2022-10-20, 09:11
Medlem
Cream-and-Cookies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinderella87
Hej, när ni skriver V1, är det V1 med 0,6 dosen eller när ni övergått till 3 mg dosen?

Tack så mycket!

Vecka 1 är 0,6 dosen. Vi har i samråd med läkaren höjt dosen varannan vecka istället för varje vecka. Någon mer som gjort så?
Citera
2022-10-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cream-and-Cookie
Vecka 1 är 0,6 dosen. Vi har i samråd med läkaren höjt dosen varannan vecka istället för varje vecka. Någon mer som gjort så?

Vi har fått instruktioner att höja varje vecka. Dock ser vi ingen påverkan eller ner på vågen så jag hoppades att det skulle vända när vi höjer dosen. Men det kanske det inte gör om det för er andra funkat från den låga dosen
Citera
2022-10-22, 10:05
Medlem
Citat:
Hej! Vi har försökt länge med att skapa ett konto här för ge vår info om Saxenda. Äntligen så är vi här!

Här kommer våran resa…

V.1 Mrs 88,2kg - Mr 115,5kg
V.2 85,1kg - 111,4kg
V.3 83,2kg - 109,9kg
V.4 82,6kg - 109,6kg
V5. 81,4kg - 108,3 kg

Uppdaterar med tiden om intresset finns ☺️

Hur har det gått för er sedan vecka 5?
Ungefär vad äter ni, upplever att min läkare inte sa mycket alls om kosten. Jag skall börja imorgon när jag fått mina sprutor.
Citera
2022-10-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamboo492
Wow! Snyggt jobbat!!! Jag började med Saxenda idag och ser fram emot hur det kommer att gå i höst.

Hur har du ätit? Någon speciell kost/diet?

Hur går det för dig?
Citera
2022-10-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellina77
Vägde 102 den 1 maj 2022 när jag började med Saxenda. Idag 29 aug väger jag 80 kg. På 4 månader har jag gått ner 22 kg, jag har 5 kg till. Jag har haft ALLA biverkningarna, men de går över inom nån vecka, så härda ut. Saxenda har förändrat mitt liv. Den har även minimerat mina migränanfall. Har knappt haft migrän på 4 månader

Här verkar det ha gått undan rejält, hur går det för dig nu? Har du börjat trappa ner dosen nu?
Citera
2022-10-23, 11:15
Medlem
Cream-and-Cookies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annestorp
Hur har det gått för er sedan vecka 5?
Ungefär vad äter ni, upplever att min läkare inte sa mycket alls om kosten. Jag skall börja imorgon när jag fått mina sprutor.

Hej!

Nu väger vi 78kg och 107kg. I början ville man inte äta alls.. som någon skrev ”ett ägg och kaffe räckte hela dagen” stämde in på oss med. Killen tränar tungt så han har inte den märkbara skillnaden som jag eftersom han bygger och är tvungen att äta lite mer.

Sen blir man ju lite skadad också man tänker mycket på vad man stoppar i sig. Men vill ju inte förstöra detta. Men vi tvingade i oss mat regelbundet, man skall ju ändå äta.

Träning är det absolut bästa du kan göra i samband med medicinen. Dubbla effekt och ett välmående.

Blir ju en enorm skillnad på träningen när man tappat så många kg. Blir ju lättare att röra på sig.

Lycka till!
Citera
2022-10-23, 14:20
Medlem
Jag har fått recept, men väntar en vecka då jag har en utlandsresa några dagar planerad! Känns som man inte vill starta upp inför en långweekend!
Citera
2022-10-23, 15:52
Medlem
Citat:
Hej!

Nu väger vi 78kg och 107kg. I början ville man inte äta alls.. som någon skrev ”ett ägg och kaffe räckte hela dagen” stämde in på oss med. Killen tränar tungt så han har inte den märkbara skillnaden som jag eftersom han bygger och är tvungen att äta lite mer.

Sen blir man ju lite skadad också man tänker mycket på vad man stoppar i sig. Men vill ju inte förstöra detta. Men vi tvingade i oss mat regelbundet, man skall ju ändå äta.

Träning är det absolut bästa du kan göra i samband med medicinen. Dubbla effekt och ett välmående.

Blir ju en enorm skillnad på träningen när man tappat så många kg. Blir ju lättare att röra på sig.

Lycka till!

Låter som det går riktigt bra för er, jag känner samma att det är svårt att få i sig mat eftersom man inte längre känner varken speciellt mycket hunger eller sug men absolut viktigt att ändå få i sig tillräckligt för att kunna fungera ordentligt. Det skall/måste ju funka sen när man slutar med.

Mitt mål är att kunna springa mer och göra HIIT då det egentligen är något jag gillar att göra men än då länge nöjer jag mig med långa promenader 😊

Det får visa sig hur det går lite längre fram när jag börjar se effekt 💪🏼
Citera
2022-10-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appleseeds
Jag är på tredje veckan nu, snart fyra, nere på 115kg från 123kg när jag började! Att börja med saxenda är det bästa jag gjort. Illamående är att vänta, för mig var det värst efter uppgången från 0.6 till 1.2

Sen skulle jag säga att ha saft (inte sockerfri) nära till hands. Vissa dagar, speciellt i början, var det lätt att glömma äta/inte få i sig tillräckligt så blodsockret blev väldigt lågt, alltså på gränsen till att jag svimmade. Då hjälpte saft! Finns säkert bättre alternativ men det funkade bra för mig.

Lycka till på resan, berätta gärna hur det går på vägen!

20 Augusti med en vikt på 107,8 kilo började jag ta Saxenda. Hunger och törst försvann i praktiken omedelbart.
Nu 7 veckor senare, med en hel del biverkningar som framförallt illamående och lite konstig mage så är jag på 97,5, alltså tappat 10,2 kilo.
Äter betydligt mindre, tränar bara lite via golf och promenader, äter mycket frukt och grönt samt väldigt lite kolhydrater. Så för mig har Saxenda fungerat över mina förväntningar.

MEN

Har känt mig låg, konstig syn, kramp ibland och svag. Provade detta med saft, eller i mitt fall Juice för 7 dagar sedan och tack för det rådet. Dagar med ett glas Juice då och då har tagit bort denna känsla så jag förstår ju nu att jag haft väldigt lågt blodsocker under den inledande Saxenda behandlingen.

Ämnar fortsätta behandlingen under 5 månader för att sedan se om jag vill fortsätta eller inte, men så här långt har det funkat bra även om det vissa dagar varit lite snurrigt och med illamående.
Senast redigerad av carefullistener 2022-10-24 kl. 08:29.
Citera
2022-10-24, 10:45
Medlem
Är det bara jag som fortfarande efter 5 veckor med saxenda är hungrig och har sötsug?
Gick snabbt ner 5 kg, men sedan stått stilla.
Citera
2022-10-25, 08:55
Medlem
Verkar som det går segt hos oss.

Jag och mamma har gått ner vars 2 kg på 2 veckor. Bättre än inget. Någon mer som har en så långsam viktnedgång som vi har? Vi ska upp till 1,8 mg imorgon.
Citera
2022-10-25, 20:34
Medlem
Hej 2 kg på 2 veckor är väl jättebra. Jag har gått ner 17 kg på 17 veckor och jag är helnöjd.
Kämpa på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in