2022-10-25, 20:44
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Apropå trisslotter, BTC bryter $20k. Vet att du avskyr crypto, men ett bra bet är ett bra bet alldeles oavsett.. https://www.youtube.com/watch?v=ewRjZoRtu0Y

Jag skulle hellre köpa krypto än smart wires iaf, även om jag inte ser poängen med btc så kommer iaf inte btc att bli värdelösa inom några månader

Vänta in att BTU går ner till ca 20 usd, handla och invänta del 2 av energikrisen är mitt tips för veckan.
Citera
2022-10-25, 20:48
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag skulle hellre köpa krypto än smart wires iaf, även om jag inte ser poängen med btc så kommer iaf inte btc att bli värdelösa inom några månader

Vänta in att BTU går ner till ca 20 usd, handla och invänta del 2 av energikrisen är mitt tips för veckan.

Vet inte vad jag ska tro om kolgruvor rent generellt. Sålde Arch med förlust idag, då momentum är rejält risigt. Jag vill ha det som går upp, inte ned.
Citera
2022-10-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Här är två tips det är bäst att undvika.

Aegirbio är det största bluffbolaget på börsen, läs mer i länken. Att rekommendera Aegirbio är
ett säkert tecken på att du INTE ska lita på den personen.
Ja, nu var det inte en rekommendation av bolaget i sig. Jag tar för givet att exakt alla här har följt turerna i Aegirbio. Men även i dåliga företag kan kursen tillfälligt röra sig uppåt av olika anledningar. Läs gärna på om vad en short squeeze är. Jag hade ju rätt.
Citera
2022-10-26, 09:40
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Ja, nu var det inte en rekommendation av bolaget i sig. Jag tar för givet att exakt alla här har följt turerna i Aegirbio. Men även i dåliga företag kan kursen tillfälligt röra sig uppåt av olika anledningar. Läs gärna på om vad en short squeeze är. Jag hade ju rätt.

Jag vet vad en squeeze är, men eftersom utlåningen i Aegirbio är under 1% så utesluter jag att det var skälet till uppgången. Det har varit lika stor utlåning i Aegirbio i över 6 månader, så de behöver nog inte oroa sig. Så även om kursen gick upp så var det inte pga någon squeeze.

Snarare så blev naiva investerare återigen lurade av hausstroll på sociala medier och ordsallad från bolaget.

Jag har sett liknande retorik många gånger, alltså att folk slänger sig med lite ekonomiska termer för att verka pålästa och när man inte håller med ska man alltid läsa på om något. När man som jag hållit på i över 30 år med aktier så känner man igen nonsens när man ser det
Lycka till med spelandet iaf
Citera
2022-10-26, 11:52
Medlem
AAC Clyde space

Slaktats brutalt detta år..

Länder öser in pengar i sektorn ..

I dagsläget har man en orderbok om 400 MKR. Man har levererat PM om 70+ MKR i år och utöver det fylls orderboken från kvartal till kvartal med mellan 10-30 MKR från redan befintliga kunder. Man har under flertalet kvartal haft en orderbok om ca 400 MKR medan omsättningen ökat.
Målet är att omsätta 220+ MKR i år, 500 MKR 2024 och positivt EBITDA samt positivt kassaflöde för helåret 2023.
Xspancion, som är AACs blivande egna konstellation går snart in i den 3:e och sista fasen inför stundande uppskjutning och idriftdtagande. Denna fas värderas till 100+MKR och
PM väntas innan årets slut. Kassa om 46MKR i slutet av Q2, beräknas räcka in i H2 2023, dvs tills man når positivt kassaflöde.

Målsättningen är alltså att hela bolaget visar svarta EBITDA siffror under 2023. Redan idag går 3 av dotterbolagen med vinst. (Space Quest, Omnisys samt Hyperion).

Kunder där AAC är med och bygger konstellatior är bland andra:
SAAB/Orbcomm - Framtidens kommunikationssystem för sjöfarten. Potentiellt upp till 100 satelliter
Horizon - Signalspaning. Minst 20 satelliter
Eutelsat - IoT. Ca 25 satelliter
OMS - Väderanalyser. Över 40 satelliter

AAC befinner sig i startgroparna för att vara delaktiga i upp emot 10 olika satellitkonstellation. Varav 2-4 egenägda.
Det kan handla om allt mellan 10-100 satelliter som man kommer vara delaktig i att bygga och operera.
Enligt tidigare beräkningar så bör den totala summan för detta överstiga 5 MDKR.
Inkommna ordrar är max 1/10 av detta.

Sedan har vi såklart SDaaS, där vi med egna konstellationer kan bredda kundbasen enormt utan att kostnader skjuter i höjden.

Befintliga kunder inom SDaaS är bland andra:
NASA, Amerikanska flottan & flygvapnet, LeoStella och Wyvern.

Direktförsäljning av marknadsledande produkter och komponenter bygger även det ut orderboken. I dag består ca 1/3 av orderboken av ordrar på produkter och komponenter.

Börsvärde idag exkl kassan är 215 MKR.
Citera
2022-10-28, 21:12
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Vet inte vad jag ska tro om kolgruvor rent generellt. Sålde Arch med förlust idag, då momentum är rejält risigt. Jag vill ha det som går upp, inte ned.

Mjahapp.. Dagen efter att jag sålde mina ARCH gick de upp 14%. Det är varken första eller sista gången jag klantar till det..
Citera
2022-10-30, 09:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktietips2121
Ännu ett nytt PM IDAG FRÅN Urb-it DHL SAMMARBETE

Urb-it ja....
Citera
2022-10-30, 10:32
Medlem
Sqeptisks avatar
Vet inte vem som myntade uttrycket:

"Börsens främsta uppgift är att skilja småsparare från deras pengar"

Lite bryskt uttryckt kanske, men efter att ha läst lite i den här tråden är jag nog trots allt benägen att hålla med
Citera
2022-10-31, 02:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Urb-it ja....

"Ännu ett nytt PM IDAG FRÅN Urb-it DHL SAMMARBETE"

Hmm, undrar om de skickade ut ett PM där ordet samarbete var felstavat, vore skoj.
Citera
2022-10-31, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Vet inte vem som myntade uttrycket:

"Börsens främsta uppgift är att skilja småsparare från deras pengar"

Lite bryskt uttryckt kanske, men efter att ha läst lite i den här tråden är jag nog trots allt benägen att hålla med
Kan hända? Men vad kan du då komma med för aktietips som vet så mycket?
Citera
2022-10-31, 12:20
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
AAC Clyde Space
...

Lite medvind senaste dagarna, men fler verkar vilja sälja än köpa (där jag kikar).
Nästa rapport blir intressant
Citera
2022-10-31, 21:12
Medlem
brolinlevers avatar
Höstens hype kan mycket väl bli oljeservice, det har redan varit en del rusningar och vi som var inne tidigt har fått bra betalt.

Jag tror fortfarande man kan få fin utveckling i både en del större och väl utvald juniorer. Personligen tog jag vinst i WCW idag, men de kan mycket väl fortsätta uppåt. Ligger kvar i Ensign och Ranger energy, de större kan ni enkelt hitta själva om ni föredrar storlek, mindre risk i det.

Kan säkert finnas bättre små bolag, men av de jag hittat känns de här två bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in