2022-10-26, 17:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En relevant frågeställning är också varför valde Nato att finnas kvar på tidigt 90-tal när hotet som var syftet med alliansen upphörde ( Warszawapakten) Tyskland föreslog att frigöra sig tex vilket usa starkt motarbetade .. Detta förtar naturligtvis inte Rysslands skuld i invasionsfrågan men det är intressant tanke hur världen hade kunnat vara mindre polariserad..
Kanske. Eller om NATO inte hade funnits och Ukraina velat gå med i EU eller på andra sätt hade närmat sig väst istället för att bli en rysk vasallstat som Belarus hade det istället hetat att Ukraina är nazistiskt och satanistiskt och måste förgöras. Putin verkar ju inte sakna argument direkt.
Citera
2022-10-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En relevant frågeställning är också varför valde Nato att finnas kvar på tidigt 90-tal när hotet som var syftet med alliansen upphörde ( Warszawapakten) Tyskland föreslog att frigöra sig tex vilket usa starkt motarbetade .. Detta förtar naturligtvis inte Rysslands skuld i invasionsfrågan men det är intressant tanke hur världen hade kunnat vara mindre polariserad..
Världen blir mindre polariserad först den dagen det inte sitter vansinniga idioter som förespråkar stenåldersversioner utav livet i stater runt omkring i världen. NATO's fumktion och nödvändighet upphör den dagen då dessa despoter har upphört existera och deras huvudsyften inte längre är att bli globala härskare med ideologin som syfte och dessutom på bekostnad utav förslavade folk. Att ifrågasätta NATO's nödvändighet år 2022, är som att vira en handduk runt skallen och säga - Om jag inte ser dem, så kan de inte se mig. Simpelt och kristallklart objektivt.
Citera
2022-10-26, 17:38
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är en ful artikel. Den så kallade experten har inte haft med utredningen att göra. Utan vad han säger är vad han tycker.

Vi vet inte vad utredningen säger. Den är hemligstämplad. Inom kort får vi väl veta. Sen tar det väl minst ett par månader minst plus man måste veta om logistiken fungerar nere i Ukraina.

Archer är hjuldrivet så jag hade satt in det i strid i April nästa år.

Personligen skulle jag tycka att det vore bättre om Sverige köpte system (om det finns), som Ukrainarna använder. Dock finns det en fördel att testa det svenska systemet i strid.

Archer är visserligen hjulgående men mycket kapabel i terräng då den bygger på ett Volvo A30E terrängvagnschassi.
Citera
2022-10-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Orkar inte dra in listan av alla saker USA pysslat med. Jag nöjer mig med att citera Palme.
https://www.youtube.com/watch?v=5zwBYkbMZFA

Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Jag tror inte det var Nato som bombade Hanoi😂😂

Som du ser ovan så står det USA.
Kan det framstå som hotfullt med kärnvapen nära sig? Ja tydligen verkade i vart fall USA tycka det när Kuba som självständigt land tyckte de borde ha kärnvapen. På samma vis kanske man kan tillåta ryssland att känna sig hotade nu när USA parkerat HW Bush i svarta havet utanför Krim. Eller är det bara USA som har rätt att känna sig hotade enligt en speciell "kuba-regel" som står i en specialversion av FN-stadgan?
Citera
2022-10-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Archer är visserligen hjulgående men mycket kapabel i terräng då den bygger på ett Volvo A30E terrängvagnschassi.
Ett väl modifierat A30E chassi också. Andra snäckor, annan hydraulik/magnetlänkar, osv osv. I allra högsta grad gjort för jävligt taskiga markförhållanden ja. Leråkrar är det sista bekymmert för denna bärare
Citera
2022-10-26, 17:44
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Endast 1500 är redo. NATO och USA har över 2200 som är klara
Processen att göra kärnvapen "redo" tar inte flera dagar.
Citera
2022-10-26, 17:45
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Haha.

Kärnvapen är bara något Ryssland hotar med - det är inget hot.
Hur är det inte ett hot?
Citera
2022-10-26, 17:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
NATO har aldrig bildats för att hindra Warzawapakten. Faktum är att Warzawapakten bildades efter NATO.

NATO har funnits för att förhindra krig i Europa oavsett vilken nation som är den hotande. Nu är det Ryssland och har varit det sedan vk2 ungefär. Det var väl en period i början på 90-talet då hotet var mindre men kärnvapenspetsarna och alla stridsfordon och vapen har alltid funnits kvar i Ryssland. Hade alla vapen försvunnit i Ryssland så kanske NATO's vara eller icke vara hade varit på tapeten. Nu finns alla vapen kvar.

Att Tyskland velat lämna NATO var väl ett stort misstag av Tyskland som de nog inser nu. USA hade väl bättre koll på Ryssland än vad Tyskland hade misstänker jag. Ryssland hade såklart ett stort inflytande på Tyskland och ville att de skulle lämna.

Utryckte fel i detalj sorry.

” NATO bildades 1949 i skuggan av kalla kriget som ett svar på Sovjetunionens aggressiva politik i Östeuropa. Den främsta orsaken till NATO:s uppkomst var därmed att USA ville garantera dess medlemsländer militär hjälp vid ett väpnat angrepp från Sovjetunionen eller någon av dess allierade.
Sovjetunionen svarade på detta 1955 genom att upprätta Warszawapakten som i likhet med NATO var en försvarsallians, men för östblockets medlemmar”
Citera
2022-10-26, 17:47
Medlem
leachs avatar
Intressant artikel.

"In the weeks before that defeat, Russian forces were struggling with surveillance and electronic warfare. They were using off-the-shelf drones flown by barely trained soldiers. Their equipment for jamming Ukrainian communications was often out of action.  By the end of August, the documents show, the force was depleted, hit by death, desertions and combat stress. Two units – accounting for about a sixth of the total force – were operating at 20% of their full strength."
https://www.reuters.com/investigates/special-report/ukraine-crisis-russia-base
Citera
2022-10-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Som du ser ovan så står det USA.
Kan det framstå som hotfullt med kärnvapen nära sig? Ja tydligen verkade i vart fall USA tycka det när Kuba som självständigt land tyckte de borde ha kärnvapen. På samma vis kanske man kan tillåta ryssland att känna sig hotade nu när USA parkerat HW Bush i svarta havet utanför Krim. Eller är det bara USA som har rätt att känna sig hotade enligt en speciell "kuba-regel" som står i en specialversion av FN-stadgan?
Självklart är det inte bara USA som har denna rättighet nej. UK, Frankrike, Japan och ja listan över de andra CIVILISERADE länderna har såklart denna rätt också. Däremot förstår du väl att det självklart inte är acceptabelt om man sätter kärnvapen i händerna på en flock schimpanser. Det borde inte ens behövas diskuteras
Citera
2022-10-26, 17:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Processen att göra kärnvapen "redo" tar inte flera dagar.

Mjo, det tror jag det kan göra. De kanske skall "apteras" med det som kan tända den stora kärnladdningen t ex.
Citera
2022-10-26, 17:51
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Världen blir mindre polariserad först den dagen det inte sitter vansinniga idioter som förespråkar stenåldersversioner utav livet i stater runt omkring i världen. NATO's fumktion och nödvändighet upphör den dagen då dessa despoter har upphört existera och deras huvudsyften inte längre är att bli globala härskare med ideologin som syfte och dessutom på bekostnad utav förslavade folk. Att ifrågasätta NATO's nödvändighet år 2022, är som att vira en handduk runt skallen och säga - Om jag inte ser dem, så kan de inte se mig. Simpelt och kristallklart objektivt.

Ja det finns många variabler som kan vara med att påverka hur det har blivit som det är i idag. Hur fick en sådan som Putin makten? Har du sett dokumentären på SVT play ” hur skapades Putin” tror jag den heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in