2022-10-25, 14:07
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Bra nyheter, verkligen, då det också kommer att innebära att elpriserna sjunker.
Energikriget, ett av Putins många vapen i Ukraina kriget missar då snabbt sin skärpa.
Informations/desinformationkriget förlorade Putin redan innan kriget. Kan även studeras dagligen på sociala medier även på detta forum.
Kriget på marken och i luften förlorade Putin redan dag 1 av invasionen.
Hur länge Putins kleptokrati kan hota rysska folket att inte agera återstår att se.

Putin var inte så smart som jag trodde. För många ja sägare och ett korrupt system har skapat en självbild av en stor och stark björn som i själva verket visade sig vara en liten och klen Nallebjörn.
Citera
2022-10-25, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Italiens nya premiärminister Giorgia Meloni lovar att man inte kommer att ge efter för Putins utpressning och att man kommer att fortsätta stöda Ukraina.

Var det inte hon som skulle stöda ryssarna enligt trollen

https://www.reuters.com/world/europe/italy-must-not-give-blackmail-putin-pm-meloni-says-2022-10-25/

Bra att europas konservativa regeringar uteslutande backar Ukraina och inte ger efter för putinistiska locktoner om motstånd av hbtq och urspårad liberaldemokrati. Den mångkulturella islamistiska terrorstaten Ryssland kanske har lyckats spela upp de allra mest förvirrade och psykotiska folihattarna på läktarna men till syvende og sist gör ett imperalistiskt Ryssland ingenting för den konservativa och nationalistiska delen av Europa. Det finns helt enkelt inget egenvärde i att låta ett ljugande Ryssland flytta fram sina positioner på vår bekostnad och de starka invändningar man kan ha mot det vänsterliberala etablissemanget i Väst är vår egen ensak - inte Putins.
Citera
2022-10-25, 14:13
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Grips ryssar på löpande band i Norge

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2BBWbq/nrk-mistenkt-russisk-spion-arrestert-i-tromsoe
Inreseförbud mot ryssar vore bra
Citera
2022-10-25, 14:17
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Grips ryssar på löpande band i Norge
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2BBWbq/nrk-mistenkt-russisk-spion-arrestert-i-tromsoe
Det är mer än upprörande när det är så uppenbart vad dom sysslar med.

Citat:
Publicerad 6 april, 08:35
Bildt: Svårt att förstå – Sverige borde utvisat fler
Sveriges tidigare stats- och utrikesminister Carl Bildt (M) tycker att utrikesdepartementet borde ha utvisat fler ryska diplomater än de tre som Ann Linde (S) nu förklarat ”persona non grata”. I SVT:s Morgonstudion säger Bildt att det är svårt att förstå hur regeringen har resonerat.

– Samma dag utvisade Danmark fem gånger så många, Italien tio gånger så många och Spanien nästan tio gånger så många. De utvisades på grund av att de inte har några intressen av att ha ryska underrättelse- eller säkerhetsagenter i landet.
https://omni.se/bildt-svart-att-forsta-sverige-borde-utvisat-fler/a/Or70vk
Förmodar att en del är svensktalande Vatniks som försvarar anfallet på Ukraina.
Senast redigerad av Taggad 2022-10-25 kl. 14:19.
Citera
2022-10-25, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Putin var inte så smart som jag trodde. För många ja sägare och ett korrupt system har skapat en självbild av en stor och stark björn som i själva verket visade sig vara en liten och klen Nallebjörn.

Propagandan har odlat myten om en inoljad machoman som brottas med björnar, badar från nukleära atomubåtar i Barents hav och skriver judoböcker. Vid sidan av skarpskytte, laxfiske och uppläxning av sina oligarkkompisar har det sagts att han spelar 5-d shack med världen. Man har alla fallit offer för klassikern i alla diktatoriska system där envåldshärskaren har inflation av egot. Det skall dock ges att man har varit framgångsrika genom olika riktade kampanjer att lyfta fram Putin som någon form av dundergud.

I själva verket har vi att göra med en portföljskitande bunkerkramare som håller hov på 2 km långa skrivbord för han är livrädd för covid. Bilden rämnar.
Citera
2022-10-25, 14:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag går in med en kommentar eftersom jag var den som tog upp USAs åtagande iom Budapest Memorandum.

Anledningen att jag påtalade detta var inte att det skulle innebära att USA skulle gå in med trupp. Det har det uppenbart aldrig haft för avsikt att göra. Men om de nu skulle försöka tvinga Ukraina till förhandlingsbordet i stället för att säkra sina gränser, då är det ett helt annat avtalsbrott.

I grund och botten handlar det om att det är Ukraina som blöder på slagfältet. Det är därför helt rimligt att de bestämmer när och om det skall förhandlas. USA, UK och Frankrike (?) som skrev under Budapest Memorandum har tills dess åtminstone en moralisk kompass plikt att hjälpa Ukraina (och resten av EU gör det också).

Notera att detta är motsatsen till den propaganda som sprids av t.ex. HepCat där USA och UK utmålas som boven i dramat och på något mystiskt sätt tvingar Ukraina till krig. Sanningen är alltså att de genom avtal är förbundna att hjälpa Ukraina, som en motprestation mot att de gav upp sina kärnvapen 1994-1995.

Nej, de har inte någon förpliktelse alls enligt Budapest memorandum. Det enda USA&UK lovade var att inte invadera eller lägga sig i Ukrainas politiska integritet. De får så klart inte aktivt hjälpa Ryssland att invadera. Det du skriver är möjligen sant på samma sätt som att USA lovat Gorbatjorven att NATO inte skulle expandera österut - det var inte ett skriftligt avtal men "against the spirit of the treaty". Det skulle vara "against the spirit of the treaty" att tvinga Ukraina till fred, t ex genom sanktioner.

Läs avtalet i original, det är inte långt och tar 2 minuter att läsa: https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%203007/Part/volume-3007-I-52241.pdf

Jag läste f ö genom det igen, och ser att Ryssland har kryphålet med united nations charter. "none of their[Russian] weapons shall ever be used against Ukraine except in self-defence or otherwise in accordance with the UN charter. "

P.S. Frankrike skrev inte på.
Citera
2022-10-25, 14:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
En rysk Su-35 är nedskjuten vid Kherson. Ja ryssens ålderdomliga stridsflyg lyser ju upp som en julgran på radar så de kommer inte så långt.

https://twitter.com/UkraineRussia2/status/1584878027636461568
Citera
2022-10-25, 14:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Bra. Det är en början i vart fall. Guillous artikel räknas inte eftersom den skrevs INNAN invasionen.
Proletären är inte riktigt MSM va? Men letar du lite till kanske du hittar något relevant i MSM?
Och jag behöver väl inte påminna om att det behöver vara SVENSK msm.

Det finns inga som problematiserar den gängse synen på nato och ukraina/ryssland i sverige idag. I Svensk MSM. Det är vad jag säger.
Jag säger också att förutom detta uppenbara problem med demokrati och yttrandefrihet i Sverige så ifrågasätter Svensk MSM inte heller grundlagsbrottet att begränsa informationsfrihet.

Sachs är ju ett intressant exempel. Han är inte ett rysstroll, han är i campet "fred-så-fort-som-möjligt". Men hans utspel är inte nämnt en enda gång i aftonbladet som nyhet (han nämns någon gång i någon opinionsartikel), trots att han 1) är expert 2) mainstream 3) Har en icke-triviell åsikt. Det visar att cancel-kulturen är stark. Han kunde man gräva mer i om man orkar. Nämns han i Expressen? SvD? DN?
Citera
2022-10-25, 14:27
Medlem
KillPus avatar
Detta är episkt! Kadyrov söner besöker sina landsmän i Kherson. Gör lite tik-tok videos på säker plats. Den sida av Dnipro där finns inget krig. Kadyrov-folket brukar "kriga" så. På platser utan krig. De är inte dumma - det är Z-Ivan som ska dö först, inte de!

Men iaf. UAF identifierar platsen och låter Himars sjunga! 40 döda och 60 skadade "kadyrovtsy"!

Allahu Aukbar!

https://twitter.com/JaziraNews3/status/1584638195593261056
Citera
2022-10-25, 14:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Bra. Det är en början i vart fall. Guillous artikel räknas inte eftersom den skrevs INNAN invasionen.
Proletären är inte riktigt MSM va? Men letar du lite till kanske du hittar något relevant i MSM?
Och jag behöver väl inte påminna om att det behöver vara SVENSK msm.

Det finns inga som problematiserar den gängse synen på nato och ukraina/ryssland i sverige idag. I Svensk MSM. Det är vad jag säger.
Jag säger också att förutom detta uppenbara problem med demokrati och yttrandefrihet i Sverige så ifrågasätter Svensk MSM inte heller grundlagsbrottet att begränsa informationsfrihet.
Det finns visst de som ifrågasatt att man spärrat ryska sajter. Men om majoriteten tycker det är rätt, blir det ingen större debatt. Däremot kan jag läsa rysk media. Varför vet jag inte. Har inte vpn.

Aftonbladet hade ett reportage(betal) där man intervjuade ryska soldater. Man har rapporterat om vad ryska ledare har sagt. Däremot tar man mycket som är negativt ur rysk synvinkel från kriget. Men när de flesta, liksom jag, står på Ukrainas sida kan det inte bli helt objektivt. Men som sagt det finns mer än MSM som går att läsa i Sverige och i resten av världen. Al Jazeera skriver en del. Dom är inte direkt MSM. Även andra länder har ofta nyheter på engelska. Så det handlar bara om att behärska Engelska, egentligen.

Men de flesta är neutrala eller överens om att allt är Rysslands fel. Någon annan slutsats går egentligen inte att dra, rent objektivt.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-25 kl. 14:36.
Citera
2022-10-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, de har inte någon förpliktelse alls enligt Budapest memorandum. Det enda USA&UK lovade var att inte invadera eller lägga sig i Ukrainas politiska integritet. De får så klart inte aktivt hjälpa Ryssland att invadera. Det du skriver är möjligen sant på samma sätt som att USA lovat Gorbatjorven att NATO inte skulle expandera österut - det var inte ett skriftligt avtal men "against the spirit of the treaty". Det skulle vara "against the spirit of the treaty" att tvinga Ukraina till fred, t ex genom sanktioner.

Läs avtalet i original, det är inte långt och tar 2 minuter att läsa: https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%203007/Part/volume-3007-I-52241.pdf

Jag läste f ö genom det igen, och ser att Ryssland har kryphålet med united nations charter. "none of their[Russian] weapons shall ever be used against Ukraine except in self-defence or otherwise in accordance with the UN charter. "

P.S. Frankrike skrev inte på.
Är det därför Ryssland terrorbombar civila i Ukraina med iranska Kamikazedrönare? För att på ett väldigt ryskt sätt komma undan frasen om att inte använda ryska vapen?
Citera
2022-10-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo men det går att förstå att om alla stjäl för mycket finns det inte längre någon verksamhet.
Det är ju nästan det som har hänt, en stor del av militärutrustning har ju transformerats till lyxbåtar och lyxboenden i väst.

Du anar inte hur mycket den ryska industrin haltar på grund av korruptionsekonomin.
I vissa fall har det gått så långt att det faktiskt inte finns någon verksamhet.
Det är extra vanligt inom den statliga sektorn där de anställda får lön oavsett om det produceras något eller inte, men det förekommer också i den privata sektorn om kunden är staten.

Produktionskorruption är svårare att hantera i privata utländska bolag men där har man etableringskorruption istället.

Kriget har dragit fram den ryska korruptionen i ljuset- vi som har jobbat med och i Ryssland har naturligtvis känt till det hela tiden- och det är ett av många skäl till att Ryssland nu kollapsar.
Ett annat skäl är det utbredda alkoholmissbruket hos de anställda i tillverkningsindustrin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in