2022-10-26, 08:09
Medlem
doctor-potatos avatar
Hej! Söker lösning på ovan nämnda problem. Kollat runt men lyckas inte hitta.

Har en pc med en 150gb hårddisk och hade tänkt prova nya Dragonflight. Problemet är att jag för det behöver ca 80+gb lagring.

Kollar jag under Enheter på hårddisken så står det 50gb ledigt. Kollar jag mer specifikt på filerna som finns på hårddisken så tar dom upp ca 40gb (windowsfiler, program etc). Det är alltså runt 60gb av osynliga filer som tar upp en massa onödig plats på min dator. Dessa måste jag ju på nåt sätt kunna rensa bort?

Har för mig att jag gjorde det som ung när det var Windows Xp, men har varit Mac användare nu senaste 8 åren så har helt glömt hur det var.

Har även en extra hårddisk inkopplad på ca 70gb. Denna är ju för liten för att kunna husera alla Wow-filer. Skulle man kunna installera "halva wow" på en hårddisk och "halva wow" på den andra?

Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig i detta.

Mvh
Citera
2022-10-26, 08:14
Medlem
Cc Cleaner?
Citera
2022-10-26, 08:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-potato
Du rensar. Tar bort speciellt filmer du har lagrat.
Citera
2022-10-26, 08:23
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du rensar. Tar bort speciellt filmer du har lagrat.

Har inga filmer eller nåt sånt. Problemet är ju att av 150gb är 40gb windowsfiler, programfiler och allt annat. Detta borde göra att jag har 110gb ledigt. Men icke, under enheter står det att jag bara har 60gb ledigt.

Det är alltså 50gb av "osynliga filer" som jag alltså inte ser och därmed inte (så lätt) kan ta bort.
Citera
2022-10-26, 08:29
Medlem
sommarlovs avatar
Ta bort alla återställningspunkter, utom den sista.
Citera
2022-10-26, 08:41
Medlem
Testa att klicka på Start längst mer till vänster på skärmen Sen administrationsverktyg för Windows sen diskrensning..Se till att klicka i även systemfiler när sökningen är klar-Borde ju ta bort en hel del dynga..
Citera
2022-10-26, 09:02
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ta bort alla återställningspunkter, utom den sista.

Vill du vidareutveckla. Vart hittar jag dem?
Citera
2022-10-26, 09:47
Medlem
covf33fs avatar
Du kan köpa en terrabyte eller två för priset av en pizza på tradera och slippa det här nu och i framtiden annars
Citera
2022-10-26, 10:11
Avstängd
Det kan finnas partitioner där t ex win backup finns https://www.pcworld.com/article/420357/windows-10s-hidden-hard-drive-partitions-how-to-find-them-how-to-remove-them.html
Citera
2022-10-26, 10:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej! Söker lösning på ovan nämnda problem. Kollat runt men lyckas inte hitta.

Har en pc med en 150gb hårddisk och hade tänkt prova nya Dragonflight. Problemet är att jag för det behöver ca 80+gb lagring.

Kollar jag under Enheter på hårddisken så står det 50gb ledigt. Kollar jag mer specifikt på filerna som finns på hårddisken så tar dom upp ca 40gb (windowsfiler, program etc). Det är alltså runt 60gb av osynliga filer som tar upp en massa onödig plats på min dator. Dessa måste jag ju på nåt sätt kunna rensa bort?

Har för mig att jag gjorde det som ung när det var Windows Xp, men har varit Mac användare nu senaste 8 åren så har helt glömt hur det var.

Har även en extra hårddisk inkopplad på ca 70gb. Denna är ju för liten för att kunna husera alla Wow-filer. Skulle man kunna installera "halva wow" på en hårddisk och "halva wow" på den andra?

Mvh

Oerhört potent rensare - https://dism.en.softonic.com/
Aktivera "Expert Mode" i Settings. Personligen använder jag alla rensposter.

Efter en uppdatering ny/ominstallation rensar jag med Dism++ och det handlar alltid om GB:s man blir av med. Vid ny/ominstalleringar så lämnar ju Windows en massa rester förutom en massa cache som man inte behöver, Dism++ rensar det. Denna cache växer sig enorm över tid. Har du aldrig rensat och ditt Os är några år gammalt så borde du kunna rensa, minst 15-20GB, men troligen mycket mer.

Pagefilen, strömsparläge/hibernate och återställningspunkter tar upp en hel del också.

Innan du börjar är görandet av en extern systemavbildning bäst att utföra.
Senast redigerad av 1FF 2022-10-26 kl. 10:32.
Citera
2022-10-26, 10:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Vill du vidareutveckla. Vart hittar jag dem?
Men googla lite, jag sitter på en trött telefon här....
Citera
2022-10-26, 11:42
Medlem
Citat:
Har inga filmer eller nåt sånt. Problemet är ju att av 150gb är 40gb windowsfiler, programfiler och allt annat. Detta borde göra att jag har 110gb ledigt. Men icke, under enheter står det att jag bara har 60gb ledigt.

Det är alltså 50gb av "osynliga filer" som jag alltså inte ser och därmed inte (så lätt) kan ta bort.
Ladda ner Windirstat så säger den dig vilka filer som tar upp vilket utrymme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in