Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Nja, speciellt svag tycker jag inte att Niemann varit. Han spelade ändå fyra remier efter det bland annat i sista ronden mot Nepomniachtchi som hade chans att vinna hela turneringen.
Tycker du att Niemann varit svag i amerikanska mästerskapen med 30 minuters fördröjning?
Ursäkta att jag lägger mig i jag men följde Hans alla partier "live" på bl.a. Chessbomb.
Det fanns väldigt många röda inslag i Hans Niemanns alla partier: det är så Chessbomb markerar ett riktigt dåligt drag.
Förlusterna mot Caruana och Robson föranleddes av att Hans splittrade försvarande bönder runt egen kung: försvagningen av försvaret runt kungen var på en nivå som inte super-GM gör.
Speciellt i partiet mot Robson där Hans genom draget 25. f2-f4 går från -0,09 till - 1,21 vid rätt drag från svart. Robson spelade istället 25...Ra2 vilket inte var mycket sämre -0,86 och avslutade partiet lätt då Hans fortsatte vandra med f-bonden - rödmarkerade drag i Chessbomb - och ställningen förändrades från -0,86 till (26. f5) - 2,08 sedan (27. f6) - 3,38. I drag (33. Rd7) försämrade Hans sin dåliga ställning från - 5 till - 10. Hans sista drag (35. Rxf7) satte spiken i kistan: vid rätt drag från svart var ställningen till svarts fördel -12: dvs Hans låg under med 12 bönder räknat att värderingen -1 på ett ungefär betyder en bonde under.
Hans Niemann var inte under tidspress när han schabblade bort sig mot Caruana och Robson. Det var ett dåligt försvarsspel man kan se hos juniorer och glada amatörer.
Hans Niemann gjorde det godkänt bra för att ha kvalet in som segrare i det amerikanska juniormästerskapet. Inte tu tal om den saken och det fanns ögonblick i slutspelen där han spelade det enda godkända draget.
Länk till partiet mot Robson
https://nxt.chessbomb.com/events/2022-us-chess-championship/06/Niemann_Hans_Moke-Robson_Ray