Citat:
Ursprungligen postat av
divadnil
Jag tror att JJ och MH åkte till donken för att dels skaffa sig alibi och dels kontakta någon som skulle hämta TT. Jag tror också att TT levde men var drogad, bunden och munkavlad när de åkte till donken. Under tiden de är på donken så piggnar TT till och sparkar i väggen för att påkalla uppmärksamhet. Låt säga att JJ har en extramobil med sig till donken som inte är knuten till henne som hon använder för att nå den som sen hämtar TT. Låt säga att där är 8 telefoner uppkopplade till nätet denna natt och en av dessa är JJ kontantkortstelefon som jag tror att hon har. Kan polisen se vilka som är ägare till alla dessa telefoner förutom de telefoner som har kontantkort? Och om de då pingar den med kontantkort, kan de se vilken telefon som kontantkortstelefonen kontaktar? Är inte alls insatt i detta med spårning osv. Men om det går att hitta vilken telefon som blir kontaktad av en kontantkorttelefon så borde polisen kolla alla telefoner som kopplats upp mot donkens nät vid tidpunkten som JJ och HM är där. Möjligtvis långsökt men jag tror man måste tänka utanför boxen. Eftersom cykeln är flyttad så utesluter jag att pojkvännen eller någon annan har plockat TT efter att hon har lämnat JJ lägenhet. Flytten av cykeln är för att få det till att se ut som om hon cyklade därifrån.
Inte ikapp i tråden än så du kanske fått respons på detta men vill bara flika in att kontantkort enligt ny lag måste registreras innan 1 februari 2023 och då har många börjat registrera sina kontantkort redan.
Efter 1 augusti 2022 så är det inte möjligt att köpa ett ”anonymt” kontantkort.
Nu kan man ju kringgå det genom att låna ut sitt kontantkort till någon men hittar den på nåt bus så lär man bli varse de s a s.
Polisen kollar hur samtal görs via mobilmasterna. I nätverket som hamburgerrestaurangerna tillhandahåller så syns inte vilka mobilnummer som pratat med varandra.
Så MGM ska inte ha kunnat införskaffa ett kontantkort anonymt i syfte att användas vid brottet.
Lagen är till för att främja brottsbekämpning.