Citat:
Ursprungligen postat av
Baryton
Jag tycker inte det talas klarspråk kring det här med "hälsointyg". Om det rör sig om ätstörningar, så tycker jag att man skall prata om det. Och dessutom ifrågasätta om det är lämpligt att fortsätta en elitidrottssatsning med de problemen.
"Flugan" är min favorit bland norska skidåkare så jag hoppas att hon kan komma tillbaka. men hennes problem har fortgått väldigt länge nu.
Ätstörningar i traditionell bemärkelse är det knappast, det vissa åkare haft är att de inte ätit tillräckligt mycket jämfört med vad de behöver äta (jag tror de flesta människor skulle betrakta en skidåkares matintag för en ätstörning pga hur mycket de äter - Jonna har ju betonat vikten av att äta i de poddar hon varit med i ”ät tills du är mätt och sen äter du lite till”)
Sedan kan man inte gå ut med särskilt mycket info kring dessa hälsotester eftersom all data från medicinska undersökningar är konfidentiella.
Det jag tolkar som är nytt för Flugan är att hon kommer få startförbud för hela säsongen om hon inte får ok på hälsotestet. Normalt är väl att de blir avstängda från tävlande tills resultaten är ok igen.