2022-10-25, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om man tänker sig ett sånt här scenario då att de följs åt hemåt från Nöjet och cykeln kommer inte med hela vägen dit?

Se Googles föreslagna promenad från Nöjet via Gränsgatan 16 där cykeln hittas, till JJ som bor på Storgatan 71:

https://www.bildtagg.se/bild/ps5w5y4gt1c4a2olarax16s

Sen jämför vi med om de gått Googles föreslagna väg direkt från Nöjet till JJ på Storgatan 71:

https://www.bildtagg.se/bild/n1tj975x970zzja1p5x7lk6x

Promenaderna tar enligt Google 17 minuter respektive 16 minuter.
Inte så stor skillnad.

Vad enligt allt som framkommit säger att TT faktiskt var med upp i lägenheten?

Kanske hände nåt på väg hem till JJ?

Hände något och sen var det bara TT:s mobil som kunde placeras i JJ:s lgh för någon tog med sig den dit som inte var TT?

Knuffades och misshandlades TT vid skogspartiet norr om Västra Slottsgatan eller på Gränsgatan och cykeln blev kvar där i krokarna, hittades och ställdes mot första bästa fasad? Något tilltufsad?

Jag var också inne på det spåret tidigare i tråden. Det känns för mig som mest troligt.
Men samtidigt finns uppgifterna från grannarna om de kraftiga dunsar som de hört från lägenheten. Nu går ju dessa att förklara på annat sätt än att någon blir ihjälslagen, men med tanke på vad som har hänt så finns det ju stor risk att det förhåller sig på det viset.

Om man bor i ett så litet hus, med ett fåtal grannar, så har nog de flesta ganska bra koll på varann.
Man borde ju själv vara medveten om hur pass lyhört det kan vara i det huset. Om man då slår ihjäl någon i sin lägenhet och det blir ett jäkla oväsen, så borde ens första tanke vara att dämpa sig för att grannarna kan höra. Om dessutom en granne kommer och knackar på efter allt oväsen så borde man som gärningsman vara riktigt rädd.

Grannarna verkar ha bra koll på saker som händer i huset. De hade koll på höga dunsar, spring i trappen och även när JJ lämnade lägenheten. Med tanke på allt liv bara någon timme innan, så bör grannarna med största sannolikhet också ha haft koll på om en bil skulle köra upp på baksidan och man lassar något stort och tungt i bilen.

Om jag själv var gärningsman så skulle jag inte ens våga släpa ut en kropp från huset efter allt liv jag tidigare fört. Jag skulle garanterat känna "all eyes on me", men alla är vi ju olika och är man i panik så tänker man säkert annorlunda.

Jag skrev tidigare att dunsarna i väggen lika gärna kan röra sig om att JJ flydde upp i sin lägenhet efter att hon råkat orsaka Toves död någonstans utomhus. I frustration kan hon ha slagit och sparkat på saker för hon inser att nu är livet förstört.

Varför hon tagit med sig Toves telefon till lägenheten kan ju ha flera orsaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Jag satt imorse och funderade på varför inte mer hade tagits reda på vad gäller grannarna på JJs address. Grannen som påstår att det hördes ljud kan ju lika gärna vara inblandad i det hela och uttalar sig om ljud för att försöka ge någon annan skulden.

Och varför är det inte fler grannar som uttalat sig om att de har hört ljud från lägenheten? Expressen intervjuade ju nån äldre som bodde där som påstod att han inte hade hört nåt.

Och nu kan man läsa att den här grannen har skjutsat MGM till McDonalds. Nej, något stämmer inte här. Det blir bara konstigare och konstigare.

Hur är alla telefoners positioneringar minus för minut?
Har den andra tagigt T:s mobil på annat håll för vilseledning?
Var hon kvar i lgh och städade.. medan JJ åkte till McD ?
Var alla tre telefoner tillsammans när T:s dog?
Citera
Medlem
Är det en granne som är uppe och knackar på och sen en annan granne som skjutsar till Mcd?

Det här blir bara konstigare och konstigare.
Citera
2022-10-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Jo men såklart det är bra med civilkurage. Utvecklingen från att grannen hörde ljud i lägenheten (man tänker sig nån tanta som kommer på två dygn senare att nog hörde den visst märkliga ljud den där natten) till att grannen faktiskt gick upp och knackade på.
Redan där är det avsevärda skillnader på vad man bevittnat, till att nu är det i själva verket just den grannen som körde iväg henne till McD.
Jag får inte ihop det, är dom grannar eller vänner, rent av ovänner kanske?

Grannen och MGM har helt uppenbart ett sexuellt förhållande. Finns inte en snöbolls chans i helvetet att han skulle gett henne skjuts kl 3 på natten om hon inte erbjöd honom en ”åktur” i gengäld.
Citera
2022-10-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tur att du inte är polis.

Allt går naturligtvis inte att undersöka direkt utan man prioriterar. Stråltanter och ufologer hamnar långt ned. Dina teorier likaså.

Säkert sjua på bollen här, men polisen har alltså inte längre någon hund som endast detekterar lik. De kriminalsökhundar som finns kan söka efter flera olika saker, som narkotika, sperma – och lik.

Sluta häng ut karln som sexualsadist. Han är normal BDSM-utövare. Det betyder inte att man kidnappar och sadistmördar unga kvinnor. Det har dessutom skrivits i tråden att han använt skriftliga kontrakt för samtycke. Tills någon har något mer än att han tycker om att nypa sin tjej i bröstvårtorna och slå henne med en mockaflogger får vi nog lugna ned oss lite med teorierna.

Dessutom är det förstås inte så som du tror att det ”oftast” blir ”råare eller mer extremt”.

Man ”tömmer mobilen”. Detta görs på polisens nationella forensiska centrum, NFC.

De vet förstås vad de gör och ”förstör” inga bevis. Däremot är de förstås, likt så många andra, underbemannade och har kötid som är extrem även vid prioriterade fall.

(Sen har du inte rätt i hur en modern mobil raderar saker och undviker att exempelvis Apple har enkla inställningar för att hjälpa användaren radera sin mobil helt, men det får vi ta i en dedikerad tråd om du vill.)

Det borde väl komma någon den här veckan även om de inte har något direkt nytt att berätta. Annars är det faktiskt lite underligt.

Jag vet hur man tömmer en mobil. Och jag hänvisade i tidigare inlägg här vilka hjälpmedel polisen använder. För att folk skulle kunna googla. Det skulle du också kunna göra för att lära dig lite mer hur det funkar.

”Tömningen” gjordes tidigare ofta lokalt och nu finns det lite mer regionalt samarbete kring den biten.
”Regionalt IT-brottcentrum” kan du googla för att se hur ett sånt fungerar.

Anledningen till att man styrde upp detta var för att kraftsamla resurser.

Som då t.ex minskar risken att en IT-forensiker gör barbeque av en Samsung-mobil hen ska tömma för den personen har inte rätt kompetens för viss typ av tömning.

Det jag menade med ”förstöra”.

Till NFC så kan lite knepigare ärenden skickas. Men alla mobiler töms inte där. Men även de går bet ibland.

Sen skriver du ” Apple har enkla inställningar för att hjälpa användaren radera sin mobil helt, men det får vi ta i en dedikerad tråd om du vill”

Jag vill ta det nu.

Ser det så enkelt ut mitt i natten under stress när man typ mördat nån kanske?

https://support.apple.com/en-us/HT201351

Sen menade jag inte att de har raderat hela mobilen. Utan enstaka meddelanden eller bilder kanske. Som då kan återskapas av IT-forensiker. Som då håller till även på andra ställen än på NFC som sagt var.
Citera
2022-10-25, 20:36
Medlem
Någon som kört en granne till mcdonalds kl 4 på natten någon gång? Känns som alla ljuger i den här historien.
Citera
2022-10-25, 20:37
Medlem
Varför släpper polisen dessa uppgifter just ikväll och inte tidigare? Antar att man utrett grannen i ett par dagar och tror att det inte finns något mer att hämta där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Jag satt imorse och funderade på varför inte mer hade tagits reda på vad gäller grannarna på JJs address. Grannen som påstår att det hördes ljud kan ju lika gärna vara inblandad i det hela och uttalar sig om ljud för att försöka ge någon annan skulden.

Och varför är det inte fler grannar som uttalat sig om att de har hört ljud från lägenheten? Expressen intervjuade ju nån äldre som bodde där som påstod att han inte hade hört nåt.

Och nu kan man läsa att den här grannen har skjutsat MGM till McDonalds. Nej, något stämmer inte här. Det blir bara konstigare och konstigare.

Precis så.

Grannar brukar inte random-skjutsa folk till Donken efter 03:00 på Söndagmornar...

Jag vill se inköpskvitto, videofilm eller något annat bevis på att de faktiskt varit på Donken. Ger inte mycket överhuvudtaget för den här grannens vittnesuppgifter. De betyder noll så länge de inte styrkts.

Utgår ifrån att polisen jobbar med att bekräfta detta besök.

Sen går det ju att ha två tankar i huvudet samtidigt. Man kan BÅDE frakta en kropp och stanna på Donken även om det är ganska osannolikt.

Annars passar det ju otroligt bra för en medskyldig granne att skylla på "konstiga dunsar" och sen påstå sig att skjutsad någon till Donken klockan 03:00 (så man har en förklaring varför man själv lämnade lägenheten denna tidpunkt en söndagmorgon...) och att JJ dessutom träffade andra killar på Donken.

En ganska bra historia att dra om man själv har nått med detta att göra.

Som sagt, kolla upp grannen.
Citera
Medlem
Foolsgames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Någon som kört en granne till mcdonalds kl 4 på natten någon gång? Känns som alla ljuger i den här historien.

Grannen kanske gjorde det för att få lugn och ro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johann78
Det är ju å andra sidan inte svårt att dra hem en app som skriver över allt ledigt utrymme ett tiotal gånger för att det inte ska gå att återläsa borttagen data. Har de dessutom använt en e2e-krypterad app som Signal så finns heller inget sparat online. Något som nittonåriga tjejer håller på med? Förmodligen inte.

Ja de kan ha gjort vad som helst men har de raderat selektivt så kan det gå att återskapa.

Har de skrivit över enligt hur du menar med appen där så kan det finnas spår efter den aktiviteten också.
Citera
2022-10-25, 20:38
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
står inte att det var samma granne....
Enligt vad Expressen erfar ska polisen ha uppgifter om att en granne har varit upp och knackat på i lägenheten för att man hört höga dunsar från lägenheten vid 03 på natten. En granne ska också senare ha kört en av de häktade kvinnorna till McDonald's på natten och sett hur hon träffade en man där.
Ska man verkligen bryta ner texten i molekyler så framgår det ju inte heller om någon öppnade. Bara att en granne knackade på..
Men uppenbarligen har det varit ett jävla liv i lägenheten. Det krävs ju ändå en del för att man ska pallra sig upp och knacka på mitt i natten.
Citera
2022-10-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
står inte att det var samma granne....
Enligt vad Expressen erfar ska polisen ha uppgifter om att en granne har varit upp och knackat på i lägenheten för att man hört höga dunsar från lägenheten vid 03 på natten. En granne ska också senare ha kört en av de häktade kvinnorna till McDonald's på natten och sett hur hon träffade en man där.

Rörigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in