2022-10-23, 19:26
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Dom sitter väl max till årsskiftet innan det havererar pga Liberalerna.

Tyvärr min tanke också, liberalerna är minst sagt oförutsägbara och maktkåta.
Citera
2022-10-23, 20:02
Medlem
6stringlevins avatar
Jag misstänker att det håller ett år innan det havererar. Det är helt enkelt för stora motsättningar mellan L och SD.
Hela stycket integration och invandring har hamnat i utredningsbingen och kommer inte att leda någon vart. Vi såg nyss ett oförändrat bistånd "tack vare KD".
Varför skall jag rösta på SD nästa gång? För ett oförminskat bistånd till odemokratiska diktaturer och fortsatt massinvandring?

Kanske var SD allt för välvilliga denna gång. Nej, de har inte visat dåligt omdöme. Det är alltid en avvägningsfråga.

Hoppet står kanske till att C väljer någon från landsbyggden förankrat i Centerns grundvärderingar och inte en bögliberal ifrån stockholm.

Vad jag förväntar mig är att man i alla fall får igång utredningar för att bygga ny kärnkraft.
Men att samma utredningar slängs nästa mandatperiod av S som behöver MPs stöd, och makten är viktigare än innehållet.
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-10-23 kl. 20:05.
Citera
2022-10-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Vad tror ni? Kommer kriminaliteten försvinna med hälften? Ökas poliskåren till nivåer som börjar närmar sig genomsnittet i EU?

Kommer bensinskatten försvinna? Blir det något högkostnadsskydd? Blir elen stabil?

Vad tror ni Kristersson hinner genomföra? Lagändringarna borde ju inte ta sån lång tid men
det finns ju tusen lagändringar kring asylpolitiken också att genomföra och som också behöver
utredas?

Vad hinner man med egentligen och vad tror ni är viktigast för att få fortsatt förtroende igen 2026?

Själv tror jag kriminalpolitiken är det som det kommer ligga mest fokus kring och att få tillbaka
en normal elförsörjning till landet igen.

Enligt mig borde man ta och implementera lagändringarna inom kriminalpolitiken först, behövs ju knappast något att reda ut där. Polisen har ju själv efterfrågat dom förändringarna som ska komma nu själva i flera år.

Diskutera gärna och förklara varför ni tror vad etc.
De svåra problem Sverige har kommer inte att vara lösta inom en mandatperiod. Vad vi kan hoppas på är att landet börjar gå i rätt riktning åtminstone, det är en vinst bara det. Lagstiftning inom kriminalitetens område är nog det som snabbast kan ge resultat, om polisen får verktyg att sätta gängmedlemmar inom lås och bom på lång tid.

Elförsörjningen kommer att ta uppåt 10 år att reparera efter den huvudlösa nedläggningen av kärnkraftverken.

Bensin- och dieselskatt kommer givetvis inte att försvinna men att man minskar reduktionsplikten från målet om 66% för diesel 2030 till EU:s mål på 14% till samma år kommer att märkas i plånboken. Vill man göra en insats för att minska utsläpp av CO2 hade det förmodligen gjort långt större nytta att propagera för en EU-nivå på 16% än Sveriges tidigare målsättning.
Citera
2022-10-23, 20:36
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
De svåra problem Sverige har kommer inte att vara lösta inom en mandatperiod. Vad vi kan hoppas på är att landet börjar gå i rätt riktning åtminstone, det är en vinst bara det. Lagstiftning inom kriminalitetens område är nog det som snabbast kan ge resultat, om polisen får verktyg att sätta gängmedlemmar inom lås och bom på lång tid.

Elförsörjningen kommer att ta uppåt 10 år att reparera efter den huvudlösa nedläggningen av kärnkraftverken.

Bensin- och dieselskatt kommer givetvis inte att försvinna men att man minskar reduktionsplikten från målet om 66% för diesel 2030 till EU:s mål på 14% till samma år kommer att märkas i plånboken. Vill man göra en insats för att minska utsläpp av CO2 hade det förmodligen gjort långt större nytta att propagera för en EU-nivå på 16% än Sveriges tidigare målsättning.

Varför tror du inte bensinskatten kommer försvinna?
Citera
2022-10-23, 20:38
Medlem
Citat:
Varför tror du inte bensinskatten kommer försvinna?
Den ger för mycket pengar till staten. Möjligen minskar man den, men avskaffa helt - det tror jag inte på.
En bra början vore ju iofs att se till att moms inte tas ut på punktskatter!
Citera
2022-10-23, 20:42
Medlem
Domass avatar
Citat:
Den ger för mycket pengar till staten. Möjligen minskar man den, men avskaffa helt - det tror jag inte på.
En bra början vore ju iofs att se till att moms inte tas ut på punktskatter!

Om man kan sänka den eller inte beror ju nog hur mycket dom får ut av att dra in bidragen
och ställa försörjningskrav som dom har gjort nu.

Hur mycket kostar det inte att betala ut bidrag till 10 % av Sveriges befolkning? Antagligen en del.

Mycket invandrarbarnfamiljer så bidragen kan bli höga, samtidigt som otroligt mycket bidragsfusk sker
med flera samordningsnummer på samma människa + då assistansfusket.

Dom kanske sänker den till en början som du säger, men man kan kanske ha någon form av folkvänligt pris på något allafall om man lägger om kostnaderna för staten tillslut helt.

Först ska ju mer pengar gå till rättsväsendet.
Citera
2022-10-23, 20:45
Medlem
Citat:
Jag är inte bara ute efter medhåll jag är för kvalitativa gissningar som grundar sig i fakta. Jobbigt att fatta det även om jag skrivit det femton tusen ggr? Det är väl det minsta man kan begära på ett forum där man ska diskutera saker, kan ju lika gärna diskutera med en vänsterpartist det är ungefär lika givande i sånnafall.

Herregud, du kommer då inte med mycket man kan bli smartare på... Varför skulle Ulf bete sig efterblivet när han med all sannolikhet kommer ge SD regeringsplatsen nästa gång om han fuckar upp det? Folk är trötta på kriminaliteten nu. Det som är viktigast är ju att Ulf lyssnar på Jimmie angående att tillsätta ordentliga myndighetschefer och att de i sin tur är hårda neråt i leden.

50 år att få ordning på landet? Hur då menar du? Och vad för nåt? Kriminaliteten? Migrationen? Vänsterstyret? Hjärntvättningen av det svenska folket? Källa tack.
Har hört flera tillfällen då Jomshof/Åkesson sagt i längre intervjuer att det tar lika lång tid att gå in i en skog som att gå ur den. Alltså det tar lika lång tid att lösa problemen som det tagit att skapa dem. Invandringen t.ex. började slutet av 60-talet. För drygt 50 år sedan. Detta är långa intervjupoddar så det är inte helt enkelt att googla fram citat.

Här säger Jomshof att det kommer ta år. Ospecificerat vad man kommer åstadkomma på hur många år.

Här ger Ulf liknande besked.
Under regeringsförklaringen uttalade Ulf Kristersson flera gånger att det är möjligt att lösa samhällsproblemen, men att det är svårt och att det kommer att ta tid.

TT: Varför säger du så?

– För att det är sant, det är svåra saker det här. Om det hade varit enkelt hade vem som helst kunnat lösa det. Man får inte tro att bara för att en ny regering kommer på plats så kommer allt att lösa sig, så är det inte.

TT: Är det ett sätt att backa från vallöftena?

– Nej, jag har aldrig sagt att det kommer vara enkelt. Det kommer att ta tid och det kommer vara svårt.
Kvalitativa gissningar som grundar sig i fakta, säger du. Det är bara att addera de olika momenten.

Du skriver själv att det tar en hel mandatperiod, 3,5 år att utbilda en ny helt oerfaren polis. Sedan finns inga som vill bli det för att lagarna är emot polisbefogenheter. Smarta människor söker sig bort från yrket.

Jan Blomgren tippar på minst 10 år för ny kärnkraft. Tillstånd och montering tar den tiden.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-10-23 kl. 20:49.
Citera
2022-10-23, 20:46
Medlem
Citat:
Om man kan sänka den eller inte beror ju nog hur mycket dom får ut av att dra in bidragen
och ställa försörjningskrav som dom har gjort nu.

Hur mycket kostar det inte att betala ut bidrag till 10 % av Sveriges befolkning? Antagligen en del.

Mycket invandrarbarnfamiljer så bidragen kan bli höga, samtidigt som otroligt mycket bidragsfusk sker
med flera samordningsnummer på samma människa + då assistansfusket.

Dom kanske sänker den till en början som du säger, men man kan kanske ha någon form av folkvänligt pris på något allafall om man lägger om kostnaderna för staten tillslut helt.

Först ska ju mer pengar gå till rättsväsendet.
Det finns många hål att stoppa pengar i och många ställen att ta pengar från - det senare lär dock inte ske utan att media ylar i högan sky, vilket kommer att påverka väljarkåren!
Citera
2022-10-23, 20:49
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Har hört flera tillfällen då Jomshof/Åkesson sagt i längre intervjuer att det tar lika lång tid att gå in i en skog som att gå ur den. Alltså det tar lika lång tid att lösa problemen som det tagit att skapa dem. Invandringen t.ex. började slutet av 60-talet. För drygt 50 år sedan. Detta är långa intervjupoddar så det är inte helt enkelt att googla fram citat.

Här säger Jomshof att det kommer ta år. Ospecificerat vad man kommer åstadkomma och exakt tid.

Här ger Ulf liknande besked.
Under regeringsförklaringen uttalade Ulf Kristersson flera gånger att det är möjligt att lösa samhällsproblemen, men att det är svårt och att det kommer att ta tid.

TT: Varför säger du så?

– För att det är sant, det är svåra saker det här. Om det hade varit enkelt hade vem som helst kunnat lösa det. Man får inte tro att bara för att en ny regering kommer på plats så kommer allt att lösa sig, så är det inte.

TT: Är det ett sätt att backa från vallöftena?

– Nej, jag har aldrig sagt att det kommer vara enkelt. Det kommer att ta tid och det kommer vara svårt.
Kvalitativa gissningar som grundar sig i fakta, säger du. Det är bara att addera hur lång tid det tar att utbilda nya poliser och ny kärnkraft. Du skriver själv att det tar en hel mandatperiod, 3,5 år att utbilda en enda polis. Sedan finns inga som vill bli det för att lagarna är emot polisbefogenheter så smarta människor söker sig bort från yrket. Jan Blomgren tippar på minst 10 år för ny kärnkraft. Tillstånd och montering tar den tiden.

Igen läser du inte, befogenheterna kommer ju nu som poliserna har skrivit om och velat ha i åratal.
Samt att jag antar att de betalar polisutbildningen och höjer lönerna, tills dess ska ordningsvakter
tillfälligt hyras in för att hjälpa med den mesta akuta tryggheten.

Som sagt läs om kriminalitet i avtalet.

Då Jomshof snackar om är väl inte kriminalitet, eller inte migrationen heller antar jag. Får man rätt lagar och rätt folk som kan implementera dom i myndigheterna, (läs SD-regering) så kommer det gå mycket snabbare än 50 år. Vad mer kan han mena tar 50 år ut över det?
Senast redigerad av Domas 2022-10-23 kl. 20:51.
Citera
2022-10-23, 20:51
Medlem
Domass avatar
Citat:
Det finns många hål att stoppa pengar i och många ställen att ta pengar från - det senare lär dock inte ske utan att media ylar i högan sky, vilket kommer att påverka väljarkåren!

Ja, möjligtvis. Dom ljuger ju så jävla mycket nu så det inte är sant. Vem kan tro på dom egentligen?
Det kan ju enbart någon som är hjärntvättad göra, eller någon gammal gråsosse som för första gången det här valet har irrat sig över till KD eller liknande.
Citera
2022-10-23, 21:01
Medlem
Citat:
Igen läser du inte, befogenheterna kommer ju nu som poliserna har skrivit om och velat ha i åratal.
Samt att jag antar att de betalar polisutbildningen och höjer lönerna, tills dess ska ordningsvakter
tillfälligt hyras in för att hjälpa med den mesta akuta tryggheten.

Som sagt läs avtalet om kriminalitet i avtalet.
Du frågar om tidsprognoser. Nu är avtalet skrivet. Betyder det att lagarna är fixade? Nu alltså. Eller ska det göras först? Vad kan det ta? En månad? Ett år?

Ska sedan kvalificerade ungdomar få förtroende för polisen som arbetsgivare? Eller kan man ignorera tiden det tar också? 1-5 år.

Sedan kommer utbildningen, du nämnde 3,5 år utan uppehåll och omtentor.

Efter det så är man helt färsk i yrket. Hur lång tid tar det innan man är en vettig, pålitlig, lönsam polis som bidrar till brottsbekämpning?
3-6 år kanske.

Sammantaget mellan 8,6 och 15,6 år. Enbart mha överslagsräkningen ovan då.

Citat:
Då Jomshof snackar om är väl inte kriminalitet, eller inte migrationen heller antar jag. Får man rätt lagar och rätt folk som kan implementera dom i myndigheterna, (läs SD-regering) så kommer det gå mycket snabbare än 50 år. Vad mer kan han mena tar 50 år ut över det?
Stödet i civilsamhället antar jag. Bland opolitiska myndighetsutövare och bland väljare.

Lär du folk i 10-årsåldern att invandring är oproblematiskt så tar det ca 50 år innan den kullen pensionerats.
Citera
2022-10-23, 21:05
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Du frågar om tidsprognoser. Nu är avtalet skrivet. Betyder det att lagarna är fixade? Nu alltså. Eller ska det göras först? Vad kan det ta? En månad? Ett år?

Ska sedan kvalificerade ungdomar få förtroende för polisen som arbetsgivare? Eller kan man ignorera tiden det tar också? 1-5 år.

Sedan kommer utbildningen, du nämnde 3,5 år utan uppehåll och omtentor.

Efter det så är man helt färsk i yrket. Hur lång tid tar det innan man är en vettig, pålitlig, lönsam polis som bidrar till brottsbekämpning?
3-6 år kanske.

Sammantaget mellan 8,6 och 15,6 år. Enbart mha överslagsräkningen ovan då.

Stödet i civilsamhället antar jag. Bland opolitiska myndighetsutövare och bland väljare.

Lär du folk i 10-årsåldern att invandring är oproblematiskt så tar det ca 50 år innan den kullen pensionerats.

Låter vettigt, dock kanske det inte behövs så mycket poliser efter man börjat o skicka alla jävla kriminella sattyg till deras hemländer? Man kan ju bara hoppas att brottslingar blir avskräckta nu från att begå brott, om några år, då de ser själva att det ger effekt.

Man kan bara hoppas o se vid det här laget, fjantar Kristersson runt som man bara kan förvänta sig så blir det väl förhoppningsvis så att SD får stödet som regeringsparti efter nästa val.

Vi får hoppas att Kristersson inte kör den stilen.
Senast redigerad av Domas 2022-10-23 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in