Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Frågor:
Q1: Kan Magnus ens dras inför rätta i USA? Han har väl sannolikt inre gjort sina uttalanden när han har befunnit sig i USA.
Tänk dig att du och jag ska utföra världens häftigaste juvelkupp tillsammans. Du är gentlemannatjuven, jag är hjärnan bakom operationen. Det hela går till på ett sätt som skulle få den ballaste heistfilmen du sett att verka töntig i jämförelse. Du befinner dig i USA tillsammans med kassaskåpet, jag sitter tryggt i Sverige och deltar via videolänk för att vägleda dig. Det är solklart att du begår ett brott enligt amerikansk lag. Vad gäller för mig? Tja... jag tycker det låter ganska tydligt att jag är din medgärningsman. Även om det är du som utfört själva stölden, så har jag medverkat till att du stjäl. Som det heter i svensk rätt, jag har ”främjat gärningen med råd eller dåd”. Det här juvelkuppsexemplet, där tycker jag det låter som att både du och jag skulle kunna åtalas och dömas i en amerikansk domstol, även ifall jag aldrig satt min fot i USA.
Nu är det här mellan Carlsen och Niemann ett tvistemål (”civil action”), inte ett brottmål, men själva poängen kvarstår. Om Carlsen är att betrakta som en medgärningsman så spelar det mindre roll att han är norrman. Om gärningen huvudsakligen utförts i USA kan det dras inför rätta där. Om Carlsen medverkat till gärningen, då kan han dras inför rätta.
Citat:
Q3: Hur ser lagstiftningen ut i USA, kan man som i Sverige dömas även om man bara sagt sådant som bevisligen är sant?
När det gäller ärekränkning vet jag att det i USA finns något som kallas ”substantial truth doctrine”. Det innebär att om det du säger är huvudsakligen sant så är det i praktiken omöjligt att åka fast för förtal. Om den doktrinen också är applicerbar i det här fallet vet jag inte. Jag har inte satt mig in i bevisläget tillräckligt mycket för att uttala mig om det.