2022-10-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colabullen
Nytt inlägg på aftonbladet om ett beväpnat rån i Vetlanda.
Pappans som begärt att hans medhjälpare försöka flytta fokus och låta folk överväga helt andra gärningmän? Är sånt här vardagsmat i Vetlanda?

Vart någonstans löser du detta? Jag följer både Flashback och Aftonbladet slaviskt insetta fall och får inte upp någonstans att det skett väpnat rån i Vetlanda
Citera
2022-10-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGosta
Fel! Emån rinner åt andra hållet
Helt rätt Emån rinner ut i Östersjön.
Citera
2022-10-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Helt rätt Emån rinner ut i Östersjön.

Det har sin källa i Nässjö kommun och rinner därefter genom Eksjö, Sävsjö, Vetlanda, Hultsfred, Högsby, Mönsterås och Oskarshamns kommuner. Emån rinner ut i Östersjön i norra delen av Kalmarsund
Citera
2022-10-26, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Någon som var bekant med JJ hade väl enligt tidningsartikel uttryckt att "hon måste ha en empatistörning"?

Och vad kan en grep användas till, kan den ha använts vid mordet eller vid undanröja det av kroppen??
Den kan ju ha använts för att dölja kroppen, men samtidigt kan den ha använts enbart som alibi till varför dom har haft kontakt på morgonen.
Citera
2022-10-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatmarraguy
Vart någonstans löser du detta? Jag följer både Flashback och Aftonbladet slaviskt insetta fall och får inte upp någonstans att det skett väpnat rån i Vetlanda

FINNS PÅ AFTONBLADET.....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=978324
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vet själv inget om hur pass träffsäkert polisen kan avläsa en telefons position, det kanske någon annan med kunskap i ämnet kan förklara. Vore intressant att få den informationen.

Men det borde ju gå att se ifall Toves telefon varit uppkopplad på JJs Wi-Fi i lägenheten och då vet man ju med säkerhet att den har befunnit sig där.

Loggar man in med administratörsrättigheter i routern så kan man även i enkla routrar se vilken enhet som varit uppkopplad mot Wi-Fi. Antingen så står det t.ex ”Toves mobil” eller så syns en logg med s k MAC-adresser. Ett unikt nummer för enheten. Av MAC-adressen så kan man ofta utläsa av prefixet om det är t.ex tillverkare Apple eller Samsung eller annan.

Sen så kan polisen ta hjälp av den fösvunnas familj för att reda ut om de har appar som håller koll på henne. Nu är det inte lika vanligt för utflyttade ungdomar men värt en chans. Hitta min enhet eller Hitta iPhone osv.

Även den vägen så kan man se i t.ex ett Google-konto om de har åtkomst positioner. Främst då om hon använder en Android-mobil. Alltså en med Googles operstivsystem som används i t.ex Samsung.

Har polisen mot förmodan hennes mobil så kan de på alla tänkbara sätt försöka tömna den på data. Då även evtl GPS-positioner.

Google läser även av alla Wi-Fi där man rör sig. På så sätt behöver de inte helt förlita sig på GPS när de skapar Googles tidslinje på Android-mobiler.

Tidslinjen loggar var du rör dig och markerar också i tidslinjen om du cyklar eller åker bil. Google uppfattar m h a mobilens olika ”sensorer” hur du färdas.

Ett roligt exempel är att Google känner av om du åker motorcykel. Då m h a gyrot i mobilen som känner av att du lutar i kurvor

Så om polisen kommer åt tjejernas Google tidslinje (förutsätter Android då) eller andra appar så kan de alltså inte bara se var de varit utan hur de färdats med vilket färdmedel i bästa fall.

Är MGM oskyldiga så låter de såklart polisen tömma mobilerna nåt annat vore ju märkligt beteende.

Så lite grovt om internet.

Sen finns ju ”mobilmaster” då.
Där vet ju opereratören t.ex Telia om att du använt masterna och förser polisen med dessa underlag. Tidsstämplar, vilka ”antenner” osv.

Antennerna sänder i stora master ofta i tre riktningar. Egentligen tre antenner som då på en karta skulle se ut som de sänder i tre tårtbitar ut från masten.

Så då får polisen kännedom om i vilken riktning antennen sänder som personen kopplade upp mot.

Det finns inget som heter pejling egentligen inom detta område utan det är masttömning man menar. SMS syns och även att man haft ”mobilt internet”.
Så masttömningen kan ge en fingervisning om riktning då.

Men här måste man hålla på att mäta och helst ha personens mobil att jämföra med osv.

Bäst moment får ju en masttömning nör någon säger sig att vara i Vetlanda men kopplar upp mitt i natten på en ”mast” i Eksjö…
Eller att man har raderat ett samtal i sin samtalslista till brottsoffret i tron att det inte ska synas och sen syns samtalet i masttömningen.

Men även masttömningen är lite bra då när det gäller att fastställa var en person varit.

Finns säkert fler exempel på hur polisen kan jobba men i stora drag ser det ut som ovan.
Citera
Medlem
Citat:

Är ingen kung på flashback och skriva inlägg, men här, tror jag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=978324
Citera
2022-10-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Helt ärligt har tänkt något liknande, förövrigt ser han ganska bra ut, om man är gammal som jag är. Men det där med grepn var ett problem från första början. Det r knappt något man bara gör morgonen efter ens kompis försvinner. Jag tänker mig själv.

Farsan ringer.
-Kan inte du sälja min grep gumman?
-Jo pappa det kan jag men min kompis kom aldrig hem igår kväll så just nu är jag lite orolig, kan du inte sälja den själv på hastnet som du brukar?
-okej, då förstår jag att du är orolig, var tror du att hon kan vara?

Det vore mer normalt. Att den istället läggs ut av jj är helt onormal i det här läget,

Det med grepen visar att Jj var hos farsan sen när kan de ljuga om. Det kan vara också alibin om polisen skulle fråga om tel samtal.

Tror att farsan låt sin Mob vara hemma när han körde iväg till jj, vilket gör att han inte kan kopplas till fallet. Han ringer jj eller jj ringer honom på morgonen och när polisen frågar om samtal säger de att de pratade om att annonsera ut grepen.
Citera
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/vapnat-ran-vetlanda

Äldre kvinna utsatt för väpnat rån i Vetlanda

Ca 200-300 m från McD och pojkvännens lgh, samt ungefär där explosionen skedde för 4 dagar sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckm
Förlåt om frågan redan är besvarad! Men är det fler av de inblandades familjer (mer än MH:s familj) som är medlemmar i pingstkyrkan?

Min känsla efter att ha sett MH Instagram och efter ovanstående citat, har varit att motivet möjligen skulle kunna vara relaterat till MH sexuella läggning. Min erfarenhet av pingstkyrkan är att de umgås väldigt tätt och relativt isolerat inom den gruppen. Under min barndom var det en tjej som var pingstvän och av en slump hängde jag med henne en dag efter skolan till deras ungdomsverksamhet (fritids typ), fick en chock av att se flertalet från min klass (som jag hade gått med från dagis-högstadie utan en aning om att de var pingstvänner. Ännu mer chockad blev jag över samspelet mellan mina klasskamrater, som i skolan inte sa ett ord till varandra eller visade några tecken på någon som helst vänskap mellan varandra.)
Deras syn på sex, äktenskap och läggning är ju inte helt liberal.

Kan det vara så att MH, TT (och eventuellt TT pojkväns) familjer är pingstvänner? MH har börjat umgås med JJ som har uppmuntrat henne att "vara sig själv" och det har utlöst en oro från TT att MH faller in på "fel spår" pga JJ och det är osämjan mellan JJ och TT?

Tjafsade de möjligen om det när de var ute och man bestämde sig för att ta diskussionen hemma hos JJ istället för att undvika andras öron. Där hemma har TT hotat att berätta för MH föräldrar och eventuellt resterande församling om sin oro, MH har fått panik av rädsla för utstötning från familj och gruppen hon växt upp med, som ledde till att MH och JJ stod där med en död TT och dom sedan försökt ta sig ur situation?

Att de ingår i samma församling skulle kunna förklara varför TT svärmor inte hört något om MGM på ett år men tidigare gjort det, TROTS vad jag iaf uppfattat det som, ytlig bekantskap mellan tjejerna.

Sorry för ENORMT långt inlägg, är mitt första inlägg här någonsin men detta har snurrat i mitt huvud i dagar nu så skapade ett konto bara för att få ur mig denna känslan! 🤯

Någon annan som funderat I samma banor kring eventuellt motiv?

Sorry igen! 😬

Hej och välkommen!
Bra och viktig input.
Att hon är gay och med i den församling är besvärligt, än mer besvärligt att hennes far är predikant, måste påverkat hennes liv enormt och format henne.
Vi får hoppas att polisen har skärpta beteendevetare hos sig som ser det vi besväras av, och kan lägga en större bild än vi förmår hemifrån.

Vill tillägga att jag naturligtvis respekterar troende människor, och inser vilken vikt dessa samfund har för individen, i allt ifrån skaffa sig ramar i kamp mot alkoholism/drogberoende etc till gemenskap. Men ser även det problematiska med sekter, tystnadskulturen övergrepp och oviljan att ifrågasätta och se vad som pågår.
Senast redigerad av A.Stalker 2022-10-26 kl. 18:01.
Citera
Medlem
Citat:
https://www.vetlandaposten.se/2022-10-26/aldre-kvinna-utsatt-for-vapnat-ran-i-vetlanda--mitt-pa-dagen
Citera
2022-10-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En del av de droger som är i svung nu bär skulden till en svår situation i dag. Det gäller dödsskjutningarna och förmodligen också detta ärende. Rohypnol dödar alla känslor och främst empatin med dina offer.

Ta två tabletter och du blir kall som en fisk direkt från frysen. Lägg till Kokain och du tror du klarar allt som den stålkvinna du blir samt ger drogen gratis aggression. Som eferrätt tar du Tramadol så lugnar du dessutom nerverna efter en ansträngande dag.

Prova inte detta hemma.

Det var ju nån form av partykväll så att droger förekommer och i den åldern är inte omöjligt för hur detta har urartat i Vetlanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in