2022-10-26, 22:53
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Gränsar något av dessa länder lika nära som Ukraina? I vilket av dessa länder skulle en militärbas med kärnvapen utgöra störst hot mot Ryssland? Kanske var de tålmodiga nog att se om USA var så urbota korkade att provocera fram ett krig likt detta?

Har du sett en karta nån gång? Ryssland har gränsat till NATO sedan 1949, hur många gånger har NATO hotat eller anfallit Ryssland?

Sen kan man fråga sig hur många länder Sovjet/Ryssland hotat/anfallit sedan 1949.
Citera
2022-10-26, 22:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du hade låtit din ”ärliga” vän USA kontrollera dig eller hur tänker du? Självklart passade han på att anfalla innan USA fick mer makt, närmare gränsen än någonsin. Du kan inte förneka att detta är ett krig om makt, från båda hållen. Gör du det så kan vi lägga ned diskussionen.

Jag ser inte USA:s eller väst stöd för Ukraina som en fråga om makt egentligen. Även om deras makt i Ukraina skulle öka. Även Sveriges faktiskt. Men det finns så klart inte en chans att USA skulle gå in i Ukraina för att försöka förslava dem som Ryssland gör. Väst avsikt är att hjälpa Ukraina att försvara sig mot Ryssland som angriper dem.

Ska man ta det bildligt, kan man säga så här:
Väst säger: om du kommer hit får du en kram och vi ska hjälpa dig utan tvång.
Ryssland säger: om du inte kommer hit och lyder oss, slår vi dig i huvudet med en hammare.

Förstår du det bättre då? Liksom på din nivå. Vem skulle du välja?

Men du är förstås fast i kaninhålet.
Citera
2022-10-26, 22:55
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ett fruktansvärt sorgligt dokument från ukrainska frontstaden Maryinka.

Och de skamlösa lögnarna i Ryssland hävdar att de inte beskjuter civila mål.

https://www.youtube.com/watch?v=KUUeLNd3PHM
Citera
2022-10-26, 22:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Straffet för att ens protestera nu i Ryssland är 15-20 år i fängelse. Ingen hade protesterat då, det var en 27 årig lärare för några månader sen som skrev på sin telegram att Ryssland inte borde invaderat Ukraina och hon fick 20 år i fängelse.

Med samma logik så är du också skyldig, du sitter i en äcklig liten by i Sverige och klagar på Ryssland men gör inte ett skit åt det! Gör en gmu och åk till Ukraina då! Vi båda vet att du inte kommer göra det.

Äcklig by? Vad är det du säger?

Det påstås ju i denna tråd bl a att Putin är framröstad i demokratiska val och åtnjuter ett brett stöd hos den ryska befolkningen.

Däri ligger ryssarnas skuld, som aldrig kommer glömmas.
Citera
2022-10-26, 22:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag hade lätt valt fängelse framför att skickas till fronten med ett rostigt vapen och två magasin utan kläder.

Finns nog flera saker som kan komplicera detta..

-Du är en försörjare till din familj..
-Du har huslån..

Blir bara att säga "adjö" till familjen på 10-20 år, som tvingas att sälja huset när man inte längre har råd med amorteringarna.

Jag har nog en förståelse, att man går nog "stealth" igenom livet i Ryssland nu.
Citera
2022-10-26, 22:59
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Det är precis så här USA vill få er att tänka. ”Vi måste gå med i NATO… helst igår! Ryssarna kommer mörda alla och ta över våra länder, hjääälp!”. Bra jobbat.

https://youtu.be/NK1tfkESPVY
Tidigare CIA Agent berättar hur de hjärntvättar er. Men det är väl säkert en dubbelagent som jobbar åt RyZZland! Utan USA med i bilden = ingen invasion i Ukraina… hur svårt kan det vara att förstå? De tjänar bra pengar pga er

Sluta gå på Kremls propaganda.
Utan västs stöd hade med stor sannolikhet Ukraina fallit i ryska händer. Helt oberoende av USA.

När länder med ett sovjetiskt arv blir för västorienterat, behöver Putin sätta stopp!
Svara varför han behöver det? Varför duger inte det stora fantastiska land han redan har?
Citera
2022-10-26, 23:05
Avstängd
psychicsailors avatar
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/1585374184665845760

The Grayzone påstår att de är "cancellerade". Frågan är - vad är det värsta de har sagt? Är de proryska? Eller är de bara anti-Ukraina?
Citera
2022-10-26, 23:08
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Det är precis så här USA vill få er att tänka. ”Vi måste gå med i NATO… helst igår! Ryssarna kommer mörda alla och ta över våra länder, hjääälp!”. Bra jobbat.

https://youtu.be/NK1tfkESPVY
Tidigare CIA Agent berättar hur de hjärntvättar er. Men det är väl säkert en dubbelagent som jobbar åt RyZZland! Utan USA med i bilden = ingen invasion i Ukraina… hur svårt kan det vara att förstå? De tjänar bra pengar pga er

Nej, du lägger du ord i munnen på mig vännen. Jag vill inte att Sverige ska gå med i NATO, men nu är det försent anser jag, vi har redan dragit ner brallorna för vår alliansfrihet. MEN, jag anser inte att USA har påtvingat våran regering detta. Jag kan sträcka mig så långt som att USA har informerat våran regering om underrättelseinformation som vi inte hade tillgång till tidigare, så långt sträcker jag mig. Men, ingen har tvingat oss in detta. Nog för att vi inte fick rösta om det, men vem fan bryr sig, ärligt. Din eller min röst hade inte spelat något större roll.
Men Ryssland körde först Georgien, sen Krim, och nu Ukraina... vad har dom gemensamt? Inte medlemmar i Nato! Hade dom varit det hade deras meningslösa tattarinvasion aldrig hänt. Då hade Vladimir suttit där i sitt palats och gråtit o sagt att ''snart knackar globalisterna och stoltenberg på porten''.
Lägg ner de här jävla tjaten om globalister och judar o illuminati och allt va de handlar om. Det här är ett invasionskrig. Av en tjomme som tror på dom där konspirationerna..
Citera
2022-10-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inte Putins fel att Sverige styrs av Nato-anhängare. Vi har varit alliansfria så länge att det nog var fler än Putin som utgick från att det skulle vara så.

Ännu en missbedömning av Putin och FSB, inte mycket dom har lyckats få rätt. Och militären är lika pricksäkra, dom träffar en stad men var är ointressant, tydligen siktar dom i mitten och träffar någonstans i förorten.
Citera
2022-10-26, 23:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns nog flera saker som kan komplicera detta..

-Du är en försörjare till din familj..
-Du har huslån..

Blir bara att säga "adjö" till familjen på 10-20 år, som tvingas att sälja huset när man inte längre har råd med amorteringarna.

Jag har nog en förståelse, att man går nog "stealth" igenom livet i Ryssland nu.

Nyckelordet är "nu". Det är viktigt att protestera innan regimen blir för hård. De som borde protesterat var runt 2005-2010 när Ryssland började gå åt fel håll. Samtidigt, det tar tid att nå demokratisk mognad. Hur mycket ansvar kan man lägga på några som inte blivit ordentligt skolade i demokrati och som dessutom fått uppleva demokrati när det är "som sämst" 1993-1998. Bara en massa kaos och ekonomiskt uselt - det var deras (sneda) upplevelse av demokrati. Det är ganska förståeligt att de inte brydde sig så mycket när det började barka utför. Samma med Ukraina också för den slags skull.
Citera
2022-10-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Straffet för att ens protestera nu i Ryssland är 15-20 år i fängelse. Ingen hade protesterat då, det var en 27 årig lärare för några månader sen som skrev på sin telegram att Ryssland inte borde invaderat Ukraina och hon fick 20 år i fängelse.

Med samma logik så är du också skyldig, du sitter i en äcklig liten by i Sverige och klagar på Ryssland men gör inte ett skit åt det! Gör en gmu och åk till Ukraina då! Vi båda vet att du inte kommer göra det.
Vad är det för extremt korkade liknelser du försöker komma med här??? Ärligt talat - Har du ens frigång? DU säger till honom - "med samma logik är du också skyldig blah blah blah"....EH, logik? Var någonstans? Nej du lille vilsna själ. Logiken i det fallet hade varit att om SVERIGES Regering hade uppmanat Sveriges folk att stötta Ryssland samt dessutom gjort det med statsmedel, DÅ hade han självklart reagerat precis som 99% utav resten av svenskarna. Och hur? Jo, genom att den statsministern och resten i hans/hennes följe hade varit utan arbete inom en dag och miljoner svenskar hade stått på gatorna för att detta skulle ske. Det är det som HADE VARIT logiken om du hade kunnat dra lite slutsatser utav andras inlägg. Var i helvete har hans medverkan på fältet i Ukraina att göra med om han är medskyldig eller ej???? Det ryska folket är självklart skyldiga eftersom att de är LIKGILTIGA och låtsas som att inget har hänt.
Citera
2022-10-26, 23:16
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
USA kan kritiseras för mycket. Men de har vad jag vet inte ockuperat mark som Ryssland gjort De har inte utfört terror och en liknande förödelse som Ryssland gjort. Kolla Georgien, Tjetjenien Krim.. där ”lekte” Ryssland.

Sverige och Finlands ansökan kom efter invasion. Och det som ett direkt svar på Putins agerande.

Men vad var det som inte existerade längre, som du ansåg inte var skäl till Natos fortlevnad?
Inte? Jugoslavien, Irak, Yemen, Afghanistan, Pakistan, Somalia, Libyen, Syrien. Det ringer inga klockor? Nej, såklart inte, för USA ”hjälpte” ju dessa länder. De är hjältarna.

NATO grundades av en anledning och den anledningen var Sovjetunionens hot.

Vår ansökan kom som ett brev på posten pga skrämselpropaganda, inget annat. Ni påstår att Ryssland sannolikt kommer segra, vad är då anledningen till att gå med? Var är hotet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in