Citat:
Ursprungligen postat av
Antistalk
Du gör en häpnadsväckande tolkning av ett bindande avtal.
Den olagliga ryzzka annekteringen av Krim 2014 var en noga uttänkt och planerad Ryzk proxyattack. De gröna männen som hotade och trängde sig in på flottbaser med mera och "tog över" spelade skickligt på att de var från landet 0. Inget land var förberedd eller redo att hela operationen skedde i det dolda. Om det förfarandet var smart fegt listigt, ruttet osv kan man diskutera.
Att påstå nu, som du gör att de som skrivit under avtalet att skydda Ukraina upphörde att gälla då är helt sanslöst.
Det är en logisk kullerbytta som naturligtvis ingen vettig människa kan göra. Självklart gäller underskrivna avtal tills de sägs upp! Alltid.
Det ryzka tvärtemotspråket slutar aldrig att förvåna. Det självklara resultatet blir att ingen vill göra affärer, göra avtal eller litar på en ryzz på flera decennier.
Priset blir högt!
Jag sa inte att det upphörde att gälla. Jag menar att USAs tolkning blev tydlig där. Ryssland annekterade ukrainskt territorium, och Ukraina protesterade. De gröna männen är alltså irrelevanta. USAs tolkning var tydligen att de inte behövde agera på det. Det är inte min analys av den dåvarande situationen, det debatterades intensivt 2014 så klart.
Notera f ö att du har rätt rent common sense-mässigt med att avtal gäller tills de sägs upp. Men där finns ingen instans som kan pröva det, som jag förstår det (förklara gärna vilken specifik instans det skulle vara, det är först nyligen jag börjat intressera mig för s k "international law".). Länder kommer säkert göra avtal med Ryssland även i fortsättningen, men de kommer lita mycket mindre på att de hålls, det behövs garantier.
Tillägg: Som jag förstår det, så är den enda instans i FN som kan ge auktorisera militär intervention som är bindande för FNs medlemmar säkerhetsrådet (inte t ex generalförsamlingen). Det är det som är tanken bakom avtalet, antar jag - att den stipulerar att säkerhetsrådet skall inkallas om Ukraina angrips, för att diskutera militär intervention eller annat som säkerhetsrådet kan slå fast.