Citat:
Ursprungligen postat av Annica
En självständig stat skall slå hårt mot separatister- det är deras skyldighet tillika rättighet. Det samma ansvar har Frankrike, Mexico- eller vilket annat självständigt rike som helst. Det vore ynkedom att inte försvara sitt land och bekämpa separatism. Jag tror ryssar i gemen tycker samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
OnceUponACreek
Oh ja att de gör, ryssarna. De har dessutom bekämpat och förstört dessa "separatister" utan pardon. Georgien och Tjetjenien handlade om just precis detta
Jepp, och det är nu när vi kokar ned det hela vi kanske kan komma någon vart. Jag vet att psychicsailor och jag nu kommit till samsyn men vi kan ändå förlänga resonemanget när vi fått bort det där idiotargumentet till Rysslands invasion- att det handlade om att skydda separatister (ryssar) i östra Ukraina.
Först... var enskild nation har att hantera sina egna inrikesproblem, det kan gälla IRA i Storbrittannien, Darfur i Sudan eller Tigray i Etiopien, det händer- och är alls inte ovanligt, att de stridande finner en lösning och då delar på sig exempelvis; Sudan/Sydsudan, den saken är god och som den skall vara; att de stridande finner en utväg och lösning som de båda kan förhålla sig till.
Detta hände ej vid det tjetjenska utbrytningsförsöket där de sökte sig bort från rysk överhet. (Ryssarna bombade dem sönder och samman för att bevara sitt rike intakt) Internationella regler säger att utomstående nation ej skall intervenera vid separatism och inrikes konflikt- det är gott så och detta respekterades i alla de fall jag hittills räknat upp.
Då kommer vi nu till händelserna i östra Ukraina där utbrytare söker avknoppa sig för att bli en självstyrande landsdel vilket inte gillas av nationens styre varför maktmedel nyttjades. Här någon gång började Ryssland blanda sig i det hela med vapen- och manskapstillförsel till separatisternas förmån (alltså helt emot gängse internationella regler och folkrätt) varpå det skapades ett 'proxykrig' -Rysslands krig mot Ukraina genom utbrytare i Donbas...
När så det hela skruvas upp ytterligare med fullskalig rysk invasion över Ukrainas gränser går slemproppen hos hela det demokratiska världssamfundet- nu fick det vara nog med ryska övergrepp på folkrätt och staters rätt till suveränitet. Allt härefter är ideliga folkrättsbrott begångna av rysk statsapparat...
Ryssland klarade sig länge men nu måste Ukrainas stridande krafter- med stöd av anständiga stater, få ett stop på det ryska gangsterväldet, det kommer kosta oss alla men det är en kostnad vi måste ta- och om Ryssland därmed faller samman är även det gott.