2022-10-27, 00:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Du har också glömt att EU har en agenda samt missat protesterna mot EU + NATO.

Sedan får vi inte glömma den västerländska propagandan, för det är inte bara Ryssland som för propagandakrig. Tror du inte att media påverkar hur människor svarar? Tror du att Anna 36 år, florist, har någon som helst aning om varför det krigas i Ukraina? Har hon läst om deras historia själv eller matats med information EFTER invasionen?
Nu flyttas målstolparna så snabbt att nätet riskerar att blåsa bort.

Det du sade var att 1000 personer var ett för litet urval för möta opinionen i frågan. Det var helt fel, och en kvalificerade majoritet (dvs >2/3) för ’ja’ i frågan om militärt stöd till Ukraina är statistisk säkerställd. Detta var alltdå frågan vi diskuterade, och du visade att du inte satt dig in i hur opinionsundersökningar fungerar.

Nu vill du i stället hävda att ”Anna 36” har påverkats av media. Ja? Det har hon högst troligt, men det gäller alla frågor. Eller menar du att när en stor majoritet säger sig ha större förtroende för Magdalena Andersson jämfört med Ulf Kristersson så är det inte sant eller relevant bara för att de läser och ser på nyheterna?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-27 kl. 00:42.
Citera
2022-10-27, 00:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tippar 6 månader till 2 år. D.v.s. mycket svårt att veta då man inte riktigt kan se vad Ryssland hoppas vinna, uppnå eller lyckas med. Jag baserar det mest på ekonomin, när Ryssland får nog rent ekonomiskt. När det inte finns pengar till löner och annat i den enorma ryska statsförvaltningen där soldaternas löner ingår. När de börjar trycka nya pengar som bara äts upp av inflation.

Mm-m..

Utan att veta om ditt scenario "blir rätt". Så tror jag att "ditt scenario" kommer även då att leda till missnöje inom statsförvaltningen.., som då kommer att accelerera det hela. Mera korruption tex.

Detta är bara min subjektiva spekulation, givetvis.
Citera
2022-10-27, 00:29
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Nej, du lägger du ord i munnen på mig vännen. Jag vill inte att Sverige ska gå med i NATO, men nu är det försent anser jag, vi har redan dragit ner brallorna för vår alliansfrihet. MEN, jag anser inte att USA har påtvingat våran regering detta. Jag kan sträcka mig så långt som att USA har informerat våran regering om underrättelseinformation som vi inte hade tillgång till tidigare, så långt sträcker jag mig. Men, ingen har tvingat oss in detta. Nog för att vi inte fick rösta om det, men vem fan bryr sig, ärligt. Din eller min röst hade inte spelat något större roll.
Men Ryssland körde först Georgien, sen Krim, och nu Ukraina... vad har dom gemensamt? Inte medlemmar i Nato! Hade dom varit det hade deras meningslösa tattarinvasion aldrig hänt. Då hade Vladimir suttit där i sitt palats och gråtit o sagt att ''snart knackar globalisterna och stoltenberg på porten''.
Lägg ner de här jävla tjaten om globalister och judar o illuminati och allt va de handlar om. Det här är ett invasionskrig. Av en tjomme som tror på dom där konspirationerna..
Uppskattar ditt genuina svar. Jag tänker inte sitta och påstå att jag är 100% säker på att mina teorier stämmer, jag kan mycket väl ha fel och om det kommer fram så erkänner jag det. Provocerar mycket här för att jag är trött på alla infantila människor som endast sitter och skrattar åt att människor dör i ett totalt onödigt krig, oavsett vems fel det är att det startade. Det får mig att känna avsmak för mänskligheten och jag dras väl ned på deras nivå ibland…

Med det sagt, så TROR jag ändå att detta krig aldrig hade startat utan USAs delaktighet, de har självklart sina sätt och makten att påverka andra länder (Ukraina i detta fall, enligt mig), precis som Ryssland säkert inte varit helt oskyldiga i vissa krig. Får erkänna att jag måste fördjupa mig gällande Georgien innan jag uttalar mig om det. Dock så låter det som ett krig om global makt, från båda hållen, som jag skrivit tidigare.

Putin har trots allt varit tydlig med att han inte kan acceptera att NATO expanderar närmare Ryssland och har ändå varit återhållsam. Man kan ha sina aningar om varför, men ingen vet egentligen helt säkert, förutom Putin själv.
Citera
2022-10-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja från Ryssland, inte bara propaganda utan direkta hot.

Så har jag också förstått det. Att Finland och Sverige tog beslutet gemensamt var naturligt och självklart.
Citera
2022-10-27, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Processen att göra kärnvapen "redo" tar inte flera dagar.
Huvudfrågan är om de ens hinner. USAs och UKs kärnvapen har en toppfart som överskrider Mach 25
Citera
2022-10-27, 00:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m..
Utan att veta om ditt scenario "blir rätt". Så tror jag att "ditt scenario" kommer även då att leda till missnöje inom statsförvaltningen.., som då kommer att accelerera det hela. Mera korruption tex.
Detta är bara min subjektiva spekulation, givetvis.

Ja det blir ju till sist den perfekta stormen. Slut på pengar till löner, pensioner, utbetalningar till företag. Mer arbetslösa utan pengar utanför offentlig sektor också när staten inte betalar underleverantörer. Nytryckta pengar ger inflation som gör pengar mindre värda för precis alla. Till sist blir alla säkerhetstjänsters tiotusentals anställda utan pengar också.
Citera
2022-10-27, 00:41
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra fråga.

USA vill hålla igång kriget länge. Tricket är att hjälpa Ukraina så mycket att de klarar sig, och inte så mycket att Ryssland gör något med kärnvapen.
EU är styrda av USA. Det skulle krävas en kall vinter och att det går dåligt för industrin för att de skulle ändra sig.
Kina vill ha bra global ekonomi, och helst ska inte Ryssland förlora.
Ryssland vill frysa konflikten där den är nu, men de har inte kontroll över konflikten - såvida de inte eskalerar till kärnvapen.

Det lutar åt ett långt krig. Om Ukraina inte hade lyckats med sin offensiv runt Kharkov så tror jag det hade varit ett bättre fredsläge men nu har många som sänder vapen fått kvitto på att det hjälper, så nu vill nog många fortsätta med det och se vad som händer.

Vi har dock låg insyn i vad som händer vid fronten, så man får vara ödmjuk för att man kan ha helt fel. Kanske Ukraina har tagit astronomiska förluster. Kanske rysk moral är katastrofal. Kanske gick ryska mobiliseringen dåligt (skulle också kunna leda till slut på kriget).

Så brainstorm på events som kan komma som ökar sannolikhet för förkortat krig:
- Katastrofal rysk moral
- Katastrofala ukrainska förlustsiffror
- Vargavinter
- Europeisk ekonomi kapsejsar (det är ett komplext system, svårt att veta vad som händer).
- Putin störtas oväntat.

EU styrs av globalister, EU styrs av Judar, Eu styrs av Ailens, förfan lyssna på er själva..
Fryser du? Fryser din familj? Såvitt jag vet så är inte Sverige beroende av Ryss naturgas.

Kina vill absolut ha en bra ekonomi, men den är just nu diarré. Vill Kina ha en bra ekonomi så behöver dom väst. Väst har teknologin, Kina har inte den, alltså lär Kina tillslut ge Vladimir en knäpp på nosen. Ja juste, Ryssland vill frysa konflikten där den är nu, när dom inte en har kontroll över sina ''annektera'' områden...
Herregud, rannsaka dig själv för gudsskull.
Citera
2022-10-27, 00:42
Medlem
JymdKjams avatar
BMP som bjuder på rejäl turret-flight (ca 0:30) vilket dunsar ned i åkern bakom efter en stund.

https://twitter.com/auto_glam/status/1585208760280104961?s=46&t=_IzPqpEPbkt_hjAxOP7yaw

I nästa sekvens ser man att ryZZarna inte hjälper sina sårade kamrater. De som klarade sig lubbar bara förbi. WTF liksom. Skulle aldrig ske i västerländsk armé!
Senast redigerad av JymdKjam 2022-10-27 kl. 00:50.
Citera
2022-10-27, 00:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Putin har trots allt varit tydlig med att han inte kan acceptera att NATO expanderar närmare Ryssland och har ändå varit återhållsam. Man kan ha sina aningar om varför, men ingen vet egentligen helt säkert, förutom Putin själv.
På vilket sätt menar du att Putin varit återhållsam? Invasionerna av Georgien, Krim och Donbas har ju i praktiken drivit alla Rysslands grannländer i Natos armar. Självklart vill Putin inte att grannländerna ska gå med i Nato eftersom det är mycket svårare att invadera dem då.
Citera
2022-10-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det fanns ett muntligt löfte. USA:s statssekreterare James Baker lovade Michail Gorbatjov att ”en sak står klar, Nato kommer inte att expandera en tum österut”. Inget nedskrivet dock, och därför inget verifierbart.
Vad som däremot är fakta är att Nato skapades som en motvikt till Sovjetunionen under Kalla kriget. Efter att Sovjet avvecklades diskuterade det att man skulle lägga ned Nato, vilket aldrig skedde. Tvärtom har Nato expanderat till att omfatta 30 länder, och man opererar i konflikter längre bort, t ex Afghanistan.

Sovjetunionen existerar inte längre = överenskommelsen är ogiltig
Citera
2022-10-27, 00:49
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Men varför kom våran ansökan inte tidigare då? Det har ändå varit ett kallt krig, ryska ubåtar som går på grund i Sverige samt annekteringen av Krim? Om nu NATO är en påtvingad grej, varför kom dom inte tidigare? Jag menar, Norge och Danmark ligger fan så mycket sämre till, strategiskt och geografiskt sätt..
Med skrämselpropaganda menar jag att media talar om för oss att ”om” Ukraina förlorar kriget, så nöjer sig inte Putin. Självklart sätter det skräck hos svensson som inte har tid eller ork att fördjupa sig och därför väljer att lita på att det media säger stämmer. Sedan har vi russofobin som byggts upp under alla år, just nu avhumaniserar vi ryssar och kallar dom orcher.

Kanske har våra politiker haft bra kontakt med Putin innan och därför har man inte behövt oroa sig, trots det du nämner. Varför inte bevara god kontakt med de man sägs vara rädda för, så länge de är villiga, istället för att låta den glida isär?

Det är nog så man bevarar fred. Inte genom att skrämma upp befolkningen och föra en påverkanskampanj som gör att alla får en direkt negativ bild av landet, vilket man inte haft i samma grad innan. För det går inte att förneka, media vill att vi har en viss bild av Ryssland och en annan gentemot Ukraina, det är glasklart. Förklaringen de ger oss är en simpel sådan. Russian bad, Ukraine good.

Man får inte heller glömma att ”money talks”, alltid. Korrupta politiker finns garanterat i Norden såväl som övriga Europa.
Citera
2022-10-27, 00:51
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vare sig Finland eller Sverige är beroende av Ryssland. Ingen i europa kommer frysa i vinter. Gaspriset har redan sjunkit till normal nivå och gaslagren är fyllda.
Mm. Vi får se hur länge det håller sig…

Vår ekonomi blir knappast starkare av att vi skänker bort våra resurser till Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in