Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag har tänkt samma sak och inte riktigt heller förstått nyttan med en lövblås.
Själv har jag bara två mindre träd på min tomt så det borde absolut vara en helt onödig pryl MEN mina grannar har träd i mängder och givetvis står de nästan allihopa längs min tomtgräns och jag får alla löven. I helgen krattade jag ihop 10 fulla IKEA-kassar och nu är det hälften så mycket till på tomten då träden inte fällt färdigt.
Hade det varit fina små björklöv eller så hade jag inte brytt mig men här pratar vi eklöv och lönnlöv i massor. Eklöven har en förmåga att inte heller förmultna och givetvis är den värsta ansamlingen över min plantering. Mina pallkragar fylls dessutom med lönnäsor och ekollon som jag heller inte vill ha där.
Så frågan är om en lövblås är det rätta eller om jag ska fortsätta med krattan. Det tar väl några timmar att kratta upp allt och även köra iväg det till återvinningen. Har funderat på en eldtunna också så grannarna får tillbaka lite av skiten deras träd släpper ner med rök från blöta löv. Är det egentligen någon mening med eldningstunna?
Ja testade ju kompisens lite snabbt och fick en helt annan syn på en blås.
Han hade en Makita av nåt slag, men när ja kollar på den ja tänkt köpa så verkar den va minst lika bra.
Tunna är väl ok att elda i tror ja. Har också funderat på att skaffa en men inte blivit av.
Är ju enkelt att bara borra några små hål längst ner i sidan så de blir bra drag.
Annars funkar ju en kompost eller att köra iväg skiten till tippen.
Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Får mycket löv å stora som fan på min tomt...brukar kratta det allra grövsta men sen tar jag min ryggburna 4taktare lövblås till resten...blir kanonbra ..haft i 4 år nu, användes ju till allmän städning av tomten med, helnöjd.
även bilen går fint, öppna alla dörrar å bara blåsa på,, eller tex garaget.
Jag har flera björkar på tomtgränsen som släpper en massa och sen rönnbärsträd med massa små och jobbiga löv. Även på försommaren kommer en massa frön flygandes från grannens träd, blir helt luddigt på tomten.
Sån på ryggen känns ju lite extremt (eller), är den på bensin?
Tänker att nackdelen med el kanske är att de inte håller så länge. Men jag har flera batterier att byta med om ja köper från Husqvarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
A.Selkirk
Lövblås är mycket bra till att exempelvis blåsa bort alla gamla löv som faller ned i häcken resp från uppfarten (om man har ytskikt av grus). Köp en billig, den funkar bra till sånt. Lätt värt några hundra kr även om den bara används 2-3 ggr/år.
Ja de lär ju finnas massa användningsområden.
Vad har du för någon och hur länge räcker batteriet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Du kan nog "skotta" snö med en bra lövblås också!

Ja du ser, ännu ett användningsområde

Får börja ha bilen ute när de snöar så kan ja blåsa ren bilen också haha
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Hur kraftig blås behöver man för att blåsa bort grus?
Är det inte risk att du "blästrar" grejor då?
Bilen kör man ju så klart ut först. Men annars är de inte mycket som tar skada. Ska ju inte blåsa omkring i alla riktningar utan all skit ska ju ut.
Luftkompressor funkar ju också men då måste man gå ganska nära och de är svårt att få skiten dit man vill på grund av för högt och smalt tryck.