2022-10-23, 08:47
Medlem
Hade varit intressant att veta hur många prov de gjort. På första förstår många inte upplägget. Vet t.ex. en som inte svarade på frågor där han var osäker vilket gav honom 0.9. Han fick 1.4 nästa gång.

Sen är det ju så att om du kommer in på din önskade utbildning finns det inget syfte utöver intresse för att göra ett nytt prov. Jomshof kommer t.ex. lätt in på lärarhögskola med 0.7.

En annan intressant faktor är när i livet man gör provet. Matten är ju halva provet. Detta är grundläggande matte från gymnasiet med en eller två frågor på natur/tekniknivå. Om du inte använder den här matten i vardagen och jobbar i 10-15 år så glömmer du med stor sannolikhet 50%.

Eftersom mp, moderaterna m.fl. är överklasspartier har deras anhängare säkert större krav på sig från familjen om att de ska gå "fina" universitetslinjer vilket fodrar bra betyg eller HP. Då kanske Stenevi har privatlärare och gör provet 10 ggr direkt efter gymnasiet för att kunna bli vad fan hon nu är i botten.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Universitet är hem åt de smartaste men också dummaste människorna i det här landet.
Citera
2022-10-23, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Klarar dom läkarutbildning så är det väl inga problem.

Jävla cp
Läkarutbildningen är ett skämt idag. Läkarnas egna fackförbund och läkartidningen har själva varnat för det åtskilliga gånger. Jag jobbade med dem i 10 år och märker definitivt skillnad på yngre och äldre förmågor.
Citera
2022-10-23, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Hade varit intressant att veta hur många prov de gjort. På första förstår många inte upplägget. Vet t.ex. en som inte svarade på frågor där han var osäker vilket gav honom 0.9. Han fick 1.4 nästa gång.

Sen är det ju så att om du kommer in på din önskade utbildning finns det inget syfte utöver intresse för att göra ett nytt prov. Jomshof kommer t.ex. lätt in på lärarhögskola med 0.7.

En annan intressant faktor är när i livet man gör provet. Matten är ju halva provet. Detta är grundläggande matte från gymnasiet med en eller två frågor på natur/tekniknivå. Om du inte använder den här matten i vardagen och jobbar i 10-15 år så glömmer du med stor sannolikhet 50%.

Eftersom mp, moderaterna m.fl. är överklasspartier har deras anhängare säkert större krav på sig från familjen om att de ska gå "fina" universitetslinjer vilket fodrar bra betyg eller HP. Då kanske Stenevi har privatlärare och gör provet 10 ggr direkt efter gymnasiet för att kunna bli vad fan hon nu är i botten.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Universitet är hem åt de smartaste men också dummaste människorna i det här landet.

0.7 på första försöket betyder att man läser långsamt och har lite svårt att förstå det man läser.
Citera
2022-10-23, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
0.7 på första försöket betyder att man läser långsamt och har lite svårt att förstå det man läser.
Kan det göra, snittet ligger som bekant på 0.9. Men som min bekanta visar kan mycket duktiga människor få dåliga resultat.

Jag själv satte 1.3 första gången och höjde mig till 1.6 utan att plugga nämnvärt andra gången.
Citera
2022-10-23, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Kan det göra, snittet ligger som bekant på 0.9. Men som min bekanta visar kan mycket duktiga människor få dåliga resultat.

Jag själv satte 1.3 första gången och höjde mig till 1.6 utan att plugga nämnvärt andra gången.

Ja förutsatt att han inte hade feber eller bröt udden på pennan i ett kritiskt ögonblick alltså.
Citera
2022-10-23, 09:06
Medlem
jag har gjort högskoleprovet en gång 1998 och fick 2.0 .
Citera
2022-10-23, 09:30
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag lyckades att hitta en kvällslektyr på svenska. https://researchportal.hkr.se/ws/portalfiles/portal/40972332/FULLTEXT01.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Du missade inledningen av artikeln:
Mätning av intelligens är en effektiv prediktor av både skolprestation och arbetsprestation (Chamorro-Premuzic & Furnham, 2005; Busato, Prins, Elshout & Hamaker, 2000) och utformandet av IQ-tester föranleddes av en önskan att förutsäga individuella skillnader i skolprestation (Mackintosh, 2011).

Bokkapitlets författare visar en koppling mellan samvetsgrannhet och framtida skolbetyg men hon jämför aldrig detta mot IQ så hur stort inflytande de har relativt IQ undviker hon ta upp. Neuroticism Har en lika stor koppling till framtida skolbetyg som samvetsgrannhet. Detta är däremot dåligt enligt författaren.

Författaren tycks forska om/jobba med idén om att personlighets enkäter är ett bra sätt att ”hjälpa” människor framåt i livet. Det finns själ att fundera över hennes egna intressen i förhållande till de resultat hon lyfter fram. Det är också viktigt för vissa att lyfta ”flit” som en avgörande faktor för framgång. Detta blir viktigt på för de med en höger och vänster politisk åskådning. Skulle de avgörande faktorerna för framgång vara medfödda genetiska och sociala faktorer skulle det vara svårt att motivera sina agerande.

Skulle vara kul om någon av er kunde hitta något där man jämför storleken på påverkan mellan personlighet och IQ.
Citera
2022-10-23, 09:32
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo

Fast det var ju det året det var så lätt att få 2.0 . Kommer du inte ihåg att det var en stor skandal då. Ta nu din 50 cm penis och tyck lite synd om dig själv.
Citera
2022-10-23, 09:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag noterar att WT-drottningen Sara-Lena Bjälkö fick 0. Det är fan en bedrift, om man enbart chansar på varje fråga så bör det vara större chans att åtminstone få runt 0,2.
Hon måste rimligen ha ger upp och lämnar in ett i huvudsak tomt prov.
Citera
2022-10-23, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Inte illa. Själv fick man 3.0
Citera
2022-10-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag noterar att WT-drottningen Sara-Lena Bjälkö fick 0. Det är fan en bedrift, om man enbart chansar på varje fråga så bör det vara större chans att åtminstone få runt 0,2.

Kan inte i min värld förstå hur man misslyckas så hårt. Den här värdelösa SD ledamöten har ju till och med misslyckats med att misslyckas om man skriver 0.0. Det är i det närmaste en bedrift
Citera
2022-10-23, 10:06
Avslutad
Krävs endast utbildning/erfarenthet i att vara politiker om man ska va politiker. man behöver inte va sakkunnig inom vissa detaljområden.

Vad gör man som politiker? jo, man sitter i sammanträden, skapar nätverk, bygger broar, dricker kaffe, tjäbblar, bollar saker fram och tillbaka, skriver en och annan motion och delegerar m.m.

En del tycks tro att man skulle va en bättre politiker för att man är högutbildad inom ett specifikt område - det har inte ens med saken att göra. Lite som att va chef - man behöver bara vara bra på att va chef, fast politiker i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in