2022-10-24, 09:15
Medlem
seaworthys avatar
Nu blir det festmåltider i ryska skidlandslaget. Om dom haft få hämningar innan att dopa sin åkare så blir det full fräs nu.
Citera
2022-10-24, 09:26
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Jag tycker inte det talas klarspråk kring det här med "hälsointyg". Om det rör sig om ätstörningar, så tycker jag att man skall prata om det. Och dessutom ifrågasätta om det är lämpligt att fortsätta en elitidrottssatsning med de problemen.
"Flugan" är min favorit bland norska skidåkare så jag hoppas att hon kan komma tillbaka. men hennes problem har fortgått väldigt länge nu.
Ätstörningar i traditionell bemärkelse är det knappast, det vissa åkare haft är att de inte ätit tillräckligt mycket jämfört med vad de behöver äta (jag tror de flesta människor skulle betrakta en skidåkares matintag för en ätstörning pga hur mycket de äter - Jonna har ju betonat vikten av att äta i de poddar hon varit med i ”ät tills du är mätt och sen äter du lite till”)
Sedan kan man inte gå ut med särskilt mycket info kring dessa hälsotester eftersom all data från medicinska undersökningar är konfidentiella.
Det jag tolkar som är nytt för Flugan är att hon kommer få startförbud för hela säsongen om hon inte får ok på hälsotestet. Normalt är väl att de blir avstängda från tävlande tills resultaten är ok igen.
Citera
2022-10-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Ätstörningar i traditionell bemärkelse är det knappast, det vissa åkare haft är att de inte ätit tillräckligt mycket jämfört med vad de behöver äta (jag tror de flesta människor skulle betrakta en skidåkares matintag för en ätstörning pga hur mycket de äter - Jonna har ju betonat vikten av att äta i de poddar hon varit med i ”ät tills du är mätt och sen äter du lite till”)
Sedan kan man inte gå ut med särskilt mycket info kring dessa hälsotester eftersom all data från medicinska undersökningar är konfidentiella.
Det jag tolkar som är nytt för Flugan är att hon kommer få startförbud för hela säsongen om hon inte får ok på hälsotestet. Normalt är väl att de blir avstängda från tävlande tills resultaten är ok igen.
Det er egentlig ikke så mystisk som det fremstår sannsynligvis. Noe av skylden for at det virker rart det har nok den norske skiledelsen som har formulert seg litt kryptisk. Spiseforstyrrelser er jo i mye større grad en psykisk sykdom enn det Østberg har. Det er mest sannsynlig snakk om en kropp som over litt for lang tid ikke har fått i seg nok mat i forhold til treningen hun har gjennomført. På ett eller annet tidspunkt har kroppen sagt stopp, og da er det ikke så enkelt å bare komme tilbake til det normale. Det rapporteres at Østberg trener veldig godt (og har gjort det i store deler av perioden hun har vært ute). Hovedproblemet er at hun ikke greier å få i seg nok mat. Og det er neppe fordi hun ikke prøver eller ikke har lyst. Det er nok i stor grad et fysisk problem, litt på samme måte som feiltrening, bare at dette gjelder mat.
Citera
2022-10-24, 20:48
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
"Flugan" är min favorit bland norska skidåkare så jag hoppas att hon kan komma tillbaka.

Jag har också alltid gillat henne. Hon verkar väldigt sympatisk. Skulle verkligen unna henne att få komma tillbaka och få ta ett individuellt mästerskapsguld.
Citera
2022-10-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Jag har också alltid gillat henne. Hon verkar väldigt sympatisk. Skulle verkligen unna henne att få komma tillbaka och få ta ett individuellt mästerskapsguld.
Ja, hon är bra och sympatisk. Hon kan få vinna i Norska mästerskapen Inte VM eller OS
Citera
2022-10-24, 23:52
Moderator
Hjv9s avatar
Myhlback tidigt ute med att anmäla sig till seniorklassen alla tre dagar i Bruksvallarna.
Citera
2022-10-25, 10:01
Medlem
Förbundet brukar skriva när åkare saknas på läger, den här gången konstaterade man bara att Elina Rönnlund gör A- och B-laget sällskap i Vålådalen. Så i bästa fall är alla friska. Kommer köras träningsrace.

Maja verkar gå på snö i Idre istället. Frida och Linn?
Citera
2022-10-25, 10:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Förbundet brukar skriva när åkare saknas på läger, den här gången konstaterade man bara att Elina Rönnlund gör A- och B-laget sällskap i Vålådalen. Så i bästa fall är alla friska. Kommer köras träningsrace.

-
Senast redigerad av katw 2022-10-25 kl. 10:43.
Citera
2022-10-25, 10:16
Medlem
Citat:

I forrige uke ble det sagt at alle tre skulle ankomme i helgen.
Citera
2022-10-25, 10:44
Medlem
katws avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pg46
I forrige uke ble det sagt at alle tre skulle ankomme i helgen.

Ja, även Frida och Linn är i Idre nu.
Senast redigerad av katw 2022-10-25 kl. 10:46.
Citera
2022-10-25, 10:55
Medlem
Alkibiadess avatar
På skvallerfronten: Ribom och Grate är inte ett par längre (jag har inte sett något om detta tidigare). Bra, då kan Emma skaffa sig en bättre pojkvän (som inte smittar ned henne med Covid under säsongen).
Senast redigerad av Alkibiades 2022-10-25 kl. 11:17.
Citera
2022-10-25, 11:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
På skvallerfronten: Ribom och Grate är inte ett par längre (jag har inte sett något om detta tidigare).. Bra, då kan Emma skaffa sig en bättre pojkvän (som inte smittar ned henne med Covid under säsongen).

Så du menar att "en bättre pojkvän" är en som garanterat inte sprider covidsmitta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in