Citat:
Som sagt, jag tycker inte gränsen mellan koloni och "moderland" är så glasklar många gånger. Se på Ukraina, vissa menar att det var en integral del av sovjet, andra menade att det var en koloni.
Irland såg väl många som en koloni - du kan hitta folk i Wales också som menar att de är en koloni.
Nationalstater som gett upp territorium till seperatister, vad jag vet:
Indonesien (östtimor).
Moldavien (Transnistrien) - de facto.
Sydafrika (Namibia) (inte säker, fritt ur minnet).
Irland såg väl många som en koloni - du kan hitta folk i Wales också som menar att de är en koloni.
Nationalstater som gett upp territorium till seperatister, vad jag vet:
Indonesien (östtimor).
Moldavien (Transnistrien) - de facto.
Sydafrika (Namibia) (inte säker, fritt ur minnet).
Moldavien har ju inte gett upp formellt.
Indonesien erövrade Öst Timor väldigt sent och kan inte sägas tillhöra indonesien proper-
Namibia vet jag inte hur vad som hände
Ryssland beter sig illa för att det är sent utvecklat. Se på andra länder som var sent utvecklade. Tyskland (Nationalstat 1870), Italien 1860-talet och Japan blev en riktig nationalstat vid Meiji-perioden under 1870-talet innan var det ett klan/feodalt samhälle. Andra västerländska länder var tidigare nationalstater. Det började redan under senmedeltiden för flera av länderna.
Ryssland var först ett imperium inte en nationalstat. Sen ett svart hål under kommunismen. Sen kommer det ut och ska vara en nyfödd nationalstat, som ska bete sig på ett speciellt sätt i en civiliserad värld. Landet klarar inte av det. Och det är inte så konstigt det är 400-500 år efter de andra. Ryssland är som en elefant i ett glashus. Dessutom känner sig landet svagt men vet att det borde vara starkt. Då går det åt skogen. Antingen så får man stora problem inom landet eller så tar man ut sina problem på sina grannar. Just nu är det Ukraina.
Hade Ryssland inte haft kärnvapen så hade det fått smisk av omvärlden.