2022-10-25, 20:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Full eller bara trög?

Ingetdera. Däremot är jag läskunnig, något som verkar bereda dig bekymmer.

Såhär stod det i trådstarten:

"OSINT (open-source intelligence) investigators have named real irretrievable losses of Ukraine’s army. As of 20 October 2022, according to OSINT, the Ukrainian Armed Forces had lost 402,000 people, of whom 387,000 were killed."

D.v.s. att ungefär 96,5% av deras förluster totalt ska vara döda. En otroligt hög andel, till och med högre än vid majoriteten mindre japanska förband som gjorde "banzai-charge" rakt in i amerikansk kulspruteeld under andra världskriget.

Det är, naturligtvis, en helt orimlig siffra, givet den moderna krigshistoriens samband mellan dödade och sårade i olika förband.
Citera
2022-10-25, 20:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Och de hänvisar till sina källor förstås.

Vilka källor då?.

De skriver lite random ord i sina Telegram-inlägg såsom "OSINT investigators", "reliable sources", "ambulance radio frequencies", "funeral agencies", "mobile crematoria" etc. Men det kan ju jag också skriva. Det kan vem som helst skriva.

Om detta är allt de kan visa upp så har de inte visat upp något alls. Och då pekar det mesta på att detta är helt påhittat.
Citera
2022-10-25, 20:15
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
sorry inte enligt Wikipedia länken jag gav
vilken är din källa?
btw ser jag ingen humor i casualties öht bara tragik

2022_Russian_invasion_of_Ukraine är rätt krig och mer uppdaterad.

Ryska förluster är 185000 (68000 döda + 117000 skadade) enligt Ukraina
Ukrainska förluster är 110575 (61207 döda + 49368 skadade) enligt Ryssland

Humorn är att din källa talar emot dig.

Förövrigt, så är det omöjligt att det ryssarna påstår stämmer. Fler döda än skadade? Har aldrig hänt i människans historia, inte ens konflikter under medeltiden hade sådana siffror.
Citera
2022-10-25, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vilka källor då?.

De skriver lite random ord i sina Telegram-inlägg såsom "OSINT investigators", "reliable sources", "ambulance radio frequencies", "funeral agencies", "mobile crematoria" etc. Men det kan ju jag också skriva. Det kan vem som helst skriva.

Om detta är allt de kan visa upp så har de inte visat upp något alls. Och då pekar det mesta på att detta är helt påhittat.

Visat upp, du kan googla det finns tusentals video på döda ukrainska soldater det kan vara fler än 400 000. Varför tror du att zelensky vill skicka kärnvapen mot Ryssland ja för alla deras soldater är snart döda.
Citera
2022-10-25, 20:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimulux
Visat upp, du kan googla det finns tusentals video på döda ukrainska soldater det kan vara fler än 400 000. Varför tror du att zelensky vill skicka kärnvapen mot Ryssland ja för alla deras soldater är snart döda.

Finns det videobevis på 400 000 döda ukrainska soldater? Eller vad ville du ha sagt?
Citera
2022-10-25, 20:28
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
Precis, man bör ta allt med en nypa salt, men samtidigt är det nyttigt att veta vad fler än en sida säger. Det verkar finnas en hel del "mörkläggare" i denna tråd som stör sig något enormt varje gång motståndarsidan får komma till tals.

Definitivt. Jag saknar meningsmotståndare som man kan föra diskussion med utan att de direkt få en sån där röd pulserande ven i pannan.

Men 400k döda känns lite svårt att tro på. Kanske totalt 400k döda + skadade + deserterade som gått under jorden. Där döda utgör drygt 100k. Tycker jag låter mer rimligt i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Då är det inte open source om det analys av radiotrafik. Så då är detta falskt.

Hillarys email-server är open-source sedan Wikileaks läckte den. Kan ju vara samma sak med den här påstådda radiotrafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Källa på ryska är bättre än ingen källa. Borde för övrigt inte vara ryska källor utan källor på polska, ukrainska. Kanske har missat något men det har väl inte länkats en enda originalkälla som faktiskt stödjer det som påstås i TS?

Förluster baserade på förstörda stridsfordon bygger ju i varje fall på något konkret. Det som påstås i TS verkar vara rent hittepå.

Fast du skulle väl knappast begära att få se dom där bilderna på ryska fordon, eller hur? Att det inte är samma från olika vinklar. Och att det inte smugit sig in massa bilder på ukrainska sovjet-fordon som nån har målat ett "Z" på efter att dom blev sprängda? Och ifrågasätta huruvida alla hade fullt manskap när de förstördes. Den siffran skulle du snarare acceptera direkt, tror jag nog.
Citera
2022-10-25, 20:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Fast du skulle väl knappast begära att få se dom där bilderna på ryska fordon, eller hur? Att det inte är samma från olika vinklar. Och att det inte smugit sig in massa bilder på ukrainska sovjet-fordon som nån har målat ett "Z" på efter att dom blev sprängda? Och ifrågasätta huruvida alla hade fullt manskap när de förstördes. Den siffran skulle du snarare acceptera direkt, tror jag nog.

Har man en källa så har man i alla fall en möjlighet att göra en trovärdighetsbedömning. Man har i alla fall något konkret att titta på:

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Utan en källa har man ingenting alls utan bara en ryss som säger "Lita på mig, kamrat!".
Citera
2022-10-25, 20:59
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja över 100000 civila dödades av ryssarna i Mariupol.

Man om man betänker att TS i vaccintrådarna hävdade att alla som tog vaccinet skulle dö inom 2månader, så är ju hans trovärdighet så nära noll man kan komma.

Han hämtar ju sina uppgifter från Bitchute och andra fake news sidor…..

Det är lite så trollen arbetar.
Det man funderar på om TS är betald eller bara frivilligt förvirrad. Det ena utesluter inte det andra.
När det gäller ukrainska förluster så har ukrainska armén valt att inte gå ut med det, man kan alltså bara göra gissningar, men att tro ett uns på rysk propaganda ska man passa sig väldigt noga för, eftersom det är just propaganda.

Däremot så kan det vara 100-150 000 av mördad civilbefolkning i Ukraina.
Det är rätt oerhört.
Men inte ens om man räknar in civila som mördats av ryssarna kommer man upp i de nämnda propagandasiffrorna. Man kan väl anta lite att det ryska propagandamaskineriet arbetar på lite desperat när kriget går så otroligt uselt för ryssarna...
Citera
2022-10-25, 21:12
Medlem
Citat:

Bilderna finns fullt tillgängliga här:

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Det innebär att alla kan titta på bilderna och bilda sig sin egen uppfattning. Det går även utmärkt att höra av sig till de som står bakom sidan och begära rättning om man kan visa att det finns felklassifierade fordon. De som står bakom sidan är namngivna och inte anonyma. Vem som helst fattar att uträkningar baserade på förstörda fordon är uppskattningar, ingenting annat. Det ex. dör ju massor av ryska soldater som inte sitter i fordon också.

Tråden baseras på ett Telegraminlägg utan källhänvisning och är mao rent hittepå tills källor har presenterats. Eftersom att det påstås vara OSINT borde det inte vara något problem öht att visa hur man kom fram till siffrorna i trådstarten.
Senast redigerad av gomersgotoground 2022-10-25 kl. 21:14.
Citera
2022-10-25, 21:16
Medlem
Citat:
Definitivt. Jag saknar meningsmotståndare som man kan föra diskussion med utan att de direkt få en sån där röd pulserande ven i pannan.

Men 400k döda känns lite svårt att tro på. Kanske totalt 400k döda + skadade + deserterade som gått under jorden. Där döda utgör drygt 100k. Tycker jag låter mer rimligt i alla fall.

Hillarys email-server är open-source sedan Wikileaks läckte den. Kan ju vara samma sak med den här påstådda radiotrafiken.

Bilderna finns fullt tillgängliga för alla att granska. Eftersom det ligger i ryska intressen att motbevisa uppgifterna tror jag nog att FSB har gått igenom det med lupp för att hitta minsta fel och de har inte lyckats. Då hade vi hört om det. Så det är rimligt att anta att uppgifterna stämmer då.
Citera
2022-10-25, 21:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
2022_Russian_invasion_of_Ukraine är rätt krig och mer uppdaterad.

Ryska förluster är 185000 (68000 döda + 117000 skadade) enligt Ukraina
Ukrainska förluster är 110575 (61207 döda + 49368 skadade) enligt Ryssland

Humorn är att din källa talar emot dig.

Förövrigt, så är det omöjligt att det ryssarna påstår stämmer. Fler döda än skadade? Har aldrig hänt i människans historia, inte ens konflikter under medeltiden hade sådana siffror.
OK du hade en annan källa på Wikipedia inte samma som jag länkade till
Verkar rörigt enligt nedan, tydligen har ryssarna räknat utifrån identifierade dödsfall
Men Ukrainas egna siffror verkar approximativa, håller de inte reda på vilka som dött?
Confirmed casualties
Russian forces (VSRF, Rosgvardiya, FSB) 6,476 killed (confirmed by names)
24 February – 7 October 2022 BBC News Russian & Mediazona
Ukrainian forces (ZSU) ≈9,000 killed 24 February – 21 August 2022 Ukrainian government
Ryssarna uppger här samma siffror för Ukrainas casualties som i min tidigar länk emedan
Ukrainas uppgifter om ryssar verkar betydligt högre än i förra länken
Det verkar som om de har bättre koll på vilka ryssar som dött eller skadats än vad de håller reda på sina egna trupper.
"fog of war"
btw om Ukrainas uppgifter är korrekta om ryska förluster har då alltså ryssarna förlorat hela sin armé som de gick in med och Ukraina bara förlorat en bråkdel! Bra jobbat av Ukraina. De borde ha återtagit hela Donbass vid det här laget plus Krim.
Senast redigerad av Mary99 2022-10-25 kl. 21:38.
Citera
2022-10-25, 21:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Bilderna finns fullt tillgängliga för alla att granska. Eftersom det ligger i ryska intressen att motbevisa uppgifterna tror jag nog att FSB har gått igenom det med lupp för att hitta minsta fel och de har inte lyckats. Då hade vi hört om det. Så det är rimligt att anta att uppgifterna stämmer då.

Det ligger nog snarare i ditt intresse att förutsätta att det ligger i FSB:s intresse.
Det ogrundade antagandet friskriver dig från ansvaret att kolla upp saken själv.

Skulle nog tro att det ligger mer i FSB:s intresse att inte skapa gratis Streisand-effekt åt motståndarsidans "OSINT", aka propaganda.

Men visst, "rimligt att anta" om siffrorna faller en i smaken. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in