2022-10-26, 17:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thevowww
Kan vi diskutera det konstiga med påsen som låg kvar i TT’s cykelkorg?! Känns som det glöms bort i diskussionen. Varför skulle JJ påstå i förhör att TT cyklat hem vid 02:30 när cykeln sedan stått kvar där senare under morgonen (vid 03-04), OCH att JJ tar med påsen som legat kvar i TT’s cykelkorg när hon kommer TILLBAKA från donken med grannen.

SUSPECT MUCH

J.J. har antagligen klantat sig och fört fram förklaringar på två skilda frågor som inte rimmar särskilt bra.

Att T.T. cyklat hem 02:30 förklarar varför J.J. inte vet vad som hänt T.T.

Att J.J. tog med sig påsen från cykeln förklarar varför T.T. påse fanns i J.J. bostad.

Det finns anledning till att J.J. är misstänkt för brott.
Citera
2022-10-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
Lite märkligt att lämna en påse i cykelkorgen om man går in till någon, speciellt om det var ruskväder.

Antingen var det inget av värde i påsen eftersom den lämnades i korgen eller så tog TT med sig påsen upp till lägenheten och hann även lägga tillbaka den när hon skulle hem. Hon kanske ringde samtalet när hon stod vid cykeln och sedan gick något galet.

Där är en bra teori, lättare att frakta bort den eventuella kroppen också om de ströp eller slog henne i huvudet med något utomhus
Citera
2022-10-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Helt osunt, men samtidigt medmänskligt. Man vill ju att hon ska hittas.

Så är det ju! Jag känner inte TT överhuvudtaget, men jäklar vad detta har påverkat mig ändå. Och även många, många fler om man läser denna tråden.
Jag hoppas verkligen det blir uppklarat, helst snart, för familjens skull!
Citera
2022-10-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capire
När jag läste till sjuksköterska så läste man psykiatri 1 och 2.
Jag tänker mig att läser man till läkare så har man redan avklarat dessa psykiatri lektioner eller läser parallellt.

De är bra bredd på psykatrin skulle jag personligen säga vilket är väl behövligt i dagens samhälle med den ökande psykiska ohälsan som kryper ned i åldrarna.

Det är skillnad på psykologi lektionen kontra psykiatri - att ordna med mediciner kan vara behjälpligt när man blir läkare.

Å andra sidan kanske hon har höga betyg på matematik och naturvetenskap ev bra högskolebetyg.

Läkare här, det stämmer som de tidigare skrev att man läser psyk mot slutet av utbildningen, under kliniska delen, för min del var det termin 9 av 11 så man kan även jobba som underläkare efter den kursen. Första 2-2,5 åren läser man anatomi, cellbiologi, farmakologi, fysiologi, patologi. Med undantag för de skolorna tex Linköping där man kör/de med Problembaserad inlärning, där man läser typ allt parallelt mha fallstudier. Psykologi ett helt annat ämne och utbildning och man får ej ordinera mediciner
Citera
2022-10-26, 17:37
Medlem
Nytt inlägg på aftonbladet om ett beväpnat rån i Vetlanda.
Pappans som begärt att hans medhjälpare försöka flytta fokus och låta folk överväga helt andra gärningmän? Är sånt här vardagsmat i Vetlanda?
Citera
2022-10-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Helt ärligt har tänkt något liknande, förövrigt ser han ganska bra ut, om man är gammal som jag är. Men det där med grepn var ett problem från första början. Det r knappt något man bara gör morgonen efter ens kompis försvinner. Jag tänker mig själv.

Farsan ringer.
-Kan inte du sälja min grep gumman?
-Jo pappa det kan jag men min kompis kom aldrig hem igår kväll så just nu är jag lite orolig, kan du inte sälja den själv på hastnet som du brukar?
-okej, då förstår jag att du är orolig, var tror du att hon kan vara?

Det vore mer normalt. Att den istället läggs ut av jj är helt onormal i det här läget,

Någon som var bekant med JJ hade väl enligt tidningsartikel uttryckt att "hon måste ha en empatistörning"?

Och vad kan en grep användas till, kan den ha använts vid mordet eller vid undanröja det av kroppen??
Citera
2022-10-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Behövs extra många citationstecken kring ortenkompis när någon bor på Orkestervägen och har frireligiösa föräldrar.

Förlåt om frågan redan är besvarad! Men är det fler av de inblandades familjer (mer än MH:s familj) som är medlemmar i pingstkyrkan?

Min känsla efter att ha sett MH Instagram och efter ovanstående citat, har varit att motivet möjligen skulle kunna vara relaterat till MH sexuella läggning. Min erfarenhet av pingstkyrkan är att de umgås väldigt tätt och relativt isolerat inom den gruppen. Under min barndom var det en tjej som var pingstvän och av en slump hängde jag med henne en dag efter skolan till deras ungdomsverksamhet (fritids typ), fick en chock av att se flertalet från min klass (som jag hade gått med från dagis-högstadie utan en aning om att de var pingstvänner. Ännu mer chockad blev jag över samspelet mellan mina klasskamrater, som i skolan inte sa ett ord till varandra eller visade några tecken på någon som helst vänskap mellan varandra.)
Deras syn på sex, äktenskap och läggning är ju inte helt liberal.

Kan det vara så att MH, TT (och eventuellt TT pojkväns) familjer är pingstvänner? MH har börjat umgås med JJ som har uppmuntrat henne att "vara sig själv" och det har utlöst en oro från TT att MH faller in på "fel spår" pga JJ och det är osämjan mellan JJ och TT?

Tjafsade de möjligen om det när de var ute och man bestämde sig för att ta diskussionen hemma hos JJ istället för att undvika andras öron. Där hemma har TT hotat att berätta för MH föräldrar och eventuellt resterande församling om sin oro, MH har fått panik av rädsla för utstötning från familj och gruppen hon växt upp med, som ledde till att MH och JJ stod där med en död TT och dom sedan försökt ta sig ur situation?

Att de ingår i samma församling skulle kunna förklara varför TT svärmor inte hört något om MGM på ett år men tidigare gjort det, TROTS vad jag iaf uppfattat det som, ytlig bekantskap mellan tjejerna.

Sorry för ENORMT långt inlägg, är mitt första inlägg här någonsin men detta har snurrat i mitt huvud i dagar nu så skapade ett konto bara för att få ur mig denna känslan! 🤯

Någon annan som funderat I samma banor kring eventuellt motiv?

Sorry igen! 😬
Citera
2022-10-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colabullen
Pappans som begärt att hans medhjälpare försöka flytta fokus och låta folk överväga helt andra gärningmän? Är sånt här vardagsmat i Vetlanda?

Det var även en explosion under märkliga omständigheter i Vetlanda för några dagar sen. Söker man på Vetlanda här i brottsforumet får man upp mycket. Verkar vara en av dom mer kriminellt belastade orterna i Småland
Citera
2022-10-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colabullen

Rånet skedde typ 200-300 meter från McD och pojkvännens lägenhet.
Citera
2022-10-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Emån rinner ut i Grumlan.

Då kan det bli lite svårt att söka.

https://www.google.se/maps/@57.4075152,15.0858738,13.96z?hl=sv

Kanske det blir stopp vid Mela Kvarn:

https://www.google.se/maps/place/Mela+Kvarn/@57.4057397,15.0866132,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipOp6p7IAL6TzN74Rtlkh5BniF diKPB9h92U-9eP!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipOp6p7IAL6TzN74Rtlkh5Bni FdiKPB9h92U-9eP%3Dw214-h100-k-no!7i4000!8i1868!4m5 !3m4!1s0x465759e07cc08afb:0x94ee5d138649c5e7!8m2!3 d57.4057397!4d15.0866132?hl=sv

Fel! Emån rinner åt andra hållet
Citera
2022-10-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarien89
Det har sin källa i Nässjö kommun och rinner därefter genom Eksjö, Sävsjö, Vetlanda, Hultsfred, Högsby, Mönsterås och Oskarshamns kommuner. Emån rinner ut i Östersjön i norra delen av Kalmarsund

Med tanke på att det var blåsigt, så kan de ha gått relativt fort.. men sen fastnat på vägen..

Tack för utförlig information, vet inte vem de var som skrev att någon träffat på JJ och MH söndag morgon ute där och samtidigt sett JJs far. Om det stämmer så är ju de lätt de hetaste spåret
Citera
2022-10-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Tack för utförlig information, vet inte vem de var som skrev att någon träffat på JJ och MH söndag morgon ute där och samtidigt sett JJs far. Om det stämmer så är ju de lätt de hetaste spåret

Håller med dig, tydligen endel vittnen som sett detta och gått fram till bilen osv.. och någon som även sett JJ's pappa.. så om de inte är troll så borde de ju ha hamnat som info hos polisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in