Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
När jag vet att jag inte kan få min fru att vilja samma sak som jag med argument försöker jag hitta en kompromiss som gör oss båda nöjda. Inte förinta henne och seger till varje pris. :-)
Hitler ville förslava eller driva bort slaver och judar för att den ariska rasen skulle ta över deras land som kornbod skrev han i Mein Kampf. Slaver och judar skulle drivas bortom Ural. Det här att gå emot ryssar med hakkorsflaggor som ukrainare med USA stöd nu prövat på är inte så välbetänkt. :-)
Ja det där djävla "lära av historien" har man ju fått höra till leda under de senaste åren men det sägs oftast av folk som verkligen inte ville lära sig något. När nazisterna kom till västra ukraina under andra världskriget fann de ukrainska nationalister, rasister och antikommunister som de fick i sin tjänst. Dessa utförde under nazisternas överinseende massakrer på kommunister, judar, polacker och andra och fick visst självbestämmande. Deras främste ledare hette Bandera och han har klivit fram som nationalhjälte i nuvarande Ukraina. Sådant folk stödjer USA och EU för sina egna syften i nuvarande Ukraina. Har du lärt dig något av den historien?
Du måste lära dig se historien bortom enskilda figurer och misstag. Ja, det var superdumt av Tyskland ur deras perspektiv att agera i Ukraina som de gjorde, men vad har detta med dagens situation att göra? Det var 80-år sedan och de personerna finns inte.
Däremot finns den större frågan som du själv ställer, ska en stat som angrips lägga sig och sluta fred även om det innebär stympning av landet? Sovjet/Ryssland hade ju den möjligheten som du själv antyder, ett Ryssland bortom Uralbergen. Några ryssar hade säkert fått bo kvar väster om Ural och arbeta som tjänstefolk, i industrin etc. Hade inte det varit bättre och sparat de tiotalsmiljoner som nu istället dog i kriget?
Att Ryssland idag kör med en närmast nazistisk terminologi mot Ukraina är också relevant. Att Ukraina och ukrainare "inte finns", att Ukraina är en psykisk sjukdom och allt annat som sagts, visar ju att Ryssland förbereder folkmord och deportationer eller i vart fall att vissa ledande personer i Ryssland vill det.