Citat:
Ursprungligen postat av
Dharmabum
Jag menade inte att Mersheimer har fel för att han inte representerar konsensus bland forskanra inom sitt fält. Jag vände mig bara mot att Saggi och många andra i tråden ständigt försöker hävda att det stöder deras sak att en professor (emeritus?) problematiserade USA:s agerande i Ukraina 2014. Han har en av många åsikter man kan ha om saken, som en akademiker väl insatt i ämnet.
När jag tittar på den här utmärkta diskussionen
https://www.youtube.com/watch?v=ivcSVG5eCeQ&t=1750s&ab_channel=Rados%C5%82 awSikorski-kana%C5%82oficjalny så blir jag förvånad över hur nära debattörerna ligger varandra. Med tanke på hur ofta det mest radikala putinvurmarna vevar med hans namn (jag räknar inte in dig i den kategorin). Som om han skulle ha hävdat något som legitimerar Putins krig.
En av Mersheimers huvudteser är att du måste respektera maktcentran när du gör dina drag på det geopoliska schackbrädet. Efterklokt kanske man kan konstatera att han hade lite fel i sin bedömning av maktförhålklandena? Eller de har i alla falla förändrats som en följd av konflkikten och Mersheimer menar inte idag att Ukraina inte bör ta tillbaka så de mycke de kan av ockuperade områden, med den hjälp de kan få. Jag tror inte att särskilt många som svänger sig med hans namn i här tråden har förstått det.
Vettigt sagt, jag tror vi håller med varandra i stort sett. En sån som Mearsheimer är ju rätt grovkornig, jag tror inte hans teorier säger exakt vad någon bör göra. Typ bör/kommer Ukraina ta tillbaka allt sitt territorium, eller allt utom Krim? Jag tror inte Mearsheimers analys kan användas vid "den graden av inzoomning" för att förutsäga vad som händer. Däremot har han sagt att han tror att i detta krig kommer Ryssland i någon mening att "vinna" till sist (kan ta många år) för att de självupplevt måste vinna. Hans teori säger nog inte så mycket om Ukraina, i Mearsheimers universum förstår man detta krig bäst som en konflikt mellan USA ffa och i någon grad Väst å ena sidan och Ryssland å andra, där Ryssland satsat en stor del av sina tillgängliga resurser men USA bara en liten del. Jag håller med dig om att jag tror hans diskussion är lite missvisande i förhållande till styrkerelationen mellan USA/NATO och Ryssland.
Mearsheimer är ju heller inte någon konservativ eller fascist-statsvetare, som ligger nära Putin. Han är liberal, som jag har förstått det. Men vem man hoppas kommer ut starkare ur en konflikt, och vem man tror kommer starkare ut är ju två olika saker, utom för en del "djur" i denna tråd.