2022-10-25, 21:54
Medlem
Har tidigare varit skeptisk till MGM skuld och varit förbryllad över hur lite som har kommit ut i media. Men det flera grannar berättar, att man ska ha hört ljud som lät som att någon hamrade och att en av dom funderade på att ringa polisen knyter detta i säcken för mig.

Tänk om nån hade ringt polisen. Tänk om svenskar kunde sluta vara så konflikträdda. Hade T varit i livet då?
Citera
2022-10-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
"Hej, vi ringer från Flashback, kan vi ställa lite frågor?"

Vanliga telefonsamtal är underskattat i dessa TikTok-tider.

Man kan ju inte få mer än ett nej. Jag har presenterat mig som Avel på Flashback vid minst ett tillfälle på telefon.

Vad jag menar är att visst är det att störa kanske och man inte får svar pga förundersökningen men vill/vågar nån så är det bara att köra på tänker jag.
”Hi, it’s your actual mom.”
Så förvånad nån skulle bli…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det hördes höga dunsar från lägenheten, men inga skrik? Lite dödsångest borde hörts åtminstone. Sedan kan man ju förstås tro att den misstänkte direkt efter att ha slagit ihjäl Tove (dunsarna) drog till Donken för att köpa lite mat. Det ger ju lite Långshyttan-vibbar. Men vi får nog vara realistiska. Dunsarna var något annat än att Tove blev ihjälslagen, för då hade polisen garanterat hittat spår och häktningen skulle vara mord och inte människorov.

Tänker på ifall man vill förstöra bevis eller liknande. Kanske användes den där grepen som JJ annonserade på Marketplace?
Citera
Medlem
Det är ett jäkligt udda case, inga tvivel om det (och yes - jag är inte först på den bollen...)

TTs involvering
Jag håller det helt för otroligt att JJ inte är involverad i dråpet/mordet av TT.

Det är helt enkelt för mycket som talar för hennes aktiva involvering:
  1. Hon var en av de sista som, såvitt bekräftat, såg TT vid liv.
  2. Bråk mellan TT och JJ under kvällen.
  3. JJ har varit på samma ställe/ställen som TT under sen natt.
  4. Dunsar från JJs lägenhet till den grad att granne knackar på för att se vad som händer (och, såvitt vi vet, inte får någon respons från lägenheten). Och ja, jag tror inte alls på högtalardunsar e.d.
  5. TT har varit i JJs lägenhet under lördagsnatten.
  6. Bristande samstämmighet med MH:s vittnesmål.
  7. Flytt av cykel från JJs lägenhet (varför flyttad, varför inte nyttjad vidare av TT under kvällen).
  8. JJ har tagits in på en paragraf 7-utredning (absolut inte indicie för händelsen, men för att något är markant avvikande med hennes personlighet).
  9. JJ får på "random" (hade hon haft en bra och trovärdig förklaring så hade hon släppts vid det här läget) skjuts av en granne till mcdonalds ca kl 03 på natten och där möter några helt andra.
  10. JJ har häktats. Det kan finnas bevis i hennes lägenhet som vi inte känner till än (och yes, det är svårt att att säga att det pekar på att hon har gjort något men jag tror att det finns finns teknisk bevisning i lägenheten som knyter ett dåd till TT - bl.a därav häktning).
Motiv
Jag tror tyvärr inte det krävs så mycket ibland. Ingen lesb-härva, ingen svartsjukt utan bara ett bråk som urartar med exakt fel människor under exakt fel omständigheter.

Trafficking
Ang trafficking och ev. Twin Peaks-scenario. Lockande, men det här är Vetlanda. Inte London. Inte Aruba.

Grannarna
Jag tror för övrigt det kan och jag säger kan vara två olika grannar.

Den ene, skjutsaren, misstänkt med tanke på skjuts kl 03 på natten - men kan samtidigt vara en oskyldig pensionär som möts av en ung, manipulativ (som det sägs), ung tjej som säger t.ex "Mina kompisar är på Mcdonalds och jag kan inte ta mig dit men måste dit pga X/Y/Z. Många i den äldre generationen (eller från helt annan kultur, t.e.x indisk, bl.a pg.a språkutmaningar eller bara annan kultur) är väldigt vänliga och uppvuxna i ett helt annat samhälle än dagens. Skulle en ung (och manipulativ...) tjej knacka på mitt i natten och ge en bra (vilket TT kan eftersom hon påstås vara hyfsat smart) förklaring till varför hon behöver skjuts så skulle nog fler ställa upp än man tror. Så, det kan röra sig om en och samma granne (som inte alls behöver ha haft sex med någon av MGM). En tanke är då att skjutsaren inte haft något med dådet och dess efterföljande konsekvenser att göra utan är bara en snäll granne. Ta t.ex. hamsterbolls förklaring "Eller så säger hon ”fan förlåt jag skulle fått skjuts till McDonalds av en polare men hon har däckat i soffan så jag blev sur och slog i väggen…” och så erbjuder han sig att köra istället"

Annars är skjutsaren inte den samma som den andra, påknackaren. Påknackaren har i såfall inte fått någon respons utan tvingats nöja sig med att det i samband med, eller dessförinnan, knackningen blev tyst. Därefter gått och lagt sig.

Jag tror faktiskt inte på en skjutsare som medvetet varit aktiv involverad i dådet eller hanteringen av dådet. Jag tror att det hade röjts nu eller åtminstone att vederbörande hade häktats. "Livets hårda skola" - ja, fast det finns det för många av i dagens Sverige.

Koppling till pojkvännen
Jag tror inte på någon koppling till Al*n, pojkvännen, trots vad som nämnts om silvrig BMW. Det är för vanligt med bilar som matchar den beskrivningen och hade polisen öht trott på spåret hade Alb*n häktats och man hade inte fortsatt häktat tjejerna (att de skulle stå i maskopi är alldeles för osannolikt).
Citera
2022-10-25, 21:56
Medlem
Etrades avatar
Från aftonbladet:
"Grannar ska ha hört dunsar där inifrån, som att någon sparkade mot väggen, men ingen öppnade när det knackade på dörren, enligt uppgifter till Aftonbladet."
Precis som jag skrev innan, det framgick inte om någon öppnade..
Citera
2022-10-25, 21:58
Medlem
Jag vet inte om detta spekulerats i tidigare, men jag kör:

TT studerar i Linköping, men har en kille hemma. Oavsett ålder, skulle många killar bli uttråkade/känna sig förbisedda/ensamma när de har ett långdistansförhållande - men absolut i tidiga 20.
Säg att han får kontakt med någon annan, kanske en av MGM, och inleder ett förhållande.

Detta skulle ju förklara varför TT var upprörd och ville hitta sin vän, och varför de senare bråkar.
Tjejer bråkar om tillit och killar, och om detta vore fallet är det ju de två kombinerade.

Säg att alla GM inte är stendumma och handlar på infall, utan är pålästa i rättssammanhang och eventuellt läst på om ett fall eller två här på FB?

Att hans telefon inte lämnar sin plats menar ju inte att han inte gjort det?
Att han "kollat läget" inte nödvändigtvis betyder att det är gjort av välmening, utan att kolla när hon faktiskt ska lämna sitt läge?
Att han och en eller två av MGM gjort planerna ihop, väldigt noggrant, och att de nu tiger för att en av dem har en kärleksrelation med honom?

I don't know dude, men det är något jag inte riktigt kan släppa här.
Citera
2022-10-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Har tidigare varit skeptisk till MGM skuld och varit förbryllad över hur lite som har kommit ut i media. Men det flera grannar berättar, att man ska ha hört ljud som lät som att någon hamrade och att en av dom funderade på att ringa polisen knyter detta i säcken för mig.

Tänk om nån hade ringt polisen. Tänk om svenskar kunde sluta vara så konflikträdda. Hade T varit i livet då?

Och att ingen öppnar dörren är ju ett illavarslande tecken. Hon kanske trots allt blev strypt strax efter 02:30 efter hon ringt pojkvännen och sagt att hon var på väg hem. För att bemästra det behövdes nog båda två.
Citera
2022-10-25, 21:59
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Stämmer det att JJ inhyste några gossar i sitt hem som nyss hade rånat en butik?
Va
Citera
2022-10-25, 21:59
Medlem
När var sista samtalet mellan T och pojkvännen? 2.30? Är det samma tidpunkt som grannen uppger att det har hörts ljud från JJs lägenhet och att man har knackat på? Är väl denna grej som motsäger varandra isåfall.
Citera
2022-10-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Va

Det är en trådsanning. Eller snarare trådlögn. Väldigt obekräftat och vagt.
Citera
2022-10-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vart står det att ljuden ska ha påmint om hammarslag? Står inget i länken du länkade.
"En av grannarna säger att det lät som slag i golvet och hen tänkte 'är det nån som hamrar nu vid den här tiden?'"

Det ska också vara vid 02:30 dunsarna hördes enligt det där. Precis efter hon ringde till pojkvännen isåfall..
Citera
2022-10-25, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ska ha varit två olika grannars som hört dunstar och slag som påmint om hammarslag runt 02:30 En av dom övervägde att ringa polisen och en var även uppe och knackade på utan att dörren öppnades.

Hon ska ha fått skjuts till McDonalds runt 03:00 av en granne för att hämta mat och väl där gått fram till en bil och pratat med personerna innan hon åkte hemåt igen.

https://sverigesradio.se/artikel/hoga-dunsar-i-lagenheten-sen-kordes-misstankta-kvinnan-till-mcdonalds

Slag i golvet, jag utesluter inte styckning.

Vill minnas att grannar till K.J. i Boden som styckade V.B. vittnade om liknande ljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in