2022-10-23, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Detta är precis rakt emot min personliga erfarenhet. Vad jag sett finns det en mycket stark korrelation mellan intelligens och höga betyg.

Däremot vet jag inte särskilt mycket om det amerikanska betygssystemet och hur det korrelerar till intelligens, men jag vill gärna lära mig mer om detta. Så du kan väl länka till några av de där amerikanska studierna? Men välj ut några som visar tydligt på resultaten och som inte är för omfattande. Även om det är intressant har jag inte all tid i världen. Och det räcker med tre stycken. Eller ok, fem, om du får svårt att välja.

Jag lyckades att hitta en kvällslektyr på svenska. https://researchportal.hkr.se/ws/portalfiles/portal/40972332/FULLTEXT01.pdf

Citat:

Poropats (2009) omfattande metaanalys med en kumulativ urvalsstorlek på över 70 000 försökspersoner visade att Samvetsgrannhet är den största prediktorn för skolprestation, både på universitetsnivå och på gymnasienivå. Poropat konkluderade också att Samvetsgrannhet och intelligens har liknande styrka på korrelationen med skolprestation. Öppenhet som prediktor till skolprestation har visat på varierande resultat där vissa studier har identifierat ett positivt samband (Rothstein, Paunonen, Rush & King, 1994) medan andra studier inte lyckats identifiera något samband (Goff & Ackerman, 1992; Busato et al., 2000; Chamorro-Premuzic & Furnham, 2003), även om De Raad och Schouwenburg (1996) menar att Öppenhet, med tanke på samvariationen med att vara intelligent, påhittig och framsynt, speglar den ideala eleven. Fler studier behövs för att avgöra om öppenhet utövar ett positivt eller ingen alls inverkan på studieresultat, på grund av den variation som öppenhet visat i många studier (O`Connor & Paunonen, 2007). Extraversion har, liksom Öppenhet, visat varierande resultat som prediktor till skolprestation. Flera studier har rapporterat ett negativt samband (se t.ex. Furnham, Chamorro-Premuzic & McDougall, 2002; Bu- sato et al., 2000). Endast ett fåtal studier har rapporterat ett positivt samband (Roth- stein et al., 1994) medan de flesta studier inte visat på något samband alls (Paunonen & Ashton, 2001). Ålder verkar också fungera som moderator för att förklara sam- bandet mellan Extraversion och skolprestation; Extraversion predicerar högre betyg i grundskolan men lägre betyg i gymnasieskolan (Wolf & Ackerman, 2005). Enligt De Raad och Schouwenberg (1996) kan detta förklaras med att elever som är extro- verta gör bättre ifrån sig på grund av deras höga energinivå, tillsammans med deras positiva attityd (vilket i sin tur leder till en önskan att lära sig mer). Å andra sidan kan extroverta elever vara mer benägna att umgås och ägna sig åt fritidsaktiviteter än att
217

studera (Eysenck, 1992), vilket kan förklara den minskade korrelationen mellan Ex- traversion och skolprestation efter 14 års ålder (Wolf & Ackerman, 2005). Samban- det mellan Neuroticism och skolprestation brukar vara negativt vilket förklaras med sambandet med ångest (Poropat, 2009). Individer som skattar högt på Neuroticism tenderar att fokusera på sitt emotionella tillstånd vilket kan störa uppmärksamheten för skolarbete och därmed minska prestationen (De Raad & Schouwenburg, 1996). Det finns belägg för att relationen mellan Emotionell Stabilitet (motsatsen till Neu- roticism) och skolprestation ökar ju äldre eleven blir, åtminstone i grundskolan (De Raad & Schouwenburg, 1996), och sedan minskar igen i gymnasiet (Poropat, 2009). En förklaring till denna minskning kan vara att variationen i intelligens reduceras på gymnasienivå pga. större selektion vid urvalet. Elever som inte är emotionellt stabila presterar sämre på prov medan elever med högre intelligens har kapacitet att hantera sina känslomässiga reaktioner. Att variationen i intelligens reduceras högre upp i ut- bildningssystemet kan innebära att endast de mer intelligenta eleverna med låga ni- våer av känslomässig stabilitet bibehålls i den formella utbildningen därför att de har strategier för att hantera sin ängslan och oro så att dessa inte inverkar på prestationen (Poropat, 2009). Relationen mellan Samstämmighet och skolprestation minskar från grundskolenivå till gymnasienivå vilket ofta förklaras av de förändringar som sker i relationen mellan lärare och elev på högre nivåer – elever i grundskolan har en mer nära kontakt med sina lärare jämfört med elever på gymnasienivå.
Citera
2022-10-23, 03:10
Medlem
Vem bryr sig om högskoleprovet? Länka deras de facto högskoleutbildningar istället.
Citera
2022-10-23, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tja, jag blir väl inte så jätteförvånad över de resultat som är presenterade. Men har verkligen alla satt sig ner och gjort provet? Det tar ju en hel dag att göra.

Jag gjorde det för ca 25 år sen och fick 1,7. Jag gjorde det för att jag ville få ytterligare en urvalsparameter att komma in på till programmet jag sökte på universitet. Nu hade jag kommit in på både betyg och HP.

Tycker inte HP säger så väldigt mycket egentligen, jag har träffat folk som har bra på HP och som har fina utbildningar men de kan fan inte knyta sina egna skor. Även om man lyckas få bra på HP så betyder det inte att man egentligen är smartare än någon som skriver dåligt.
Håller med. Högskoleprovet har inget med intelligens att göra annars hade miljöpartiet inte varit så usla och raserat landet de senaste åren?
Citera
2022-10-23, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Einstein var dyslektiker och hade svårt för att både läsa och skriva. De allra flesta med hög intelligens har ganska medelmåttiga betyg i skolan. Dom blir inte intellektuellt utmanade vilket medför att dom heller inte studerar utan nöjer sig med ”närmsta” godkända betyg.
Detta.
Citera
2022-10-23, 04:12
Medlem
Andymeeks avatar
Att få folk att göra högskoleprovet är bara ett power move för att få folk tro att det hjälper. Du behöver inte göra det för att ansöka och bli antagen.

Själv tycker jag att om man söker så ska man bli automatiskt antagen. En skola ska inte bestämma om dina betyg är bra nog.

För du kan vara bra på något även om dina skolbetyg inte speglar det.
Alla lär sig olika.
Citera
2022-10-23, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Att ha gått på vänsteruniversitet är negativt som politiker.

Då är man hjärntvättad och ser inte verkligheten.
Spännande. Vad menas med "vänsteruniversitet"? Hur ser de ut och var ligger de?
Om vänster finns borde höger också finnas, rimligtvis. Var någonstans hittar jag högeruniversiteten och hur ser de ut?
Skriver man med "fel" hand eller vad?
Vad är verkligheten då?
Undrar vem som är hjärntvättad.
Citera
2022-10-23, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Att få folk att göra högskoleprovet är bara ett power move för att få folk tro att det hjälper. Du behöver inte göra det för att ansöka och bli antagen.

Själv tycker jag att om man söker så ska man bli automatiskt antagen. En skola ska inte bestämma om dina betyg är bra nog.

Alla lär sig olika.
Rofl. Jahepp. Högskoleprovet är bara ett bevis på vad du lärt dig. Kunskaper.
Att kunna bre en smörgås är också en kunskap. Så helt oduglig är du inte.
Citera
2022-10-23, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek

Alla lär sig olika.

Ser fram emot när läkarprogrammet har 300 000 nya studenter när vi inför dina kriterier.

Jävla sär
Citera
2022-10-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag lyckades att hitta en kvällslektyr på svenska. https://researchportal.hkr.se/ws/portalfiles/portal/40972332/FULLTEXT01.pdf

Du missade inledningen av artikeln:
Mätning av intelligens är en effektiv prediktor av både skolprestation och arbetsprestation (Chamorro-Premuzic & Furnham, 2005; Busato, Prins, Elshout & Hamaker, 2000) och utformandet av IQ-tester föranleddes av en önskan att förutsäga individuella skillnader i skolprestation (Mackintosh, 2011).
Citera
2022-10-23, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turebanan
Spännande. Vad menas med "vänsteruniversitet"? Hur ser de ut och var ligger de?
Om vänster finns borde höger också finnas, rimligtvis. Var någonstans hittar jag högeruniversiteten och hur ser de ut?
Skriver man med "fel" hand eller vad?
Vad är verkligheten då?
Undrar vem som är hjärntvättad.

Alla universitet är vänstervridna.
Citera
2022-10-23, 06:58
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Empati är olika saker. Människor med mycket låg intelligens må vara mer välvilliga och ömmande, om vi bortser från all forskning rörande grova våldsförbrytares intelligens. Nä vet du vad, vi ska nog inte glömma bort den biten i kontexten.

Intelligens i många fall, handlar om kognitiva förmågor och i det får jag googla åt dig. Har läst tillräckligt i jakten på bra så du får nöja dig med det jag lånat igenom eller speedläst.

Ni måste lära er att börja googla och läsa istället för att förvänta er att andra ska göra det.
https://prezi.com/4na2ebcudfv2/mirror-neurons-intelligence/?fallback=1

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4685590/

lakartidningen.se
https://lakartidningen.se › Ol...PDF
Teorin om spegelneuron förklarar förmågan till empati - Läkartidningen -

Nonsens. Struntprat. Vet hut.
Citera
2022-10-23, 08:01
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Ser fram emot när läkarprogrammet har 300 000 nya studenter när vi inför dina kriterier.

Jävla sär

Klarar dom läkarutbildning så är det väl inga problem.

Jävla cp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in