2022-10-23, 20:57
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mera om saken :

Den russiske forsvarsministeren Sergej Sjojgu snakket søndag med forsvarsministrene i Storbritannia, Frankrike og Tyrkia.

Kreml sier Sjojgu tok opp «tendensen mot videre, ukontrollert eskalering» i Ukraina. Den russiske forsvarsministeren kom også med påstander om at Ukraina planlegger en provokasjon med en «skitten bombe» i sitt eget land. Begrepet brukes gjerne om en bombe der det er blandet inn radioaktivt materiale.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/10/23/195879475/russlands-forsvarsminister-snakket-med-vestlige-motparter

Tror detta är "Sjojgu`s" svansång, han är på väg ut. Inom en månad säger jag. Sen vad motivet med detta trams kan man bara spekulera om. Personligen så säger jag.., något med Kherson.., eller dammen. Kanske även att man önskar att utöka undantagstillstånd i ryska län.

Hur som haver : Detta är primärt riktat mot hemmaopinionen. En önskan om att sätta ordet "kris" hos befolkningen, och få upp "fighting spirit". Mindre kritik mot mobiliseringen och kriget.

Det känns verkligen som att något kommer att hända, snart

Spänningen är i luften, hoppas det inte blir dammen
Eller ZNPP
Citera
2022-10-23, 21:01
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Mera om saken :

Den russiske forsvarsministeren Sergej Sjojgu snakket søndag med forsvarsministrene i Storbritannia, Frankrike og Tyrkia.

Kreml sier Sjojgu tok opp «tendensen mot videre, ukontrollert eskalering» i Ukraina. Den russiske forsvarsministeren kom også med påstander om at Ukraina planlegger en provokasjon med en «skitten bombe» i sitt eget land. Begrepet brukes gjerne om en bombe der det er blandet inn radioaktivt materiale.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/10/23/195879475/russlands-forsvarsminister-snakket-med-vestlige-motparter

Tror detta är "Sjojgu`s" svansång, han är på väg ut. Inom en månad säger jag. Sen vad motivet med detta trams kan man bara spekulera om. Personligen så säger jag.., något med Kherson.., eller dammen. Kanske även att man önskar att utöka undantagstillstånd i ryska län.

Hur som haver : Detta är primärt riktat mot hemmaopinionen. En önskan om att sätta ordet "kris" hos befolkningen, och få upp "fighting spirit". Mindre kritik mot mobiliseringen och kriget.
Tror du något hade ögat fighting spiriten hos ryssen så länge man slåss i Ukraina?
Detta är inte Stalingrad och man är inte under attack, har svårt att se att man får med folket. Gemene ryss verkar bry sig lagom lite så länge det inte drabbar de personligen
Citera
2022-10-23, 21:03
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Ryssarna tänker alltså släppa en dirty bomb!
De jävlarna
Otrolig desperation från ryssen, de envisas att gå hela vägen in i kaklet som landet
Citera
2022-10-23, 21:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Mera om saken :

Jag håller med dig. De vill trumma upp en "det är allvar nu" och "de vi slåss mot är tuffa, vi vinner inte om vi inte brukar allvar".

Det är väldigt svårt att sia om det fungerar. Fascister drömmer ofta om att nationen ska renas och "smutsen" ska bort. Jag tror säkert att överdriven korruption och lögn ses som smuts även i Ryssland.
Citera
2022-10-23, 21:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Tror du något hade ögat fighting spiriten hos ryssen så länge man slåss i Ukraina?
Detta är inte Stalingrad och man är inte under attack, har svårt att se att man får med folket. Gemene ryss verkar bry sig lagom lite så länge det inte drabbar de personligen

Man försöker piska fram detta ifrån ryskt håll för man är desperat. Nu med en "smutsig bomb". Tidigare har det varit "nazi-snack" (vilket den ryska befolkningen reagerar starkt på, historiskt sett).

Propaganda är effektivt, och något måste Kreml finna på så illa ting går. Säger inte att det är rätt på något vis.., bara hur man troligtvis försöker dämpa frågor om frustration/rädsla/kritik inom den egna nationen.
Citera
2022-10-23, 21:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag håller med dig. De vill trumma upp en "det är allvar nu" och "de vi slåss mot är tuffa, vi vinner inte om vi inte brukar allvar".

Det är väldigt svårt att sia om det fungerar. Fascister drömmer ofta om att nationen ska renas och "smutsen" ska bort. Jag tror säkert att överdriven korruption och lögn ses som smuts även i Ryssland.

Vad tror du om Shojgu`s framtid ?
Citera
2022-10-23, 21:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det är Zelensky och ingen annan som har tvingat fram denna konflikt. Ukraina borde ha stannat en neutral stat mellan Nato och Ryssland. Tänk om Mexiko hade gått med i en allians med Kina och riktat kärnvapen mot Usa. Det är så Putin ser det.

Putin hade invaderat ändå - oavsett om Ukraina varit neutralt eller inte. "NATO" används som ett svepskäl av Putin.

Putin vill ha landområden från Ukraina. Han vill ha sydöstra Ukraina och han har velat ha dessa områden länge. Det är vad allt går ut på. Snacket om "nazister", "folkmord", "hotet från NATO" mm är påhittade svepskäl av Putin.

Precis som med Krim så vill Putin helt enkelt stjäla dessa områden från Ukraina. Det har varit hans mål länge. Beroende på situationen använder han olika svepskäl.
Citera
2022-10-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Vad jag förstått så bjöd Musk på abonnemangen, eller något sånt. En mindre del av den totala kostnaden, resten stod Pentagon för

tror nog musk bjussa på både några enheter och några årsabonemang. årskostnaden styckevis är väll som en iphone + "mellanstorlek" på ett abonemang till....

Citat:
Så om Musk vill sluta bjuda på detta är det ingen större fara eftersom att Pentagon redan betalar för det mesta
ja altso, först får väll musk då visa att han återbetalar tex den här snubben, det finns fler exempel...
https://twitter.com/dim0kq/status/1580827171903635456

Citat:
Men om Musk skulle totalvägra att erbjuda starlink skulle det kunna skapa stora problem, iallafall tillfällig. Men känns väldigt osannolikt då det totalt hade förstört företagets rykte

ja, det skulle vara något, att han släcker ner tillgången över ukraina.... kanske för att tvinga dem till förhandlingsbordet... putin och hans troll testar ju sånna saker, mörda bebisar, spränga förskolor, elnät osv.

det är dock inte riktigt på en nivå där det ger effekt, utan snarare tvärtom.

till syvende och sisst så gör ju musk sina affärer i dollar, och the fed/amerikanska staten ÄGER alla dollar, inte musk.....
Citera
2022-10-23, 21:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det viktigaste för mig är att EU och NATO ska få en rejäl knäpp på näsan och tvingas ner från sina höga hästar, sina anspråk på att vara grindvakter för det Goda, Sanna och Rätta här i världen.

Du föredrar istället alliansen Putler-Ryssland, Nordkorea, Belarus, Iran och Syrien. Det är ett bättre val?

Borde Sverige gå med i denna allians istället för NATO?
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Vad tror du om Shojgu`s framtid ?

Shoigu blir slängd under bussen av Putin vid behov. Då var det hans fel. Putin är ofelbar, allt dåligt som händer i Ryssland är på grund av någon som gett honom fel information eller inte utfört hans strategi korrekt.

Men det intresserar mig inte så mycket, jag tror inte en sån händelse avgör kriget. Inte heller att de fick ny SMO-befälhavare. Jag vill först se något extremt dumt eller extremt smart innan jag "bryr mig".
Citera
Medlem
Fattar inte ryzzen att ju mer galenskap de lägger fram desto mer håller de liv i folks intresse för konflikten. Blir ju omöjligt att minska bidrag o annat till Ukraina ens för galenpannorna inom republikanerna när deras propaganda går ut på att dränka barn och förstöra för civila.
Citera
2022-10-23, 21:23
Medlem
Ryssarna förlorar, det är klart för alla.

De beteer sig som grisar och har helt enkelt ingen bakre eller undre gräns för var de kan gå. För de har helt enkelt väldigt lite kultur kvar. Kultur är bland annat värderingar och normer och de har förlorat allt.

Så förutom att vi bör bygga murar runt landet. Vad har de kvar själva. Vad har de att vara stolta över? Vad är det som de försvarar?

Saningen är tragisk. Putin och gänget har totalt förstört landet. Befolkningen har lärt sig att inte bry sig, så får de lite pengar och lugn och ro. Man har förstört allt. Och nu finns inte ens pengarna och lugn och ro.

Ryssland är dött. De som kallas in slåss för ingenting. Kanske för att familjen är kvar. Kanske för att de kommer ihåg hur det engång var enligt släktingarna. Kanske för historierna. Men egentligen, det finns inget kvar. Industrien är borta, all utveckling är borta, alla västerländska bolag är borta, all intellektuell verksamhet är borta, och all oberoende verksamhet som inte är kopplat till FSB försvinner.

De har bara kärnvapen kvar. Det finns inget att försvara, och det finns ingen som vill försvara, för utom maffian styrd av Putin som har flera grenar exempelvis FSB, GRU, Wagner, Tjejenerna, etc

Men vad finns i realiteten kvar?

Det är deras problem. Det vi bör göra är att låta Ukraina få tillbaka sina gränser. Sedan kan ryssarna förgöra sig själva bäst de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in