2022-10-23, 16:55
Medlem
sektledarenIIs avatar
Av alla som är säkra på att ryssland kommer vinna detta, kan någon berätta för mig hur ni ser att det kommer se ut låt oss säga de kommande 5 åren när kriget är klart.
Eftersom ni vet att ryssen vinner, innebär det alltså i detta resonemang att Ukraina kommer ge upp.

Hur det det då kommer se ut framöver i ryssland? Ukraina? relationer med EU? NATO?
Citera
2022-10-23, 16:57
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Allt är inte svart och vitt, det angår Putin för Nato kan placera vapen och militärbaser i Ukraina.
Det enda han har lyckats med när det handlar om Nato är att Ukraina ev? kan få ett snabbare inträde där och att fler grannländer redan sökt om medlemsskap. Hur han tänkte när han beslutade sig för att invadera är svårt för normala fredliga människor att förstå
Citera
2022-10-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag föredrar att diskutera utifrån etablerad fakta, annars blir det bara spekulationer.

Du kanske får tillfälle någon gång att diskutera Ukraina med Professor Mearsheimer och sätta honom på plats.
Citera
2022-10-23, 16:58
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jaha- men den saken har Ryssland inte ett skit med att göra.
Jag håller inte med. Ukraina borde va en "neutral buffer state" mellan Nato och Ryssland. Ukraina hade förut i sina lagar att dom inte kommer gå med i Nato eller EU men Porosjenko (pro väst installerad president) ändrade det och eskalerade allt.
Citera
2022-10-23, 16:59
Medlem
Lawlines avatar
Allt går som planerat enligt putler. Det var inte länge sen det skulle införas rubel men det ser ut att skita sig.

Citat:
In Kherson, people refuse to accept rubles en masse and demand hryvnias

https://twitter.com/KramarenkoMari3/status/1584122577085087745
Citera
2022-10-23, 17:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Men varför ekavuerar man dom civila om man skiter i dom?
Evakuerar man folk på södra stranden? Gärna källa på det.
Citera
2022-10-23, 17:05
Medlem
leachs avatar
Mer drönararbete på pissryssen.

Jewelry work of our drone operaters🔥🇺🇦
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1584198223429632003
Citera
2022-10-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Evakuerar man folk på södra stranden? Gärna källa på det.

På södra stranden? Det var från staden Cherson jag menade att dom evakueras.
Citera
2022-10-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jaha- men den saken har Ryssland inte ett skit med att göra.

Säg det till stollen i Kreml.
Citera
2022-10-23, 17:07
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag håller inte med. Ukraina borde va en "neutral buffer state" mellan Nato och Ryssland. Ukraina hade förut i sina lagar att dom inte kommer gå med i Nato eller EU men Porosjenko (pro väst installerad president) ändrade det och eskalerade allt.
Jaså- det tycker du de borde. Jag antecknar den saken här i rullarna och kan då framföra din åsikt vid nästa samtal jag har i ämnet. Förut hade Ryssland lite allehanda lagar kring hur styrningen av dess nation skulle skötas men Putin avskaffade dem, en efter en... detta har ändå inget med Ukrainas egen rätt till val av samarbeten- om de vill starta upp MacDonalds-restauranger, IKEA--varuhus eller Natobaser. Ryssland har inget med dessa saker att göra- hur de känner har heller inget med saken att göra. Ukraina bestämmer själva kring allt vad som angår deras samhälle och till skydd av detta, även hur separatister skall hanteras.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-10-23 kl. 17:14.
Citera
2022-10-23, 17:13
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Säg det till stollen i Kreml.
Ähh- han får läsa själv vad Folkrätt och internationella regler handlar om. Jag orkar inte kontakta fanskapet men säg mig... är det så du tänker om alla de åsikter och tankar du lägger fram här på Flashback- att du prompt måste deklarera dessa för dem de berör? Till Putin, till Trump, Till vem det än vara månde- vänder du dig till dessa... för om du gör det tänker jag också göra det.

Jag minns att då jag gick i mellanstadiet skrev vi alla ett brev till valfri partiledare med våra frågor men det är enda gången jag vänt mig till makthavare... förutom på jobbet förstås men dessa ligger inte på sådan nivå.
Citera
2022-10-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Av alla som är säkra på att ryssland kommer vinna detta, kan någon berätta för mig hur ni ser att det kommer se ut låt oss säga de kommande 5 åren när kriget är klart.
Eftersom ni vet att ryssen vinner, innebär det alltså i detta resonemang att Ukraina kommer ge upp.

Hur det det då kommer se ut framöver i ryssland? Ukraina? relationer med EU? NATO?
Det viktigaste för mig är att EU och NATO ska få en rejäl knäpp på näsan och tvingas ner från sina höga hästar, sina anspråk på att vara grindvakter för det Goda, Sanna och Rätta här i världen. NATO är som allians till större delen styrt från Washington och mer eller mindre dolda makthavare bakom Vita huset (t ex den amerikanska militärindustrin och finansbranschen). NATO:s målsättningar handlar inte primärt om att "skydda demokratin i världen" utan ofta mer om att skydda USA:s geopolitiska och kommersiella intressen.

EU och dess kommission av pösmunkar med allierade runt om i medlemsländernas regeringar försöker ta sig upp till rollen som en geopolitisk storspelare, men politiskt sett är man ofta ändå en förlängd arm för USA, USAs slottsfogde i Europa. Eftersom man inte har någon egen "EU-armé" och de flesta EU-länder också är medlemmar i NATO, så betyder det att man är militärt och strategiskt uppbundna till USA och ofta måste springa Washingtons ärenden, gå i takt med pappa USA. Men det är Europa som får betala, både i reda pengar och med politiska problem. Det här är inte hållbart i längden, både EU och NATO behöver skruva ner en del av sina himlastormande ambitioner (och dessutom sluta låtsas att de vore nån sorts tvillingar till FN och dess normer).

Eftersom EU (på USA:s befallning, mer eller mindre) har gjort kabinettsfråga av att Ukraina inte ska behöva avstå en tum av sitt territorium vid en fred med Ryssland, inte heller göra några andra eftergifter, så vore det utmärkt om kriget ledde till att Ukraina måste ge upp Krim och Donbass och förbinda sig att inte gå med i NATO. Det finns goda skäl för dessa eftergifter i alla fall, men de skulle också demonstrera att USA och EU inte ensidigt kan diktera vad som gäller och inte gäller i omvärlden.

EU.s kvasifederalistiska "United States of Europe"-inriktning de senaste tjugofem åren är en omöjlig börda för Europas länder och folk, den är svindyr och saknar helt demokratisk legitimitet. Det EU många av oss röstade ja till 1995 var mer tänkt som ett Super-EFTA, en paraplyorganisation för europeiska samarbeten kring handel, brottsbekämpning och annat, inte en federal superstat.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-10-23 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in