2022-10-24, 08:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Märkligt också att klumpa ihop stämning av tre olika parter, Magnus, Hikaru och chess.com när de inte har agerat samordnat, inte sagt samma saker och heller inte befunnit sig i samma land med stor sannolikhet. De kan knappast hållas gemensamt ansvariga utan bör prövas enskilt.
Det är inte ovanligt att man stämmer både den ena och den andra och fan och hans moster på samma gång i USA. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i amerikansk rätt för att veta exakt varför, men jag antar att det är av någon sorts processrättsliga skäl.
Citera
2022-10-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är inte ovanligt att man stämmer både den ena och den andra och fan och hans moster på samma gång i USA. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt i amerikansk rätt för att veta exakt varför, men jag antar att det är av någon sorts processrättsliga skäl.

Precis man kan lämna in vilka stämningsansökningar man vill men jag ifrågasätter riktigheten i det som sägs i den och det blir intressant att se utvecklingen av detta. Även om vi med säkerhet inte vet om Magnus befann sig i USA när uttalandena gjordes så är det också mycket märkligt att tre parter klumpas ihop. Dessa tre har inte gjort samma sak.
Citera
2022-10-24, 09:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Precis man kan lämna in vilka stämningsansökningar man vill men jag ifrågasätter riktigheten i det som sägs i den och det blir intressant att se utvecklingen av detta. Även om vi med säkerhet inte vet om Magnus befann sig i USA när uttalandena gjordes så är det också mycket märkligt att tre parter klumpas ihop. Dessa tre har inte gjort samma sak.
Min poäng är att såna stämningar, som ser märkliga ut från ett svenskt perspektiv, inte är märkliga från ett amerikanskt perspektiv. Det var ett direkt svar på din kommentar att det var märkligt. Resten kommenterade jag inte.
Citera
2022-10-24, 09:14
Medlem
Citat:
Min poäng är att såna stämningar, som ser märkliga ut från ett svenskt perspektiv, inte är märkliga från ett amerikanskt perspektiv. Det var ett direkt svar på din kommentar att det var märkligt. Resten kommenterade jag inte.

Magnus, Hikaru och chess.com kan knappast hållas gemensamt ansvariga enligt USAs lagar heller då de är individer som sagt och gjort olika saker. Hikaru har t.ex. bara rapporterat om nyheten.

Om stämningsansökningen dessutom felaktigt påstår att Magnus befann sig i USA när han gjorde sina uttalanden är det förstås mycket besvärande för Hans. Anledningen till att det påståendet görs är att det är en grund för att kunna stämma Magnus i USA.

Edit: Magnus uttalande gjordes den 27:e september, 3 veckor efter att han lämnat turneringen. Med största sannolikhet hade han då konsulterat sina jurister och lämnat USA.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-10-24 kl. 09:21.
Citera
2022-10-24, 09:33
Medlem
Citat:
Första frågan är ändå om det ens är möjligt att ställa Magnus till rätta i USA.
Sedan har Hans medgett att han har fuskat analys av statistik behövs inte.

Han kan inte tvingas nej men kostnaden blir ju enorm ifall det blir sådana konsekvenser.

Att han har fuskat är inte problemet. Det är att påpekandet/hinta att han fuskade OTB som han då hävdar påverkat hans karriär osv. Fortfarande finns det inte några bevis att han gjort det OTB så det finns en poäng med stämningen.

Edit: men jag tror förstås Magnus redan diskuterat med jurister innan han uttalade sig så. Som sagt problemet är ifall det blir inför en jury
Citera
2022-10-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Han kan inte tvingas nej men kostnaden blir ju enorm ifall det blir sådana konsekvenser.

Kan du utveckla vad du menar här?

Citat:
Att han har fuskat är inte problemet. Det är att påpekandet/hinta att han fuskade OTB som han då hävdar påverkat hans karriär osv. Fortfarande finns det inte några bevis att han gjort det OTB så det finns en poäng med stämningen.

Edit: men jag tror förstås Magnus redan diskuterat med jurister innan han uttalade sig så. Som sagt problemet är ifall det blir inför en jury

Men det är bara din tolkning, Magnus har inte anklagat Hans för fusk OTB eller i något specifikt parti. Bara att Hans har fuskat mer och mer nyligen än han publikt har erkänt. Detta har Hans också erkänt privat till chess.com.
Citera
2022-10-24, 10:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Magnus, Hikaru och chess.com kan knappast hållas gemensamt ansvariga enligt USAs lagar heller då de är individer som sagt och gjort olika saker. Hikaru har t.ex. bara rapporterat om nyheten.
Ändrar inte på det faktum att detta inte är ett ovanligt förfarande i USA.

Citat:
Edit: Magnus uttalande gjordes den 27:e september, 3 veckor efter att han lämnat turneringen. Med största sannolikhet hade han då konsulterat sina jurister och lämnat USA.
Citat:
Rätt stor chans att Niemann själv konsulterat advokater. Tror inte direkt att han själv slängde ihop en stämningsansökan på 44 sidor.
Citera
2022-10-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ändrar inte på det faktum att detta inte är ett ovanligt förfarande i USA.

Har du källa på det eller gissar du?

Citat:
Rätt stor chans att Niemann själv konsulterat advokater. Tror inte direkt att han själv slängde ihop en stämningsansökan på 44 sidor.

Självklart men det förändrar inte något i sak.

Mest troligt är nog att Hans försöker sig på en bluff här, drar till med ett extremt belopp och hoppas att de tilltalade blir så skitnödiga att de går med på en förlikning.
Citera
2022-10-24, 10:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Har du källa på det eller gissar du?
Har läst fler amerikanska stämningar än jag kan räkna.

Citat:
Mest troligt är nog att Hans försöker sig på en bluff här, drar till med ett extremt belopp och hoppas att de tilltalade blir så skitnödiga att de går med på en förlikning.
Mycket sannolikt. Inte heller ovanligt i USA.
Citera
2022-10-24, 10:48
Medlem
Citat:
Har läst fler amerikanska stämningar än jag kan räkna.

Och hur har det gått när man stämmer flera parter som har agerat enskilt men ändå kräver att de har gemensamt ansvar?
Citera
2022-10-24, 10:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Och hur har det gått när man stämmer flera parter som har agerat enskilt men ändå kräver att de har gemensamt ansvar?
Det beror förstås helt och hållet på omständigheterna.
Citera
2022-10-24, 10:57
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Han har säkerligen väldigt bra koll på detta, mycket bättre än vad du har.
Säkerligen? Troligen? Måste säkert vara?
Mycket spekulationer från din sida som du försöker göra till sanning.
Hade du hänvisat till säkerhetspersonal, test av detektorer med utvärdering eller liknande så hade det varit en sak men du kommer dragande med....en annan schackspelare!!!
Du är i sanning en foliehatt.
Inte ens chess.com går på fuskspåret i Hans OTB matcher. Det finns i deras rapport om du kan läsa andra texter än de som står på baksidan av ett mjölkpaket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in