2022-10-25, 10:05
Avslutad
Uppenbar fusk av en erkänt fuskare.

Det finns ju både trådlösa kameror, hörlurar och mikrofoner lika stora som sandkorn.

Kan man inte relativt lätt bara placera en mycket liten hörlur långt inne i örongången? Samtidigt som han fäster en kamera stort som ett sandkorn i typ ögonbrynet? Sedan får han live info med en som sitter med en dator/simulator? Det skulle väl vara jävligt svårt att hitta ens för någon detektor?
Citera
2022-10-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så borde det rimligen vara. Skulle möjligtvis vara om han var tidernas absolut största schackgeni, då kanske han skulle kunna komma undan med att vara lat i perioder. Men det känns som att man greppar efter halmstrån då...

Vet du om Niemann själv har angett någon förklaring till sin otypiska utveckling?

Nej jag har inte hört Hans förklara det och då har jag ändå följt allt som sagts från olika parter mycket noga. Hans har däremot sagt att han studerade schack intensivt under covid men det stämmer inte särskilt väl med att det var först år 2021 som hans rating exploderade uppåt.

Men Hans har bevisligen ljugit om det mesta och avslöjat sig själv genom att säga emot sig själv så många gånger vilket denna video väl belyser: https://youtu.be/OK9ZkoSQNFs

Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Uppenbar fusk av en erkänt fuskare.

Det finns ju både trådlösa kameror, hörlurar och mikrofoner lika stora som sandkorn.

Kan man inte relativt lätt bara placera en mycket liten hörlur långt inne i örongången? Samtidigt som han fäster en kamera stort som ett sandkorn i typ ögonbrynet? Sedan får han live info med en som sitter med en dator/simulator? Det skulle väl vara jävligt svårt att hitta ens för någon detektor?

Han har inte behövt någon kamera eftersom matcherna sändes live över nätet och dessutom med åskådare. Men efter att Magnus lämnade turneringen så infördes en fördröjning på 15 minuter för sändningarna och efter det vann Hans inte en enda match.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
De får väl göra upp i en ny match där man isolerat rummet helt från omvärlden. Om det nu inte var så tidigare. Man behöver inte spekulera mer kan jag tycka.

Som jag skrev i stycket ovan närmade de sig det när de införde en fördröjning på 15 minuter och då blev Hans svag.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-10-25 kl. 10:21.
Citera
2022-10-25, 10:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej jag har inte hört Hans förklara det och då har jag ändå följt allt som sagts från olika parter mycket noga.

Ok, tack!

Citat:
Hans har däremot sagt att han studerade schack intensivt under covid men det stämmer inte särskilt väl med att det var först år 2021 som hans rating exploderade uppåt.

"Jag studerade schack under Covid"
Citera
2022-10-25, 10:36
Medlem
Citat:
Nu tar du tramset till nya lägstanivå, Hans har bevisligen fuskat 100+ gånger och du jämför honom med Magnus som har bevisat sin spelstyrka långt innan fusk över brädet var möjligt. Det blir extremt larvigt nu.

Nej det stämmer inte. Hans har bevisligen fuskat i onlinepartier två gånger.
Det är allt.
Citera
2022-10-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nej det stämmer inte. Hans har bevisligen fuskat i onlinepartier två gånger.
Det är allt.

Nej chess.com säger att han har fuskat 100+ gånger och Hans själv säger att chess.com är bäst i världen på att avslöja fusk.
Citera
2022-10-25, 10:50
Medlem
Citat:
Som jag skrev i stycket ovan närmade de sig det när de införde en fördröjning på 15 minuter och då blev Hans svag.

Nja, speciellt svag tycker jag inte att Niemann varit. Han spelade ändå fyra remier efter det bland annat i sista ronden mot Nepomniachtchi som hade chans att vinna hela turneringen.

Tycker du att Niemann varit svag i amerikanska mästerskapen med 30 minuters fördröjning?
Senast redigerad av alamos 2022-10-25 kl. 10:53.
Citera
2022-10-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nja, speciellt svag tycker jag inte att Niemann varit. Han spelade ändå fyra remier efter det bland annat i sista ronden mot Nepomniachtchi som hade chans att ta vinna hela turneringen.

Tycker du att Niemann varit svag i amerikanska mästerskapen med 30 minuters fördröjning?

Svag jämfört med hans rating på 2700 ja.

Han lyckades bara vinna 4 partier i amerikanska mästerskapen och tre av dessa var mot 2500+ spelare vilket ska vara en enkel match för en 2700 spelare. Detta är inte imponerande ett dugg utan en svag prestation.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-10-25 kl. 11:07.
Citera
2022-10-25, 11:19
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Svag jämfört med hans rating på 2700 ja.
Nej, faktiskt inte. Fabiano som vann hade fyra vinster och resten remier. Hans Niemann var den enda av de övriga som också hade fyra vinster.
Nu var sändningarna fördröjda från us championship vilket omöjliggör fusk via annan person och en analys av matcherna visar att i de matcher Hans spelade bra så låg han väldigt högt i "best engine moves".

T ex så spelade han remi mot turneringens högst rankade spelare Wesley So (2774) med en precision på 95%.
Många tycks tro att Hans är en dålig spelare men faktum är att han är riktigt vass annars hade Wesley enligt det resonemanget sopat banan med honom.

Jämför med matchen mellan Hans och Magnus som diskuterats hårt så hade Hans en precision på 93%, alltså två procent under Wesleymatchen som var fusksäkrad.

Så min mening är att det inte var något fusk I Magnus-matchen. En stockfishanalys har dessutom visat att Magnus gjorde en blunder och även misstag och där finner man orsaken till att han förlorade.
Citera
2022-10-25, 11:22
Avslutad
Citat:
Nej jag har inte hört Hans förklara det och då har jag ändå följt allt som sagts från olika parter mycket noga. Hans har däremot sagt att han studerade schack intensivt under covid men det stämmer inte särskilt väl med att det var först år 2021 som hans rating exploderade uppåt.

Men Hans har bevisligen ljugit om det mesta och avslöjat sig själv genom att säga emot sig själv så många gånger vilket denna video väl belyser: https://youtu.be/OK9ZkoSQNFs

Han har inte behövt någon kamera eftersom matcherna sändes live över nätet och dessutom med åskådare. Men efter att Magnus lämnade turneringen så infördes en fördröjning på 15 minuter för sändningarna och efter det vann Hans inte en enda match.

Ok det är ju ett tydligt tecken på fusk. Att han ska slå Magnus, som är typ bäst genom tiderna, så enkelt, är helt orimligt. Från ingenstans rankad som nr 41 dessutom.

Då kanske han hade en av de där extremt små trådlösa hörlurarna långt inne i örongången bara. Ganska enkelt egentligen.
Citera
2022-10-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Nej, faktiskt inte. Fabiano som vann hade fyra vinster och resten remier. Hans Niemann var den enda av de övriga som också hade fyra vinster.

Som jag skrev var 3 av Hans 4 vinster mot 2500+ spelare, detta ska vara en enkel match för en 2700-spelare och är inte imponerande. Hans vann inte en enda match mot en 2700+ spelare och endast en match mot en 2600+ spelare.

Du förstår kanske inte skillnaden i spelstyrka mellan 2500 och 2700 men den skillnaden är mycket stor.
Citera
2022-10-25, 11:28
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Nej chess.com säger att han har fuskat 100+ gånger och Hans själv säger att chess.com är bäst i världen på att avslöja fusk.

Han har erkänt fusk och utsträckningen av det är säkert större än vad han har erkänt. Chess.com framförde även att de inte har hittat något som tyder på att han har fuskat sedan hans avstängning hävdes under 2020.
Citera
2022-10-25, 11:29
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Som jag skrev var 3 av Hans 4 vinster mot 2500+ spelare, detta ska vara en enkel match för en 2700-spelare och är inte imponerande. Hans vann inte en enda match mot en 2700+ spelare och endast en match mot en 2600+ spelare.

Du förstår kanske inte skillnaden i spelstyrka mellan 2500 och 2700 men den skillnaden är mycket stor.
Ehh....ursäkta men Fabiano som vann turneringen hade inte bättre statistik på sina vinster. Tre av Fabianos vinster var mot den som kom på plats elva och de två andra mot de som kom sist och de är också 2500-2600 spelare.

Du kan inte schack och har ingen aning om vad du snackar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in