2022-10-24, 13:12
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att Ulrika ringde runt till vänner tidigt på morgonen/förmiddagen, varför skulle det utesluta att bråket skulle kunna ha startat på morgonen?

Ja, PW har bekräftat samtalet om plånboken. PW har även bekräftat att Ulrika (som inte ville lämna bostaden) hämtade plånboken. Varför nämner Ulrika inte själv denna resa när hon blir intervjuvad?

Ja, du hör själv hur det låter. I teorins värld kanske inte det finns mycket som utesluter någonting men...
Ett försvinnande som tar sin början i familjen Andersson villa på morgonkvisten ? Tjenare.
Citera
2022-10-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Möjligen inte, men jag har för mig att diskussionerna i våras nån gång benade ut att han var med i bilen och valde att gå på Stadt mot att åka hem med UA som hade ont i magen.

En annan lös fundering,
Ett namn som figurerat i tråden tidigare är He*rik J som skulle vara nära bekant med HA och bo endast någon minut från Hällristningsvägen, och hade båt i Vänern.
KMs enda kända alibi i dokumentären heter just Henrik. Är det nån som har koll på om det är samma person?
Vad gäller telefonsamtal på tidigt 90tal så kunde väl det ringas från vilken plats eller nummer som helst? Det fans ju ingen garanti att man ringer där man säger att man ringer från? Fanns ingen nummerpresentation på den tiden och inga mobiler.

Utan att trampa någon på tårna och så vidare, men vad förutom denna Henrik i dokumentären säger att inte KM fick skjuts av någon från torget? Hen själv, möjligtvis?
Jag reagerade också på i dokumentären att KM sa att Hen kom ifatt KM, medans Hen sa att KM kom ifatt Hen. Petitess kanske, men ändå motsägelsefullt.

Tänker du att H mördade Helena? Han mördar Helena drar runt på stan i panik, träffar KM av en slump som i detta fall sprang ikapp H (H blir tvungen att verka normal), surrar ett tag. Återvänder sen och städar. Lämnar ett anonymt tips om "mannen med pilotglasögonen" för att polisen ska fastna vid KM som han vet eftersom att han stötte på han och också rörde sig ute den tiden.

Det ändå konstiga är att KM aldrig märkte på H att han kanske hade panik. Men KM var kanske väldigt berusad så han inte anade något. Det blev kanske en lättnad för H också. I ett berusat tillstånd upplevde KM att H kom ikapp han, det var en oväsentlig upplevelse för han. Men för H som var i chock kanske han mindes eftersom han absolut inte ville träffa någon när han gick runt och funderade på vad han skulle göra. Att det var KM som sprang på han.

Spekulerar fritt, följt tråden ett tag men har nada koppling till stan osv.
Citera
2022-10-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Tänker du att H mördade Helena? Han mördar Helena drar runt på stan i panik, träffar KM av en slump som i detta fall sprang ikapp H…

Spekulerar fritt, följt tråden ett tag men har nada koppling till stan osv.

Nej, inte alls. Snarare tvärt om.
H skulle kunna vara chauffören om det var tighta band mellan H och KM.
Detta förutsätter att bil fanns tillgänglig och att mötet i en korsning som nämns i dokumentären är en efterhandskonstruktion.
Om det är rätt H så finns även båten, samt närheten till HAs bostad aka utmärkt lokalkännedom.

Men som sagt, jag vet inte vem Hen i dokumentären är. Är det Hen J?
Senast redigerad av Kanaltrollet 2022-10-24 kl. 13:53.
Citera
2022-10-24, 16:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Nej, inte alls. Snarare tvärt om.
H skulle kunna vara chauffören om det var tighta band mellan H och KM.
Detta förutsätter att bil fanns tillgänglig och att mötet i en korsning som nämns i dokumentären är en efterhandskonstruktion.
Om det är rätt H så finns även båten, samt närheten till HAs bostad aka utmärkt lokalkännedom.

Men som sagt, jag vet inte vem Hen i dokumentären är. Är det Hen J?

Nej, denne Henrik i dokumentären är Henr*k Anders*on bodde vid Stockholmsvägen någonstans åt samma håll som där KM bodde i alla fall och inte så långt från han. Henr*K Jung*rt däremot bodde inte långt från Helenas föräldrahem på Stenåldersvägen 1. hade båt och var kompis med BW.

Om KM tänker tillbaks på det här denna natt när han träffar på denne gode gamle kompis Henrik A, vilken tur ändå att de träffades denna speciella sommarnatt, att han då fick någon här som bevittnade hans göranden och tillstånd vid denna tidpunkt. Men det verkade ju ändå inte hindrat Polisens envetna undersökning...
Senast redigerad av IB03 2022-10-24 kl. 16:40.
Citera
2022-10-24, 17:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Snälla, kan vi bara skippa den fullständigt absurda idén att Helena skulle ha kommit hem och sedan blivi mördad? Varför tynga tråden med en massa inlägg som in absurdum fokuserar på något helt befängt? Visst ska vi hålla dörrar öppna, men det här INTE en sådan dörr! Lägg i stället energin på att hitta vägar framåt bland det material som faktiskt ändå är känt.

Och kan vi en gång för alla glömma vantolkningen om att till exempel skorna skulle ha "placerats ut i efterhand för att förvilla"? När polisen har använt ordet "utplacerade" om till exempel just skorna, menar man alltså att gärningsmannen eller medhjälpare kastade skorna åt sidan utmed skogsstigen - precis så som Pelle Jenvén visar i första avsnittet i dokumentärserien i TV3. I övrigt uppmanar jag alla att titta på det första avsnittet några gånger och lyssna noga. Jag har nu sett det första avsnittet tre gånger, och varje gång upptäcker jag något nytt.
Citera
2022-10-24, 17:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej, denne Henrik i dokumentären är Henr*k Anders*on bodde vid Stockholmsvägen någonstans åt samma håll som där KM bodde i alla fall och inte så långt från han. Henr*K Jung*rt däremot bodde inte långt från Helenas föräldrahem på Stenåldersvägen 1. hade båt och var kompis med BW.

Om KM tänker tillbaks på det här denna natt när han träffar på denne gode gamle kompis Henrik A, vilken tur ändå att de träffades denna speciella sommarnatt, att han då fick någon här som bevittnade hans göranden och tillstånd vid denna tidpunkt. Men det verkade ju ändå inte hindrat Polisens envetna undersökning...

Om man tänker till ordentligt om vittnet Henrik, så är han inte till någon vidare hjälp för KM. Det som främst talar för det är att Henrik medger att han skattar tidpunkten grovt (!) till mellan 02:30 och 03:30. Faktum är att klockan lika gärna kan ha varit 03:45. Dessutom kan vi med hjälp av det första avsnittet i TV3 bevisa att KM inte kan ha mött Henrik förrän allra tidigast 03:00 (sannolikt senare, faktiskt) - givet förutsättningen att KM ringde det där samtalet 02:15 och sedan gick till korvkiosken. Men om detta inte skedde (vilket programmet inte gav något bevis på), öppnar helt andra möjligheter upp sig!
Senast redigerad av Ugglan. 2022-10-24 kl. 17:58.
Citera
2022-10-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Tusen tack för klargörandet.
Då känner jag att det klarnat lite om Km och Hen även för mig.

Inte så lätt när man inte är från Mariestad. Och många misstankar och teorier får lätt fäste när man läser i tråden.
Citera
2022-10-24, 17:54
Medlem
Lite tråkigt att så många dragit på sig psykisk ohälsa i detta fall.

KM har under längre tid dragits med psykisk ohälsa.

PW mår visst heller inte så psykiskt bra.

Syster Andersson visar klara tecken på att hon inte mår bra.
Citera
2022-10-24, 19:14
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Snälla, kan vi bara skippa den fullständigt absurda idén att Helena skulle ha kommit hem och sedan blivi mördad? Varför tynga tråden med en massa inlägg som in absurdum fokuserar på något helt befängt? Visst ska vi hålla dörrar öppna, men det här INTE en sådan dörr! Lägg i stället energin på att hitta vägar framåt bland det material som faktiskt ändå är känt.

Och kan vi en gång för alla glömma vantolkningen om att till exempel skorna skulle ha "placerats ut i efterhand för att förvilla"? När polisen har använt ordet "utplacerade" om till exempel just skorna, menar man alltså att gärningsmannen eller medhjälpare kastade skorna åt sidan utmed skogsstigen - precis så som Pelle Jenvén visar i första avsnittet i dokumentärserien i TV3. I övrigt uppmanar jag alla att titta på det första avsnittet några gånger och lyssna noga. Jag har nu sett det första avsnittet tre gånger, och varje gång upptäcker jag något nytt.

Det skulle underlätta för alla i tråden om du kunde lista vilka dörrar som är öppna.
Citera
2022-10-24, 19:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det skulle underlätta för alla i tråden om du kunde lista vilka dörrar som är öppna.

Det är en (1) dörr: Att Helena aldrig kom hem.

Om man samlar ihop allt det som är känt, tyder precis ALLT på att Helena aldrig kom hem. Alla inom polisen och rättsväsendet tycks vara av samma åsikt. Likaså GW Persson. Fynden utmed skogsstigen talar sitt tydliga språk, ringarna likaså. Men det som faktiskt talar allra mest för att Helena aldrig kom hem, är ju ”Killarna” i bilen på Hällristningsvägen. OM Helena verkligen skulle ha kommit hem, skulle ”Killarna” ha sett henne. Ulrika har varit tydlig med vilken väg de brukade gå hem, och det är också den vägen (stigen) som hon hänvisade polisen till på söndagen. OM Helena verkligen skulle ha kommit hem, skulle hon alltså ha kommit på skogsstigen, kommit ut på lekplatsen, sneddat höger över densamma (i hennes riktning sett) och sedan kommit upp på gång-/cykelvägen vid vändplatsen längst ner på Hällristningsvägen. Sträckan som Helena då skulle ha varit synlig för ”Killarna” på vägen mot entrédörren, uppgår till cirka 40 meter! De 40 meterna skulle ha tagit cirka 20 till 25 sekunder att gå. Det finns inte på kartan att ”Killarna” skulle ha missat Helena under så lång tid – och särskilt inte när hon skulle ha gått diagonalt mot dem! Och ”Killarna” satt ju där från cirka 01:50 till strax efter 03:00 enligt polisförhöret (7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf (sverigesradio.se)). Jag vågar påstå att Helena aldrig kom hem. Helt enkelt.
Citera
2022-10-24, 19:26
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är en (1) dörr: Att Helena aldrig kom hem.

Om man samlar ihop allt det som är känt, tyder precis ALLT på att Helena aldrig kom hem. Alla inom polisen och rättsväsendet tycks vara av samma åsikt. Likaså GW Persson. Fynden utmed skogsstigen talar sitt tydliga språk, ringarna likaså. Men det som faktiskt talar allra mest för att Helena aldrig kom hem, är ju ”Killarna” i bilen på Hällristningsvägen. OM Helena verkligen skulle ha kommit hem, skulle ”Killarna” ha sett henne. Ulrika har varit tydlig med vilken väg de brukade gå hem, och det är också den vägen (stigen) som hon hänvisade polisen till på söndagen. OM Helena verkligen skulle ha kommit hem, skulle hon alltså ha kommit på skogsstigen, kommit ut på lekplatsen, sneddat höger över densamma (i hennes riktning sett) och sedan kommit upp på gång-/cykelvägen vid vändplatsen längst ner på Hällristningsvägen. Sträckan som Helena då skulle ha varit synlig för ”Killarna” på vägen mot entrédörren, uppgår till cirka 40 meter! De 40 meterna skulle ha tagit cirka 20 till 25 sekunder att gå. Det finns inte på kartan att ”Killarna” skulle ha missat Helena under så lång tid – och särskilt inte när hon skulle ha gått diagonalt mot dem! Och ”Killarna” satt ju där från cirka 01:50 till strax efter 03:00 enligt polisförhöret (7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf (sverigesradio.se)). Jag vågar påstå att Helena aldrig kom hem. Helt enkelt.

Ja, det är mest sannolikt att Helena aldrig kom hem, men det utesluter inte att den andra dörren kan stå på glänt.
Citera
2022-10-24, 20:55
Medlem
Jag har följt detta fall sedan dag ett.
Har tidigare skrivit att jag tyckte hennes syster bettede sig skitskumt i tv- intervjuver de närmaste dagarna.
Har spekulerat i om hon blev uppstrålad, om någon spridit LSD i kranvattnet, syster med vänner som undanhåller något, någon/några helt utomstående som körde genom samhället och plocka in henne i bilen, självmord, faktiskt kanske lever och var less och stack och ännu värre scenarion.
I den grymma förort från Sthlm jag kommer ifrån hade detta varit löst efter 30 år, Kanske bara en levande eller död vet säkert, men riktigt många måste ha starka misstankar/veta. I Storsthlm är vi otroligt många, hur många var på dtrift i Mariestad den natten.
Tala om vad ni vet, snälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in