Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-23, 11:34
  #241
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeybananas
Bevittnar vi Storbritanniens förfall?

Good riddance!
Jo, men det har pågått en stund. Åtminstone sedan folkomröstningen om Brexit. Antagligen mycket längre.

De måste fixa proportionerliga val. Men de tycks oförmögna att göra det. Det är möjligt att de måste krasha landet först innan de klarar av att byta till proportionerliga val.

----

Igår träffades Rishi och Boris. Oklart vad de snackade om. Jag gissar att de båda försökte få den andra att dra sig ur ledarskapsstriden.

Det ser svårt ut för Boris att nå 100 MPs som stöder honom. Så partimedlemmarna kanske inte får chansen att rösta. Om det bara blir en kandidat över 100 (Rishi) så får de inte rösta.

Rishi och Boris har enligt Guido 136 resp 75. Och 129 resp 55 enl BBC.

Rishi har just deklarerat att han är kandidat./BBC
Citera
2022-10-23, 11:45
  #242
Medlem
"Former culture secretary Nadine Dorries has claimed that if Rishi Sunak were to win the Tory leadership race the country will be in "general election territory within weeks"."

https://news.sky.com/story/next-prim...daunt-12593360

fortsättning följer..

boris och sunak har nog diskuterat vad som är bäst för partiet?
Citera
2022-10-23, 12:07
  #243
Medlem
wwrs avatar
Media kommer troligen att bombardera Boris som vanligt. I ett svenskt system där politikerna själva utser statsministern (eller som EU där presidenten utses i slutet möte) hade inte Boris haft en chans mot yngre kandidater som är kvinna och icke-vit. Men i Storbritannien kommer 170.000 konservativa väljare att avgöra med on-line-omröstning. Hur går det? Jag är inte säker. Men jag tippar Boris har utsetts till att symbolisera Brexit och kanske därför på något sätt manipuleras ut och förlorar. Ingen får visa att de gillar Brexit men landet fortsätter utanför EU. Jag tror det går bra för dem.

Se bara hur bilderna valts:
https://snipboard.io/nJm2Wq.jpg
(Guardian just nu)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-23 kl. 12:54.
Citera
2022-10-23, 12:12
  #244
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Former culture secretary Nadine Dorries has claimed that if Rishi Sunak were to win the Tory leadership race the country will be in "general election territory within weeks"."

https://news.sky.com/story/next-prim...daunt-12593360

fortsättning följer..

boris och sunak har nog diskuterat vad som är bäst för partiet?
Nadine Dorries är antagligen förälskad i Boris och sjunger ständigt hans lov. Men hon är en lättviktare i partiet.
Citera
2022-10-23, 14:02
  #245
Medlem
goseigens avatar
Enligt the Guardians lista har 214 öppet deklarerat sitt stöd. Sunak har 134, Johnson 56 och Mordaunt 24.

Skulle dessa förhållanden hålla sig kommer det inte att bli en omröstning bland medlemmarna, utan Sunak blir ny PM och toryledare. Skalar man upp till 357 ledamöter kommer dock Boris Johnson på 93, ganska nära det antal som behövs.

Om jag känner politiker rätt så kommer det att bli ett avtal mellan Johnson och Mordaunt, men vem vet. Det enklaste att tänka sig är väl att Mordaunt ber att de som har gett henne sitt stöd istället skall rösta på Johnson.

Jag tror inte det skulle bli nyval om Sunak blir vald, vad än Nadine Dorries säger, eftersom så många ledamöter riskerar att förlora sina platser.

Noterbart är att Sunak har stöd av klart flest - även om man slår ihop de andras röster - och att vi därför riskerar att få samma situation som förut, med en konflikt mellan ledamöterna och partimedlemmarna.

Skickar med en länk till artikeln också.

https://www.theguardian.com/politics...xt-tory-leader
__________________
Senast redigerad av goseigen 2022-10-23 kl. 14:36.
Citera
2022-10-23, 14:11
  #246
Medlem
wwrs avatar
Bra beskrivning hur Boris utsåg Sunak, vad som följde och hur medlemmarna kan se det.

https://www.google.com/amp/s/www.pol...p-battles/amp/
Citera
2022-10-23, 15:06
  #247
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeybananas
Bevittnar vi Storbritanniens förfall?

Good riddance!

Menar du inte Storbritanniens fall? Förfallet har pågått länge och att landet ändå kunnat leva vidare får tillskrivas gasen och oljan i Nordsjön samt Londons ställning som finanscentrum. Snart är både oljan och gasen slut och Londons fortsatta ställning som finanscentrum är högst tveksam.
Citera
2022-10-23, 17:11
  #248
Medlem
goseigens avatar
Mordaunt sägs ha talat om för Johnson att hon inte vill ha något avtal och att de som ger sitt stöd till henne förmodligen skulle rösta på Karin Sushi om hon drog sig tillbaka.

Spännande det här, då det verkar som att Johnson kan få problem att få stöd av 100.
Citera
2022-10-23, 17:21
  #249
Medlem
wwrs avatar
Johnson, Sunak, Mordaunt - tre Brexitförespråkare gör upp om befattningen. Det går nog inte så illa för dem som våra massmedia vill försöka göra gällande.

Online-omröstning bland 170.000 medlemmar ordnad inom någon vecka.

När Maggan tillsattes "röstade" alla 350 ombuden ja.

Kristersson tillsattes av politikerna själva och det största partiet i blocket ställdes utanför regeringen.

När von der Leyen tillsatts som EU-president och Löfven kom hem från mötet frågade pressen vilka kommentarer han hade. "Bra att det blev en kvinna" sade Löfven.

När en person (inte Borrell) gjort uttalande och presenterat sig som EU:s talesperson i utrikesfrågor skrev jag till EU och frågade hur personen blivit tillsatt. EU svarade att det var hemligstämplade uppgifter!

När Sassoli tragiskt avled och ny EU-parlaments-president skulle väljas var Alice Bah Kuhnke en av de två kandidaterna. Men hon hade aldrig kunnat bli vald eftersom valet var riggat och de två största partierna röstar på varandras kandidater var annan gång så att de delar på tjänsten. (Härlig bild när hon grattade vinnartjejen efter "valet".) De har myglat med rösterna på detta sätt sedan tidigt 90-tal, innan EU fanns och enbart Europa-parlamentet existerade. En britt ville ändra på det för ungefär 15 år sedan och försökte hålla valkampanj inom EU, men han blev bortplockad på något sätt.

Britterna ligger för oss med demokrati.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-23 kl. 17:55.
Citera
2022-10-23, 18:14
  #250
Medlem
Hur är det med Scotland, ny Självständighets omröstning på gång?
NordIrland närmar dom sej Eire?
Citera
2022-10-23, 19:16
  #251
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Hur är det med Scotland, ny Självständighets omröstning på gång?
NordIrland närmar dom sej Eire?

Det är åtminstone vad SNP vill ha med motivationen att Brexit har tagit bort förutsättningarna som gällde vid den senaste omröstningen. Brexit har också skapat problem på Irland med tanke på handel och gränspassager. På så vis har ön kommit närmare ett enande.

Den här generationen brittiska politiker löper stor risk att bli sedda som de sämsta sedan år 1900 åtminstone.

Men på ett sätt är de stora politiker som kanske klarar av att bryta upp en union som kan sägas ha funnits sedan 1603.
Citera
2022-10-23, 19:45
  #252
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Enligt the Guardians lista har 214 öppet deklarerat sitt stöd. Sunak har 134, Johnson 56 och Mordaunt 24.

Skulle dessa förhållanden hålla sig kommer det inte att bli en omröstning bland medlemmarna, utan Sunak blir ny PM och toryledare. Skalar man upp till 357 ledamöter kommer dock Boris Johnson på 93, ganska nära det antal som behövs.

Om jag känner politiker rätt så kommer det att bli ett avtal mellan Johnson och Mordaunt, men vem vet. Det enklaste att tänka sig är väl att Mordaunt ber att de som har gett henne sitt stöd istället skall rösta på Johnson.

Jag tror inte det skulle bli nyval om Sunak blir vald, vad än Nadine Dorries säger, eftersom så många ledamöter riskerar att förlora sina platser.

Noterbart är att Sunak har stöd av klart flest - även om man slår ihop de andras röster - och att vi därför riskerar att få samma situation som förut, med en konflikt mellan ledamöterna och partimedlemmarna.

Skickar med en länk till artikeln också.

https://www.theguardian.com/politics...xt-tory-leader
Ja, jag tycker det ser ut som att partimedlemmarna i Tories inte kommer få rösta den här gången. De kommer inte få påverka. Jag undrar hur de kommer reagera på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback