ut öppet om att de hjärntvättar er idioter? Ja… vad ska man säga

Det säger sig själv att vi blir påverkade av CIA när de har en budget som är större än rysslands militärbudget. CIAs budget är 40% av Ukrainas statsbudget före kriget
Citera
2022-10-27, 12:28
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
När folk diskuterar hur jävla pundiga ni rysstroll är och hur kass er propaganda är så slänger du fram telegram!
Är ni så här dumma på riktigt eller är det en fasad ni måste hålla?

Du vet väl om att Telegram är en gigantisk socialamedier plattform?

Vad är det du saknar…. Googles ”Sanningsministerie” som ska avgöra vad du som vuxen ska ta del av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in