2022-10-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Du har också glömt att EU har en agenda samt missat protesterna mot EU + NATO.

Sedan får vi inte glömma den västerländska propagandan, för det är inte bara Ryssland som för propagandakrig. Tror du inte att media påverkar hur människor svarar? Tror du att Anna 36 år, florist, har någon som helst aning om varför det krigas i Ukraina? Har hon läst om deras historia själv eller matats med information EFTER invasionen?
Varför skulle en 36årig florist veta mindre än du om kriget i Ukraina?

Du verkar ju rejält svagbegåvad!
Citera
2022-10-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Hur är ditt iq så begränsat att du inte ens kan få förstå hur de hade gått till? Kärnvapen go boom.

Haha.

Kärnvapen är bara något Ryssland hotar med - det är inget hot.
Citera
2022-10-26, 17:26
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Av exakt samma anledning som gjorde att USA inte ville ha robotar på Kuba, vilket blev Kuba-krisen. Och Kuba är ju självbestämmande och får göra som de vill. Eller gäller denna "kuba-regel" bara för länder som råkar ligga nära USA?
Det är ju en stor skillnad på att placera kärnvapenbestyckade missiler nära någons gräns och att vara med i en försvarsallians. Fattar du inte det?
Citera
2022-10-26, 17:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Av exakt samma anledning som gjorde att USA inte ville ha robotar på Kuba, vilket blev Kuba-krisen. Och Kuba är ju självbestämmande och får göra som de vill. Eller gäller denna "kuba-regel" bara för länder som råkar ligga nära USA?

En relevant frågeställning är också varför valde Nato att finnas kvar på tidigt 90-tal när hotet som var syftet med alliansen upphörde ( Warszawapakten) Tyskland föreslog att frigöra sig tex vilket usa starkt motarbetade .. Detta förtar naturligtvis inte Rysslands skuld i invasionsfrågan men det är intressant tanke hur världen hade kunnat vara mindre polariserad..
Citera
2022-10-26, 17:27
Medlem
Citat:
Vad är det jag ska berätta? Att du inte kommer tro mig oavsett om jag berättar om hur många jag känner som är emot att vi sponsrar Ukraina?
Stackare! Du bara hittade på alltså!

Precis som vi anade…..
Citera
2022-10-26, 17:27
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Tror du också att de skulle publicera denna undersökning om majoriteten var emot att finansiera Ukraina i detta krig?

Det tror jag. Problemet med er ryssvänner är att ni dömer andra efter er själva. Bara för att Putin och hans anhang arrangerade fejkval, så är det inte så det fungerar i demokratier. På samma sätt fejkar man inte undersökningar.
Citera
2022-10-26, 17:28
Medlem
Citat:
Vad är det jag ska berätta? Att du inte kommer tro mig oavsett om jag berättar om hur många jag känner som är emot att vi sponsrar Ukraina?
Nej, men du kunde däremot förklara VARFÖR du och dem är emot att göra så, "sponsra" Ukraina. VAD finns det för någon anledning till att inte göra det? Den ENDA anledningen till att man inte skall göra det är för att man anser att Ryssland skall stöttas i sina handlingar, och så simpelt är det med det.....faktiskt. Så - VARFÖr skall någon sponsra Rysslands intressen? Det är exakt där du står min herre, men du har hittills inte kommit med en endaste förklaring på ANLEDNINGEN du följer som ditt mantra. Kan du ge oss alla en rättfärdig förklaring till din ståndpunkt? Tack på förhand
Citera
2022-10-26, 17:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland hade kvar en bas på Kuba till in en bit in på 2000-talet. 2014 pratades det om att öppna den igen. Skälet till att den stängdes var att Ryssland inte ville betala 2 miljarder årligen för att ha den igång. De vill såklart inte har kärnvapenbärande robotar på Kuba men NATO kommer inte placera såna i Ukraina heller. Det vet du mycket väl om.
Citera
2022-10-26, 17:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Tror du också att de skulle publicera denna undersökning om majoriteten var emot att finansiera Ukraina i detta krig? Du har också missat protesterna mot EU och NATO i flera europeiska länder antar jag
Om den inte skulle ha publicerats om stöd inte fanns, så innebär ju det att stöd finns eftersom den publicerades. Du skriver det ju själv i ditt påstående förklätt som en fråga.
Citera
2022-10-26, 17:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En relevant frågeställning är också varför valde Nato att finnas kvar på tidigt 90-tal när hotet som var syftet med alliansen upphörde ( Warszawapakten) Tyskland föreslog att frigöra sig tex vilket usa starkt motarbetade .. Detta förtar naturligtvis inte Rysslands skuld i invasionsfrågan men det är intressant tanke hur världen hade kunnat vara mindre polariserad..
NATO har aldrig bildats för att hindra Warzawapakten. Faktum är att Warzawapakten bildades efter NATO.

NATO har funnits för att förhindra krig i Europa oavsett vilken nation som är den hotande. Nu är det Ryssland och har varit det sedan vk2 ungefär. Det var väl en period i början på 90-talet då hotet var mindre men kärnvapenspetsarna och alla stridsfordon och vapen har alltid funnits kvar i Ryssland. Hade alla vapen försvunnit i Ryssland så kanske NATO's vara eller icke vara hade varit på tapeten. Nu finns alla vapen kvar.

Att Tyskland velat lämna NATO var väl ett stort misstag av Tyskland som de nog inser nu. USA hade väl bättre koll på Ryssland än vad Tyskland hade misstänker jag. Ryssland hade såklart ett stort inflytande på Tyskland och ville att de skulle lämna.
Senast redigerad av Conception 2022-10-26 kl. 17:36.
Citera
2022-10-26, 17:35
Medlem
raskenss avatar
Det var ju inte mycket info som fanns om den ryska illegalisten som dom haffade i Norge:

https://en.uit.no/ansatte/person?p_document_id=763755

https://www.themoscowtimes.com/2022/10/26/norway-arrests-academic-accused-of-spying-for-russia-a79193
Citera
2022-10-26, 17:36
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tyvärr för er står det ingenting i artikeln om att något beslut att skicka Archer skulle vara på gång, inte ens att Sverige skule vara inne i några förhandlingar. SvD har bara snackat med någon aktivisitisk forskare och överstelöjtnant vid Försvarshögskolan som sitter och vädrar sina privata idéer genom hela texten. Ingenting annat.

(Jag råkar vara prenumerant på SvD i print, så jag hade redan sett artikeln)

Det är ju naturligtvis de 12 förrådsställda pjäserna vi skickar - och försvarets utredning visar att vi kan göra det utan att försvaga sveriges försvar. Så det behövs bara en riksdagsmajoritet för detta sen får ryzzarna smaka på sin egen medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in