2022-10-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Men chanserna att han skulle vunnit är större än att han hade bollar i röven och lyckade pga av sin kollega eller vad nu teorin är. Carlsen har sagt att Tyskjuden fuskade utan grund mer än sitt egna facit av vinster.
Man ska inte snacka skit och om nu tesen om analbollar fanns så skulle det funnit säkerhetskontroll för detta.
Magnus kunde stannat och vunnit turneringen men han pallade inte brösta en förlust mot en ung spelare.
MangusC i alla ära men man ska inte snacka skit.

Magnus har bara sagt det som Hans själv har erkänt.

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nimann skrapade ihop 7 poäng, varav 4 vinster, lika många som segrande Caruana. Han kom före Aronian med rating 2755. Att Niemann gjorde några tveksamma drag betyder inte att han gjorde en svag turnering anser jag. Med det resonemanget är ju Carlsen helt kass med tanke på vilka blundrar han gjort. På samma sätt är det inte konstigt att Niemann nämner ett konstigt drag i en match-analys.

Som jag skrev vann 4 matcher totalt och 3 av dessa var mot 2500+ spelare. Detta är inte imponerande för en spelare som ska ha 2700 i rating, detta är lätta matcher.

Caruana startade turneringen med 4 vinster och 3 remier och kunde sedan promenera hem turneringssegern med endast remier efter det. Hade han behövt fler vinster hade han spelat för det men nu behövdes det inte.

Citat:
Någon påstod att Carlsen drog sig ur för att han inte ville spela mot fuskare men att han inte anklagat Niemann för fusk över brädet. Varför drog sig i så fall inte Carlsen ur redan innan matchen mot Niemann utan efter?

Det var inte meningen att Hans skulle vara med alls men han togs med i sista minuten då Rapport hoppade av. Magnus protesterade redan då pga att Hans är en fuskare.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-10-25 kl. 13:52.
Citera
2022-10-25, 13:51
Medlem
Varför ska det bevisas att Hans Nieman fuskat OTB?

Han har redan erkänt att han fuskat online. Sen ljög han om omfattningen. Då klev chess.com in och visade att det var mycket mer än han påstod och att han även erkände det i deras konversationer.

Magnus Carlsen har bara sagt att han inte vill spela mot fuskaren. Misstankar mot Hans Niemans har funnits från flera håll innan Singfield Cup. Han kom in som sen reserv och tog många på sängen efter att Rappaport fick visum-problem och lämnade återbud.
Citera
2022-10-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är ju ett klassiskt trick att beskylla sin motståndare för ens egna synder, så att uppmärksamheten istället kastas mot dem. Är det någon som undersökt möjligheterna att Carlsen fuskat?

Han är ju trots allt en av de bästa schackspelarna, medan Niemann inte är på den nivån, generellt sett. Verkar lite misstänkt att just Carlsen blivit så mycket bättre än så många andra, kanske ligger det en del fusk bakom Carlsens med få undantag mycket imponerande prestationer?

Så kan man naturligtvis också tänka
Citera
2022-10-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
En toppspelare behöver inte så där mycket information, enbart en buzz när fuskare får en bättre ställning kan räcka. Här är ett clip från Lex Fridman intervjun av Hikaru om just detta:

https://youtu.be/ZjxOXMtfj00

Onödigt att argumentera om det, jag tror iallafall INTE att det skulle räcka mot Magnus, för Hans - att en buzz säger "Du ligger bättre till nu!"

Man har liksom väldigt lång tid på sig i shack, och man ser om man har bättre eller sämre position.. bara för att någon säger att du ligger bättre eller sämre till så spelar man inte som en dator gör.
Det är ju det som är grejen - att spela just sådana drag

I en blitz match är det kanske lite annorlunda, även om man inte har mycket tid på sig för att utnyttja till fullo.
Citera
2022-10-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Onödigt att argumentera om det, jag tror iallafall INTE att det skulle räcka mot Magnus, för Hans - att en buzz säger "Du ligger bättre till nu!"

Man har liksom väldigt lång tid på sig i shack, och man ser om man har bättre eller sämre position.. bara för att någon säger att du ligger bättre eller sämre till så spelar man inte som en dator gör.

I en blitz match är det kanske lite annorlunda, även om man inte har mycket tid på sig för att utnyttja till fullo.

Det räcker inte för en amatör men det räcker väldigt långt för en 2600+ spelare. Enbart vetskapen att motståndaren just i detta drag gjorde ett misstag som han kan straffa innebär att han vet att han ska spendera tid för att hitta den den varianten och då kommer det ske. Det innebär också att han kan använda sin tid effektivt och inte slösa den genom att leta efter vinnande varianter när det inte finns några.
Citera
2022-10-25, 14:22
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyJonsson
När har han erkänt att han brukar fuska? Han har erkänt att han fuskat när han spelat online på chess.com...

Du svarar på din egen fråga...

Vad är det du inte förstår?
Citera
2022-10-25, 14:24
Medlem
Kroulls avatar
Yan Nepomniachtchis kommentar:

https://twitter.com/lachesisq/status/1583217329772457984

Citat:
One does not simply read about the lawsuit and not remember this...

Bästa hittills...
Citera
2022-10-25, 14:32
Medlem
Citat:
Nimann skrapade ihop 7 poäng, varav 4 vinster, lika många som segrande Caruana. Han kom före Aronian med rating 2755. Att Niemann gjorde några tveksamma drag betyder inte att han gjorde en svag turnering anser jag. Med det resonemanget är ju Carlsen helt kass med tanke på vilka blundrar han gjort. På samma sätt är det inte konstigt att Niemann nämner ett konstigt drag i en match-analys.

Någon påstod att Carlsen drog sig ur för att han inte ville spela mot fuskare men att han inte anklagat Niemann för fusk över brädet. Varför drog sig i så fall inte Carlsen ur redan innan matchen mot Niemann utan efter?
Carlsen drog sig ur efter två drag, alltså i princip innan matchen. När Carlsen tackade ja till turneringen var inte Niemann med, sedan fick Niemann en plats pga avhopp, vilket Carlsen protesterade emot men fick inget gehör. Då valde Carlsen att dra sig ur matchen efter två drag för att tydligt skrika ut till shackvärlden "jag tänker inte spela turneringar eller matcher mot fuskare" utan att säga det rakt ut. Men alla förstod vad hans handlingar kommunicerade och problematiken fick den uppmärksamhet som Carlsen ville. Han spelar schack med världen.
Citera
2022-10-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Carlsen drog sig ur efter två drag, alltså i princip innan matchen. När Carlsen tackade ja till turneringen var inte Niemann med, sedan fick Niemann en plats pga avhopp, vilket Carlsen protesterade emot men fick inget gehör. Då valde Carlsen att dra sig ur matchen efter två drag för att tydligt skrika ut till shackvärlden "jag tänker inte spela turneringar eller matcher mot fuskare" utan att säga det rakt ut. Men alla förstod vad hans handlingar kommunicerade och problematiken fick den uppmärksamhet som Carlsen ville. Han spelar schack med världen.

En viss ihopblandning av två turneringar här. Magnus drog sig ur efter att ha förlorat en längre match men sedan i nästa turnering när de möttes gav Magnus upp efter att han gjort ett drag. I övrigt instämmer jag.
Citera
2022-10-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Det räcker med att få en puff för att Nu kan du flytta ett väldigt starkt flytt, istället för att bara "ta sig vidare" i partiet.
Citera
2022-10-25, 15:13
Medlem
Citat:
Kan du utveckla vad du menar här?

Magnus har näringsverksamhet i USA. Ifall han vägrar så är det ett klassiskt knep att döma personen till näringsförbud i USA. Således kan de ”tvinga” honom.

Citat:
Men det är bara din tolkning, Magnus har inte anklagat Hans för fusk OTB eller i något specifikt parti. Bara att Hans har fuskat mer och mer nyligen än han publikt har erkänt. Detta har Hans också erkänt privat till chess.com.

Jag har ingen tolkning. Jag ser det som att Hans hävdar detta enligt tolkning från bl.a. Magnus kommentar på twitter och hans förklaring senare. Jag ser att det finns fog för att dra upp detta rättsligt men utfall låter jag vara osagt (upp till parterna, domare och ev jury).

I nästan alla civila stämningar så löses dessa utanför domstol med förlikning. Dessa uppgifter är alltid skyddade så man vet sällan om ifall de har förlikat men kan anta när anmälan dras bort. Jag ser en risk för Magnut et al. Ifall en jury blir inblandad för då är utgång mycket osäkrare. Så inte helt omöjligt förlikning kan ske
Senast redigerad av Sebus 2022-10-25 kl. 15:14. Anledning: Skrivfel
Citera
2022-10-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Magnus har näringsverksamhet i USA. Ifall han vägrar så är det ett klassiskt knep att döma personen till näringsförbud i USA. Således kan de ”tvinga” honom.

Du menar Play Magnus som han har sålt till chess.com?

Förutom det måste de ändå följa amerikansk lag och jag vet inte om den är applicerbar för förtal av en utlänning som begås utanför USA, känner du till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Jag har ingen tolkning. Jag ser det som att Hans hävdar detta enligt tolkning från bl.a. Magnus kommentar på twitter och hans förklaring senare. Jag ser att det finns fog för att dra upp detta rättsligt men utfall låter jag vara osagt (upp till parterna, domare och ev jury).

I nästan alla civila stämningar så löses dessa utanför domstol med förlikning. Dessa uppgifter är alltid skyddade så man vet sällan om ifall de har förlikat men kan anta när anmälan dras bort. Jag ser en risk för Magnut et al. Ifall en jury blir inblandad för då är utgång mycket osäkrare. Så inte helt omöjligt förlikning kan ske

Ja förlikning är det vanliga vid tvister men det förutsätter att det är ett anspråk som har juridisk bäring. Jag skulle efterlysa synpunkter från juridisk expertis här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in