Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Nej, det blev inte fel. Ryssland förde inga förhandlingar med Ukraina 2014, vilket var det texten handlade om.
Jasså, ja då kanske du har rätt och jag var för snabb på att dra slutsatser. Nog var Ryssland inblandade tillsammans med Tyskland och Frankrike som var garanter för Minskavtalet och även FN skrev under på det hela. Varken FN, Tyskland eller Frankrike satte press på att Kiev skulle dra tillbaka styrkorna och sluta beskjuta Donbas. Inte heller ifrågasatte man truppuppbygnaden som sedan resluterade att Ryssland var tvungen att gå in efter 8 års väntan. Jag förstår att ni skyller Minskhaveriet på Ryssland trots att ni samtidig påstår att dom inte har något med förhandlingarna att göra.
Ni kanske diskuterar saker och ting som hände även innan det och under statskuppen 2014 och då blir det rätt för det var inga förhandlingar med Ukraina utan en folkomrösting på Krim och ett kommande inbördeskrig i Donbass där folket inte vill ha något att göra med rysshatare i Kiev.
Å andra sidan förde Ryssland ekonomiska förhandlingar med dem störtade presidenter men EU grusade dom planerna och tillät en statskupp istället.
Jag går inte tillbaka i posthistoriken för ärligt talat bryr jag mig inte eftersom det finns en tråd för tiden redan men det är kanske bra att nykläckta får ta del av historien.