2022-10-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Är det hjärntvättat att tro att han är ryss när han slår av näsan på en Ukrainare som demonstrerar mot kriget i Ukraina som ligger och gormar på något östatsspråk när han blir arresterad? Han verkar var en lågbegåvad stridspitt som skulle passa bra i den Ryska armén.
Precis! Med andra ord är han INTE estländare, utan precis endast en jävla stackars ryss i fel land. Precis som addidasryttarna i Donbas var och är.
Citera
2022-10-24, 15:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag håller inte med om dina påstående angående det är samma sak som andra gör.

Men eftersom du tycker så. Samt verkar tycka det Ryssland gör är helt ok. Då vill jag verifiera att du tycker vad Ukraina och USA gör också klassas som korrekt agerande.

Jag tycker inte Ryssland borde ha invaderat Ukraina 2022. 2014 är mer komplicerat.

Generellt är det en dålig strategi när flera sidor öser in vapen in i ett inbördeskrig om man vill ha demokratisk och ekonomisk utveckling. Jag är inte tillräckligt insatt i Syrien för att ha en uppfattning.
Citera
2022-10-24, 15:42
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Har ju i allra högsta grad att göra med vad du skrev. Estländaren där är plötsligt inte ryss.....men dock menar du på att det vimmlar utav ryssar i Donbas, och dessa är de som behöver försvaras. Vad gör dessa mer ryssar än estländaren i fråga?
Jag vet inte vad fan du snackar om, kolla igenom mina inlägg, har jag nämnt donbass någon gång?
Citera
2022-10-24, 15:43
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Världens mest korkade lista. I Tjetjenien gör Putin vad Ukraina gör i Donbass, slår på seperatister.

I Syrien gör ryssarna vad USA gör i Ukraina.

Har du tänkt ut den själv? Antagligen inte. Sluta läsa sånt trams.
En självständig stat skall slå hårt mot separatister- det är deras skyldighet tillika rättighet. Det samma ansvar har Frankrike, Mexico- eller vilket annat självständigt rike som helst. Det vore ynkedom att inte försvara sitt land och bekämpa separatism. Jag tror ryssar i gemen tycker samma sak.
Citera
2022-10-24, 15:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vad tycker du om detta argument?
"att om vi bara låter Putin få
Ukraina så kommer han att sluta.
Har Putin slutat i Tjetjenien..?
Har Putin slutat i Georgien..?
Har Putin slutat i Syrien..?
Baltikum skulle kunna bli nästa
om de inte var NATO-medlemmar!"
Nu tror jag du debatterar med fel person? 🤔 Jag har inte uttryckt något av det citerade.

Men generellt är det principiella resonemanget givetvis helt rimligt. Om väst hade satt ner foten vid Putins invasion av Georgien 2008 så hade Putin kanske låtit bli Krim. Och hade vi verkligen slagit till med sanktioner och skrotat NS1 efter Krim 2014, då hade vi kanske sluppit detta krig. Det väsentliga nu är att se till att Ryssland
a) inte får någon ekonomisk eller politisk vinning av sitt anfallskrig mot ett grannland, och
b) klämma åt dem ekonomiskt och teknologiskt de närmaste 10 åren så att deras militära förmåga begränsas (tänk Shahad-drönare i.s.f. Kalibr- och Iskander-missiler).

Ryssland har alldeles uppenbart en stor grupp människor förutom Putin som drömmer om en rysk stormakt och ett återupprättat Sovjetunionen/Tsar-Ryssland. Det finns ingenting som är viktigare för svensk och europeisk säkerhetspolitik än att förhindra det. Om det kostar Sverige 10 försvarsbudgetar så är det ett vrakpris.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-24 kl. 15:47.
Citera
2022-10-24, 15:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Ingen är intresserad av dina ryska konspirationsteorier. Du har ingen som helst trovärdighet. Kamma dig och skaffa dig ett vettigt jobb istället för att sitta här och sprida ryskt propaganda på en daglig basis.

Monroedoktrinen är ingen rysk konspirationsteori.

Det är bara att inse att Ukrainakriget inte går att lösa bra. Men det vi kan göra är att förstå hur geopolitik fungerar, så vi kan undivka nästa krig - genom ukrainakriget. Vilka orsaker har krigets start? Monroedoktrinen/russki mir är en del av orsaken.
Citera
2022-10-24, 15:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
[…]

Ukraina kan inte med militära medel vinna tillbaka sina förlorade områden. […]

Inte? Nu, och den senaste tiden är det ju precis det de gör.
Citera
2022-10-24, 15:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu tror jag du debatterar med fel person? 🤔 Jag har inte uttryckt något av det citerade.

Men generellt är det principiella resonemanget givetvis helt rimligt. Om väst hade satt ner foten vid Putins invasion av Georgien 2008 så hade Putin kanske låtit bli Krim. Och hade vi verkligen slagit till med sanktioner och skrotat NS1 efter Krim 2014, då hade vi kanske sluppit detta krig. Det väsentliga nu är att se till att Ryssland
a) inte får någon ekonomisk eller politisk vinning av sitt anfallskrig mot ett grannland, och
b) klämma åt dem ekonomiskt och teknologiskt de närmaste 10 åren så att deras militära förmåga begränsas (tänk Shahad-drönare i.s.f. Kalibr- och Iskander-missiler).

Mmm, men Tjetjenien och Syrien var huvuddelen av listan. Som är starten på tråden där du lade dig i.
Citera
2022-10-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag vet inte vad fan du snackar om, kolla igenom mina inlägg, har jag nämnt donbass någon gång?

SIGH.....Hallå???? Anybody out there? Du satt och försvarade ett faktum om att en viss person INTE var ryss, utan endast estländare med ryska släktingar. SAMTIDIGT har du suttit och påpekat hur alla RYSSAR i östra Ukraina (Donbas) behöver beskyddas för att de är just ryssar. Vad gör dessa UKRAINARE mer ryssar än den estländare du plötsligt påstår inte vara ryss?? Nej han är INTE ryss nej, men så är heller INTE de i Donbas som förklaras vara ryssar och därför kräva en invasion från ryskt håll för att försvara. Ganska enkelt och logiskt OM man ser till DITT resonemang
Citera
2022-10-24, 15:49
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Monroedoktrinen är ingen rysk konspirationsteori.

Det är bara att inse att Ukrainakriget inte går att lösa bra. Men det vi kan göra är att förstå hur geopolitik fungerar, så vi kan undivka nästa krig - genom ukrainakriget. Vilka orsaker har krigets start? Monroedoktrinen/russki mir är en del av orsaken.

Tanken är inte att undvika nästa krig, tanken är att det här kriget föranleder nästa krig. Vilket kommer vara ett inbördeskrig där den ryska federationen spricker.
Citera
2022-10-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Vad tyder på att Ryssland ska kunna vända det här? Stora delar av deras krigsapparat, både personal och material är totalförstörd. Nu har 7500 tunga militärfordon så som stridsvagnar och APCs bekräftas förstörda med hjälp av bildbevis. Vet du hur mycket det är? Logistiken är ett skämt också. Men det värsta av allt, enligt ryssarna, är att den ryska arméns rykte är krossat eftersom hela RuAFs inkompetens har blivit blottad under de här 7 månaderna. RuAF är som en större ”tredje-världen-armé”.

Att ett gäng mobiliserade gubbar utan militär erfarenhet ska göra någon som helst skillnad är inget som någon väntar sig. Inte du heller.

Du menar att deras rykte är krossat för att de inte med lätthet tagit över Europas andra största armé med triljoner i stöd i form av vapen och militärträning från Europa NATO inklusive USA?

Haha, Ryssland kommer förstöra Natos rykte när de vinner, vilket kommer ske snart. Denna konflikt var livsnödvändig.
Citera
2022-10-24, 15:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ukraina kan inte med militära medel vinna tillbaka sina förlorade områden.

Inte? De tog ju nyligen tillbaka Kharkiv-regionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in